Gå til innhold

For mye olje.


Ronny Jacobsen

Anbefalte innlegg

Du har god hukommekse Radovan. Formålet var å erte på seg folk, noe han mestret godt.

Nåja, alle namna hans hugsa eg ikkje på ståande fot, men eg fann ein tråd der han svarte seg sjølv og sat på alle sider av bordet via ulike nick. Han hadde mange interessante tankar, riktignok, t.d. viss motoren din brukar olje treng du aldri ta oljeskift, berre etterfylle og skifte filter av og til. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nåja, alle namna hans hugsa eg ikkje på ståande fot, men eg fann ein tråd der han svarte seg sjølv og sat på alle sider av bordet via ulike nick. Han hadde mange interessante tankar, riktignok, t.d. viss motoren din brukar olje treng du aldri ta oljeskift, berre etterfylle og skifte filter av og til. ^_^

 

Praktiserte dette på en gammel Ford Taunus jeg hadde. Pinto motoren var en notorisk oljebrenner, jeg fylte tjukkere og tjukkere olje og bytta filter i ny og ne.. Holdt lenge, minst 200k km. Mener at det siste oljeskiftet jeg gjorde var med en straight 50 olje beregnet for Lycoming sine fly motorer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, jeg trengte ikke engang peile noe som helst.. en tank med diesel var automatisk en liter olje. Som et urverk.

Var faktisk så konstant at jeg kjøpte ti liters kanne på biltema og helte over i en liters kaner for å slippe å slumpe/peile..

Eneste var under en danmarkstur med konstant 150 på speedoet, da gik den tom for olje før diseltanken var tom:(

Savner den bilen..merkelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Sitter selv og surfer etter et passende sugerør. Techno Classic fyllte på olje etter eget eget initiativ, når jeg hadde min D3 inne sist, for å fikse bremser. Og de klarte selvfølgelig å fylle på for mye. Helt fuckings utrolig. Så det ikke før nå nylig, etter å ha kjørt noen mil. Regnet jo med at et verksted klarte å fylle olje på bilen, uten å fucke det opp. Så det falt meg ikke inn å kontrollere. Nivået bikker nå over den øverste kula på den håpløse wire dipsticken. Det er et max merke en 6-7 millimeter under toppen på den øverste kula. Gudene vet hva det var, rett etter påfyllingen deres. 

 

Hvilken hobby butikk fant du det aluminiumsrøret, Jason? 

Endret av Bård Breien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lenge siden jeg måtte tenke meg litt om her...
Kjøpte røret på en RC butikk som ligger inne på Bikubå i Hillevåg rett utenfor Stavanger.

Aner ikke om butikken eksisterer ennå, men de hadde flere sånne rør i forskjellige dimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Finnes en del motorer som får ett høyere forbruk av motorolja hvis den er litt høge.

 

Ett eksempel. Havnekran Liebherr LHM 420. 2016

Motor:  V12 22L. ( litt større enn det diskusjonen gelder)

Om nivået er på 3/4 av området på peilepinnen som viser min/max er det helt perfekt. Motoren forbruker olja i normal takt. Men hvis man fyller på opp till max forbruker motoren ganske raskt opp dette du fyllt til den er nede på 3/4 igjen.

 

Jeg tar alltid for vane att fylle på til 3/4 på peilepinner og peileglass om det er en hydraulikktank.

Automatkasse er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Uten sammenligning for øvrig,

 

For mange år siden da jeg jobbet i Marinen, var det en andremaskinist som byttet olje på en hjelpis (generatormotor) av merket Mercedes. Det ble fylt på for mye olje. Etter oppstart av maskinen begynte etterhvert turtallet å stige, og stige, og stige... Etter en stund ble alt mannskapet beordret i land, da man var redd for at maskinen skulle eksplodere. Det gikk bra til slutt. Årsaken til at hjelpisen gikk "amok"? Oljemengden var altfor høy, og etter at maskinen kom opp i driftstemperatur ble oljen også benyttet som drivstoff ( uten mulighet for å justere)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ukjent problem på enkelte motorer hvor suget i åndeslangen på litt turtall klarer å trekke inn olje til innsuget ved overfylt bunnpanne.

Motoren begynner å gå på oljen og øker turtallet til enten motoren havarerer av for høyt turtall eller er tom for olje.

Å skru av tenning eller drivstofftilførsel hjelper ikke. Eneste mulighetene er stansing av lufttilførsel , ditto oljetilførsel eller kveling med drivverk

hvis man har manuell kasse og turtallet ikke har nådd de store høyder.

Jeg har sjelden hørt om tilfelle hvor dette har gått bra på bil.

Men man hører jo bare om krisene eller uhellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...