Gå til innhold

Vet kanskje ikke hva jeg gjør nå....


Pederover

Anbefalte innlegg

Som før skrevet så er jeg mektig imponert over alle som har plukket ned sine mer eller mindre eminente Seriebiler, for så å sette de sammen igjen, godt hjulpet av andre fantastiske forumister! Derfor tok jeg, nærmest i affekt og barnlig glæde, og strippet ned min 66-mod S2a 88"... Utgangspunktet er en ganske grei bil, med en del typiske feil og mangler, litt preget av slett vedlikehold gjennom årene. Men den gikk som ei kule fra Oslo opp hit til Surnadal,

550 km uten problemer av noe slag, måtte bare innom en del bensinstasjoner oppgjennom dalføret... Men, det viste seg altså at det var en del feil og mangler. Derfor tok jeg og sendte inn skiltene da lensmannen ringte og lurte på når jeg hadde tid til å besøke trafikkstasjonen...

Det som er gjort er til dels nytt ledningsnett, sjakler på bakakselen, lettere overhaling av 4WD-systemet (Front outer housing) samt "lakkering".

Det som MÅ gjøres er:

 

-Overhaling av girkasse

-Nytt eksosanlegg

-Ny baktravers/støtfanger

-Venstre dør

-Overhaling av bremsene foran samt skifte av pakninger

-Overhaling av forgasser.

 

Det som BØR gjøres på sikt er:

 

-Nye paraboler/støtdempere

-Nye pokaler

-Ny grill og speedometer.

 

Jeg har litt press på meg, faren min, som er kårkaill, er ikke like begeistret for Solihull-produkter (Kjører 82-mod Datsun...) og håper intenst på at det blir ledig garasjeplass til sin MF 135 m/vedmaskin til vinteren...

 

Legger ved et par bilder av det som må være noe av det vakreste Landrover har laget: 88" Serie 2a... :)

gallery_1975_9_1984.jpg

gallery_1975_9_31635.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 453
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Som jeg ser det har du 7 måneder med skruing foran deg. Ligner litt på prosjektet mitt. Jeg plukka ned bilen i mai, og hadde den på veien igjen i november. Og ennå er jeg ikke helt ferdig. Det kan jo selvsagt gå raskere, med riktig del til riktig tid, og alt passer, slik at du slipper å gjøre det om igjen. Så bare stå i ramma, og sett i gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... litt press på meg, faren min, som er kårkaill, er ikke like begeistret for Solihull-produkter ...

 

Åh! Det var nesten litt godt å høre at du også har ditt! En har har sittet her, midt oppe i forjævligseringa i Sørstatene, og dannet seg det inntrykk at livet nesten er for perfekt i Surnadal; med god plass til alt og den ene seriebilen etter den andre, i fredelige, naturskjønne omgivelser :)

 

....til sin MF 135 m/vedmaskin til vinteren...

 

Jeg skjønner hva far oppfatter som viktig i livet, og har et forslag til hvordan du kan hjelpe SIIA-en å sjarmere ham:

Få tak i en liten hydraulikkpumpe du kan koble til kraftuttaket. Lag feste til vedkløver på støtfangeren. (Prikken over i-en ville være et stilriktig manometer innfelt i forskjermen. Jeg falt pladask da jeg så en slik installasjon på en Unimog i fjor) Dermed kan dere to & SIIA og MF dra på vedsjau sammen.

Kaffepausene med koppen på seriebilforskjerm burde bryte isen! Særlig når du, i forbifarten, siterer Chris Hammond: "The Land Rover does only important things", og passer på å nevne at Land Rover i sin tid ble laget ene og alene for å gjøre livet lettere for bønder.

 

Dette kan ikke feile! Etter en stund kommer det vel en fjerde Land Rover til gards, som kårkaillvogn :)

 

 

.... noe av det vakreste Landrover har laget: 88" Serie 2a...

 

De som ikke ser det har krav på vår medfølelse, og det er vår plikt å hjelpe dem å åpne sitt sinn for hva som er "truly beautiful", for igjen å sitere Hammond. :)

 

Mvh Terje K.

 

(PS: Jeg må forresten innrømme det, at hvis jeg hadde vært så heldig å ha en MF 135, så hadde jeg også ønsket å ha den i hus om vinteren. DS)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......noe av det vakreste Landrover har laget: 88" Serie 2a... :)

 

Jeg istemmer med et lite hepp :)

 

.....at hvis jeg hadde vært så heldig å ha en MF 135...

 

MF 135 er den peneste Ferguson.

En hjemme kjøpte 135 en gang mot slutten av 60-tallet. Den 135en hadde også tydelige oppgaver, den satte poteter om våren og dro sidehengeren når vi tok opp poteter. Tror ikke den gjorde stort annet. De første årene hadde den ikke hytte, stiiilig men faaaaaaaarli :blink::huh:B) Tofargede felger hadde den også. .....åsså multipower åååå speedometer med masse farger + ergometisk sete eller var det ergrometrisk :lol:

Det skulle vel ikke så mye til imponere meg som guttonge :unsure: , men jeg holder fortsatt 135 som noe av det peneste traktorverden har fremskaffet (særlig uten hytte :) ).

 

Serie II er også en helt klar nummer 1. Kanskje Herr MF og Mister LR burde hatt en felles garasje om vinteren :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle tre! Dette er jo rene poesien!! :lol: Det fins en nattside her i Surnadal også, særlig nå når laksesesongen har begynt... :ninja:

Fin idé det med hydraulikkpumpe på S2-eren ja...Det fins en slik her på gården, men jeg tror ikke han vil selge den... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er man så smått i gang... Det jeg sjekket i dag var bremsene foran. Under skitten viste det seg at beleggene har vært byttet for ikke så altfor lenge siden. Problemet har vært at høyre frambrems har ligget på, slik at hjulet har stått fast. Har måttet kjøre fram og tilbake for å få det rundt, men da har felgen blitt temmelig varm! Det jeg lurer på er denne bremseskojusteringsskruen (puh..), jf midt på bildet. Denne snurrer bare rundt og er ikke i inngrep i noe som helst... Kan dette ha noe med saken å gjøre, og hvor skal denne gå i inngrep? (Litt dårlig mobilbilde...)

gallery_1975_9_12552.jpg

Endret av Pederover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det ha seg at skoen er blitt liggende på, hvis "pinnen" for justering mangler ? Da burde den jo tvert i mot blitt trukket for langt tilbake...

 

Eller er det bakre sko - som verken har justeringskam eller (øvre) returfjær - som har blitt liggende på ?

 

Kan det tenkes at noe er byttet rundt på. Skoene plassert feil, returfjærene feil montert, eller (som noen har vært borti) bakplatene byttet om...

 

gallery_700_9_52804.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det ha seg at skoen er blitt liggende på, hvis "pinnen" for justering mangler ? Da burde den jo tvert i mot blitt trukket for langt tilbake...

 

Det var nettopp dette jeg også syntes var litt rart... Får demontere hele sulamitten i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at den låser seg på den måten skjer heller når fjera har løsnet... eller at det er så mye drit i sylinderen at den ikke trekker seg tilbake...

så på tegningen at der jeg trodde det skulle sitte fjer skulle den sitte på plata..

sjekket at belegget ikke har løsna også?

 

 

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at ikke alle bremsesko er så veldig godt tilpasset fra starten av. Siste runde på min feltvogn måtte jeg slipe i evigheter for å få trommelen på, og da ennå litt for å få riktig bue på sko/bånd. Spesielt var det ledende kant på båndet som var viktig ikke tok alt for tidlig. Gjorde det det ble det veldig hugging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Etter å ha prioritert Serie 1`eren til Landstreffet, snublet jeg over S2A Pickupen i garasjen her en kveld...

med_gallery_1975_9_432189.jpg

 

Den må på vegen før vinteren fordi den har varmeapparat blush ! Har tatt av bensintanken og skyllet & ristet den med sand, diesel, stein og hestemøkk, for den var ikke pen innvendig... I flotørkammeret i forgasseren lå det en anseelig mengde brun gørr :ninja: ! Rart at motoren i det hele tatt har startet! Men nå er gasseren renset ut- og innvendig, og da jeg startet bilen gikk den klokkerent som aldri før :). Ellers har man demontert håndbremstrommelen og gjort skikkelig rent, justert og skrudd fast alle stag. Nå er det rustsveising i bakre støtfanger (Her er det Trollmannen Knuso kommer inn i bildet!), nytt eksosanlegg og Arcanol som står for tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er S2a`ens ramme smurt godt inn med lotion, og et besøk hos vår lokale Greengrass resulterte i et nytt og fint eksosanlegg som ble sveiset på plass. Da vi prøvestartet bilen, kunne vi nesten ikke høre at den svivet rundt! Utrolig hvor fin disse motorene er. I dag kom bakkassen på plass, og så er det pussing og sparkling... :) (Må være litt forsiktig med de tunge røde viner i aften, det er ikke så gøy å stå krokbøyd i morgen med halve Riojadistriktet i hodet... :ninja: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...