Gå til innhold

Justering styresnekke betyr vist litt


Anbefalte innlegg

Ikke prøv å justere snekker hvis dere ikke er helt sikker på hvordan.

Settes de for trangt dør de fort, og selvoppretting kan slutte å virke med katastrofale følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sjekker du det?

 

Hvordan strammer du den?

 

Og et orntli svar.

 

En sitter i bilen og svinger frem og tilbake. (det var forøvrig åpenbar døgdgang fra før på Beverbussen.) En ligger under bilen og titter på snekken.

Snekken vil i tilegg til å bevege seg frem og tilbake vri seg sik at deler av bevegelsen på rattet ikke når hjulene.

 

Lokaliser settebolt på toppen av servopumpe.

Åpnes noe med 19mm fast eller pipe

Umbraco settes i midten av bolt og strammes (i mitt tilfelle så mye som 3/4 runde) Begynn med 1/4- 1/2 turn, stram bolt igjen og sjekk som i punkt 1. er dødgang borte smil og vær glad. Er det forsatt dødgang - åpne 19mm igjen og gi umbraco en ny 1/4 turn. Stram til og sjekk igjen.

Ta en kjøretur (husk å kjøpe med mat til Jon når du først er ute og kjører!) og sjekk at dødgang er borte. Sjekk også at bilen retter seg opp, altså at det ikke er strammet for mye. Se forøvrig Jons innlegg over.

Endret av Børre Michelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig B)

 

Men som jeg sa tidligere, ikke gjør dette hvis dere ikke er helt sikker.

 

Børre sin forklaring om hvordan en finner ut hvor slakken er, var noe enkel og ikke helt riktig, men han lærer sikkert.

Endret av hugin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det samme, men også endeledd på styresnekke/parallell stag var utslitt i mitt tilfelle, så alt måtte justeres/byttes på. Dødgang ikke bra med campingvogn. Litt "scary"!

 

For å komme til steeringbox på DII/TD5:

 

1. Av med plasten over radiator

2. Av med viften (må lage eller skaffe egnet verktøy eller fast nøkkel)

3. Ut med resten av plasten.

4. Den ligger nokså knotete til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 år senere...

Knotete er vel stikkordet her! Er i gang med samme operasjon selv, og har sjekket nøye for slakk alle andre andre steder. Det er ikke noen tvil, snekka er stedet. Har ca 2-3 cm dødgang på rattet.

Det ser ut som om dette blir å skru i blinde. Har tatt av dekselet i venstre innerskjem, og kan skimte mutteren langt der inne. Det ser også ut til at rør/slange fra servopumpa går rett over, så det blir også en utfordring å få ned en umbrako der. Er demontering av vifta, og tilgang fra den kanten letteste måten å gjøre det på? Kan nevne at ACE-pumpe er på plass og fungerer. Hadde det vært borte ser det ut til å kunne vært en enklere jobb. Er en stund siden denne tråden ble startet, så kanskje noen har funnet en genial løsning i mellomtiden?

20200930_193855.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fant løsningen som ga meg et hav av plass:lol::

Ta av remhjulet på servopumpa, deretter løsne servopumpa og flytte den litt til siden. Dette ga meg både fri sikt og plass til både umbrako og fastnøkkel. Sparte nok både tid, og følte det var sikrere å se hva jeg gjorde nedi der. Passet på å ikke stramme for mye. Bilen ble mye bedre å kjøre, selv om jeg hadde vent meg til noe dødgang. Under prøvekjøring fikk jeg to nye feil:angry:, er det vanlig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Kjetillo skrev:

Jeg fant løsningen som ga meg et hav av plass:lol::

Ta av remhjulet på servopumpa, deretter løsne servopumpa og flytte den litt til siden. Dette ga meg både fri sikt og plass til både umbrako og fastnøkkel. Sparte nok både tid, og følte det var sikrere å se hva jeg gjorde nedi der. Passet på å ikke stramme for mye. Bilen ble mye bedre å kjøre, selv om jeg hadde vent meg til noe dødgang. Under prøvekjøring fikk jeg to nye feil:angry:, er det vanlig?

 

 

Takk for tips, tror jeg må stramme litt også. Strammes leamikken ved å skru "til" med umbrakoen?

 

Vil nok si at du var heldig dersom det bare dukket opp to nye feil, ofte kommer det mange flere vil jeg si :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Man må justere flere ganger for å få dette bra, og da blir det mye arbeid om servopumpa må løsnes hver gang.

Jeg gjorde dette med hjulene opp fra bakken, rattet /snekka rett fram. Skrudde først skruen inn 1/4 omdreining, fortsatt litt dødgang. Deretter inn en snau 1/4 omdreining til. Kanskje en liten dødgang igjen, men ok. Strammet låsemutteren og holdt igjen umbrakoskruen samtidig. Dreide rattet til ytterpunktene for å kjenne etter treghet eller lugging, men alt føltes bra. Test på veien føltes bra, selvoppretting føles riktig også. 

Uten å løsne på servopumpa hadde det vært umulig å få umbrakonøkkelen på justeringsskruen. Rør/slange fra servopumpa gikk nesten rett over. 

Tror ikke jeg hadde klart dette på noen annen måte.

Mener du at dødgangen bør sjekkes underveis i prosessen med motor igang, Lafterolf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...