Ronny Jacobsen Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Har jo hørt at man ikke skal fylle for mye olje på motoren, men hvor "farlig" er det om man gjør det?? Jeg har skifta på RR'en, og det ble nok en skvett for mye ja.... Ca. 5mm over max-streken på dipstick'en. Bør jeg tappe ut litt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars L Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Slapp a'! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Den var rask du! Ok, takk for svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Nå er jeg jo altfor treg - igjen... Vi har vel vært innom dette temaet før en gang. Jeg mener at motorene i terrengbiler er ekstra tolerante for dette pga. de ekstreme vinklene motorene blir utsatt for. Ved kjøring opp og ned bratte bakker blir jo oljen samlet i den ene enden av motoren uten at dette gjør noe. Dermed bør det ikke være noen fare med noen cm for mye heller - så lenge man holder seg relativt horisontal... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terje s Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Litt for mye går sikkert bra, men om du fyller langt over merket, kan du få mer olje i sylinderne. Det kan gi mer sot og koks i motoren, på plugger, osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 en kompis hadde alt for mye i... 2 - 3 cm over merket....... gikk dårlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrAnders Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 En klønete kompis hadde ikke fått med seg dette med peilepinne, og fylte til han så olja stod oppunder påfyllingslokket. Mener det gikk ca 10 liter på en liten Datsun. Det var de på benzeren som stoppet han - da han for tredje gang kom inn for å kjøpe tre liter til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 En diesel motor er mer ømfintelig for dette, har du alt for mye olje på en diesel motor så kan du risikere at motoren går på åndingen fra veivhusventilasjonen. Da kan du bare glemme å få stoppet motoren uten å kvele den, vist ikke så ruser den seg opp over alt av turtallsperre og atopper emd et smell! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Redde Baron Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Har jo hørt at man ikke skal fylle for mye olje på motoren, men hvor "farlig" er det om man gjør det?? Jeg har skifta på RR'en, og det ble nok en skvett for mye ja.... Ca. 5mm over max-streken på dipstick'en. Bør jeg tappe ut litt? Problemet er at rådene vil plaske nedi oljen og piske inn luft i den, noe som gjør at innsuget til oljepumpen vil fungere dårlig(ere). I verste fall kan oljetrykket forsvinne helt. Hvor tolerant RR-erer er for dette aner jeg ikke, min egen har ved et par anledninger fått ca 1 cm over max-merket, og den snurrer og går ennå..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jason Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Jeg har en TD5 motor 99 modell gått 205000km Leste at det ville gå ca 8,2 liter olje ved bytte av begge filter, og fylte dermed glatt på 7.9 liter før jeg startet opp og lot motoren gå noen minutter for å fylle filter osv. Når jeg så peilet nivået etter at oljen har fått samlet seg, så er jeg vel 0,5-1cm over max merket. Ønsker ikke å gamble med motoren, men ønsker heller ikke å tappe olje ut bunnpluggen da jeg ikke har ekstra pakning tilgjengelig. Er det noen gode tips til hvordan jeg kan suge ut litt olje? Mener jeg leste noe en plass om å suge ut via røret til peilepinna. Noen som har erfaringer med dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsframars Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Olje kan suges ut av peilepinnerøret. Det er slik man gjør oljeskift på båter. Men 1 cm over max merket vil nok ikke utgjøre noen fare. Oljenivået i motoren synker uansett når motoren er i gang og mye av oljen er rundt i systemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Jason,du kan fint bruke pakningsringen et par ganger uten problem. De fleste motorer tåler litt for mye olje. Den blir ofte spist opp ned til maxmerket etter litt kjøring.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Det skal vel gå på ca 7,2 ved motoroljeskift. Så vet du det. Jeg pleier å peile fra 6,5 og opp. Fort gjort. De aller fleste bensinstasjoner har vel oljepumpe til peilehull. Jeg synes du skulle tappe av litt, ingen grunn til å ikke gjøre det. Det er jo bare å slakke så vidt på tappepluggen, du bør jo ikke skru den helt ut... Det skal vel gå på ca 7,2 ved motoroljeskift. Så vet du det. Jeg pleier å peile fra 6,5 og opp. Fort gjort. De aller fleste bensinstasjoner har vel oljepumpe til peilehull. Jeg synes du skulle tappe av litt, ingen grunn til å ikke gjøre det. Det er jo bare å slakke så vidt på tappepluggen, du bør jo ikke skru den helt ut... Endret 25. oktober 2012 av LANDreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Artig at gamle tråder finnes fram i stedet for å lage ny. Og jeg tror det må være lenge siden jeg så en tråd der selveste baronen var framme for de som husker han. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 For de som pleier å fyller for mye så må jo Difflock sin drainplug være ypperlig :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 For de som pleier å fyller for mye så må jo Difflock sin drainplug være ypperlig :-) Den er kjekk uansett hva slags olje/væske du skal tappe av. Ønsker meg sånne på hele bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jason Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Fant denne på BT, og tenkte den ville gjøre susen. Jeg fikk tredd røret ca 4 cm ned i peilerøret og begynte pumping. Dessverre viste det seg at det ikke var så enkelt. Tipper at peilerøret til motoren ender opp over oljenivået, og jeg pumper dermed kun luft. Hadde selvfølgelig åpnet oljefyllings lokket for å unngå vakum i motoren, og pumpa fungerer utmerket ved suging direkteut fra oljeflaska jeg har til overs. Fikk en lys idè, og kjørte begge venstrehjula opp på bukkene mine slik at bilen helte mot høyre, dette vise seg å være bortkastet tid. Har vel konkludert med at de ca 5mm over max er bagateller, og at ved å løsne bunnpluggen vil det være enkelt å tappe ut litt olje. Men av prinsipp, så gir jeg meg ikke, så nå må jeg skaffe meg en slange med ytre diameter 6-7mm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Når du er ferdig med å løpekjøre rundt etter hjelpemidler kan det være at motoren har ryddet opp i problemet selv. Men vi lærer aldri noe uten nysgjerrighet,prinsippfasthet og kreativitet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 (endret) Hør-hør og amen! Endret 26. oktober 2012 av LANDreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Har jeg ikke sagt det før, så sier jeg det igjen: Difflocks drain plug! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Kjørte du motoren varm før du forsøkte å bruke oljesugeren ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
valvolainen Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Burde fungere fint med kald olje også. Gjør dette på båten min fra tid til annen, både med suger fra 1952, biltema sin vakumsak (deilig sak) og med en nymotens kinagreie til 29,90,-. Alle funker på kald olje. Men rart du ikke fikk slangen helt nedi. Det burde ha fungert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jason Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Fikk tak i et 6mm aluminiums rør i en hobby butikk for radiostyrte dippedutter. Satte et merke på røret tilsvarende max merket på peilepinna og stakk røret ned slik at det bare var til å suge olje til pumpa trakk luft. Målte etterpå og nå er nivået perfekt. Hadde spart mye tid på å bare tappe ut av bunnpluggen, men det er alltid gøy å prøve noe nytt. Takk som vanlig for innspill og gode forslag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Og jeg tror det må være lenge siden jeg så en tråd der selveste baronen var framme for de som husker han. Var det ikkje han som kalte seg først den røde og so den redde og i tillegg Fokker-eitt eller anna? Hugsar ikkje kva som gjorde han herostratisk? Edit: Var det same karen som kalte seg RRV8, reinen, rudolf og reinsdyret rudolf i tillegg? Endret 28. oktober 2012 av radovan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Du har god hukommekse Radovan. Formålet var å erte på seg folk, noe han mestret godt. Endret 28. oktober 2012 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.