Jump to content
LRforum
Ronny Jacobsen

For mye olje.

Recommended Posts

Har jo hørt at man ikke skal fylle for mye olje på motoren,

men hvor "farlig" er det om man gjør det?? blush

Jeg har skifta på RR'en, og det ble nok en skvett for mye ja.... :rolleyes:

Ca. 5mm over max-streken på dipstick'en.

Bør jeg tappe ut litt? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er jeg jo altfor treg - igjen... Vi har vel vært innom dette temaet før en gang. Jeg mener at motorene i terrengbiler er ekstra tolerante for dette pga. de ekstreme vinklene motorene blir utsatt for. Ved kjøring opp og ned bratte bakker blir jo oljen samlet i den ene enden av motoren uten at dette gjør noe. Dermed bør det ikke være noen fare med noen cm for mye heller - så lenge man holder seg relativt horisontal...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt for mye går sikkert bra, men om du fyller langt over merket, kan du få mer olje i sylinderne. Det kan gi mer sot og koks i motoren, på plugger, osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En klønete kompis hadde ikke fått med seg dette med peilepinne, og fylte til han så olja stod oppunder påfyllingslokket. Mener det gikk ca 10 liter på en liten Datsun. Det var de på benzeren som stoppet han - da han for tredje gang kom inn for å kjøpe tre liter til.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En diesel motor er mer ømfintelig for dette, har du alt for mye olje på en diesel motor så kan du risikere at motoren går på åndingen fra veivhusventilasjonen.

 

Da kan du bare glemme å få stoppet motoren uten å kvele den, vist ikke så ruser den seg opp over alt av turtallsperre og atopper emd et smell!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har jo hørt at man ikke skal fylle for mye olje på motoren,

men hvor "farlig" er det om man gjør det?? blush

Jeg har skifta på RR'en, og det ble nok en skvett for mye ja.... :rolleyes:

Ca. 5mm over max-streken på dipstick'en.

Bør jeg tappe ut litt? :unsure:

Problemet er at rådene vil plaske nedi oljen og piske inn luft i den, noe som gjør at innsuget til oljepumpen vil fungere dårlig(ere). I verste fall kan oljetrykket forsvinne helt. Hvor tolerant RR-erer er for dette aner jeg ikke, min egen har ved et par anledninger fått ca 1 cm over max-merket, og den snurrer og går ennå.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har en TD5 motor 99 modell gått 205000km

Leste at det ville gå ca 8,2 liter olje ved bytte av begge filter, og fylte dermed glatt på 7.9 liter før jeg startet opp og lot motoren gå noen minutter for å fylle filter osv.

 

Når jeg så peilet nivået etter at oljen har fått samlet seg, så er jeg vel 0,5-1cm over max merket.

 

Ønsker ikke å gamble med motoren, men ønsker heller ikke å tappe olje ut bunnpluggen da jeg ikke har ekstra pakning tilgjengelig.

 

Er det noen gode tips til hvordan jeg kan suge ut litt olje?

Mener jeg leste noe en plass om å suge ut via røret til peilepinna.

 

Noen som har erfaringer med dette?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olje kan suges ut av peilepinnerøret. Det er slik man gjør oljeskift på båter.

Men 1 cm over max merket vil nok ikke utgjøre noen fare. Oljenivået i motoren synker uansett når motoren er i gang og mye av oljen er rundt i systemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jason,du kan fint bruke pakningsringen et par ganger uten problem.

De fleste motorer tåler litt for mye olje.

Den blir ofte spist opp ned til maxmerket etter litt kjøring..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skal vel gå på ca 7,2 ved motoroljeskift. Så vet du det. Jeg pleier å peile fra 6,5 og opp. Fort gjort.

 

De aller fleste bensinstasjoner har vel oljepumpe til peilehull. Jeg synes du skulle tappe av litt, ingen grunn til å ikke gjøre det. Det er jo bare å slakke så vidt på tappepluggen, du bør jo ikke skru den helt ut...

 

Det skal vel gå på ca 7,2 ved motoroljeskift. Så vet du det. Jeg pleier å peile fra 6,5 og opp. Fort gjort.

 

De aller fleste bensinstasjoner har vel oljepumpe til peilehull. Jeg synes du skulle tappe av litt, ingen grunn til å ikke gjøre det. Det er jo bare å slakke så vidt på tappepluggen, du bør jo ikke skru den helt ut...

Edited by LANDreas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Artig at gamle tråder finnes fram i stedet for å lage ny. :)

 

Og jeg tror det må være lenge siden jeg så en tråd der selveste baronen var framme for de som husker han. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

For de som pleier å fyller for mye så må jo Difflock sin drainplug være ypperlig :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

For de som pleier å fyller for mye så må jo Difflock sin drainplug være ypperlig :-)

 

Den er kjekk uansett hva slags olje/væske du skal tappe av. Ønsker meg sånne på hele bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fant denne på BT, og tenkte den ville gjøre susen.

 

Jeg fikk tredd røret ca 4 cm ned i peilerøret og begynte pumping.

Dessverre viste det seg at det ikke var så enkelt.

Tipper at peilerøret til motoren ender opp over oljenivået, og jeg pumper dermed kun luft.

 

Hadde selvfølgelig åpnet oljefyllings lokket for å unngå vakum i motoren, og pumpa fungerer utmerket ved suging direkteut fra oljeflaska jeg har til overs.

 

Fikk en lys idè, og kjørte begge venstrehjula opp på bukkene mine slik at bilen helte mot høyre, dette vise seg å være bortkastet tid.

 

Har vel konkludert med at de ca 5mm over max er bagateller, og at ved å løsne bunnpluggen vil det være enkelt å tappe ut litt olje.

 

Men av prinsipp, så gir jeg meg ikke, så nå må jeg skaffe meg en slange med ytre diameter 6-7mm. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når du er ferdig med å løpekjøre rundt etter hjelpemidler kan det være at motoren har ryddet opp i problemet selv.

Men vi lærer aldri noe uten nysgjerrighet,prinsippfasthet og kreativitet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjørte du motoren varm før du forsøkte å bruke oljesugeren ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Burde fungere fint med kald olje også. Gjør dette på båten min fra tid til annen, både med suger fra 1952, biltema sin vakumsak (deilig sak) og med en nymotens kinagreie til 29,90,-. Alle funker på kald olje.

Men rart du ikke fikk slangen helt nedi. Det burde ha fungert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk tak i et 6mm aluminiums rør i en hobby butikk for radiostyrte dippedutter.

 

Satte et merke på røret tilsvarende max merket på peilepinna og stakk røret ned slik at det bare var til å suge olje til pumpa trakk luft.

 

Målte etterpå og nå er nivået perfekt.

 

Hadde spart mye tid på å bare tappe ut av bunnpluggen, men det er alltid gøy å prøve noe nytt.

 

Takk som vanlig for innspill og gode forslag :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og jeg tror det må være lenge siden jeg så en tråd der selveste baronen var framme for de som husker han. ^_^

Var det ikkje han som kalte seg først den røde og so den redde og i tillegg Fokker-eitt eller anna? Hugsar ikkje kva som gjorde han herostratisk? :unsure:

 

Edit: Var det same karen som kalte seg RRV8, reinen, rudolf og reinsdyret rudolf i tillegg?

Edited by radovan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har god hukommekse Radovan. Formålet var å erte på seg folk, noe han mestret godt.

Edited by lafterolf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×