Gå til innhold

3 fas motor konvertering til 1 fas


j_wold

Anbefalte innlegg

Prøvde meg med en vifte en gang, fikk beskjed av trikkeren min at det ikke går så veldig bra..... Noe med varmeveksleren eller noe sånt....

 

Ville ha levert den til en fagmann og hørt med de, kan være at det går ann å koble litt, men du vil nok miste mye effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... Dette er ikke mitt sterkeste felt, men jeg kan prøve med noen innspill for å få i gang tråden. Så få r vi se om det kommer noen mere kompetente på banen etterhvert :rolleyes:

 

For å få en trefase motor til å gå på enfase strøm så trenger du en stor kondensator. Det er den runde dingsen som pleier å være på vaskemaskin motorer osv. Det den gjør er å "simulere" den tredje fasen. Hvor stor den må være i ditt tilfelle er jeg ikke sikker på for det er vist et eget fag å finne ut av :ninja: og det er ikke alle trefase motorer som går å konvertere....

 

En annen ting er at de motorene på bildene er ganske store til å gå på enfas. Spørsmålet er hva skal du bruke de til? må de ha stort startmoment? Vil de gå på maks belastning hele tiden? osv....

 

2.2kw er teoretisk sett 10amp ved 220volt. Men en motor bruker opptil fem ganger så mye strøm som den er merket med i startøyeblikket. Hvis du har såkalte trege sikkringer så er de beregnet på å gi det ekstra trekket i en kort periode. Jeg er litt usikker på om det blir riktig når du konverterer til enfas, men den 2.2kw motoren vil antagelig kunne kjøres på 16amp sikkringer, men den 3kw saken må ganske sikkert ha 20amp eller mere.....

 

Hvor tungt det er å dra i gang maskineriet avgjør mye her...

 

Da kaster jeg ballen videre......!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må koble inn en kondensator på motoren for å få den til å virke på 1-fas. Riktig kobling og riktig kondensator får du hos en som driver med el-motorer...

Edit. Der var Odd med oppklaring. B)

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Man taper 70 % av startmomentet når man bygger om fra 3-fas til 2-fas. Ja, 2-fas er det du kaller 1-fas.

 

En motor vil ha 70-80 % av merke-effekten under drift etter en slik ombygging.

 

Ombyggingen foregår ved å montere en kondensator mellom to av fasene på motoren. Hvor stor kondensator skal være har jeg ikke svar på for øyeblikket, men du får svar på dette hos en motorleverandør. Og jobben er enkel å utføre.

 

Edit: Ja, Odd og Dagfinn var litt kjappere enn meg med den kondensatoren.

 

Ellers så er Odd's resonnement riktig dersom du har ren resistiv last og at den er enfase. Da trekker 2,2 kW-lasten 10 A ved 220 V. Men en motoren er trefaset og da må man dele 10A på kvadratroten av 3, så strømforbruket blir da ca 5,8 A og i tillegg må man regne med virkningsgraden, cosinus fi, som kan ligge mellom 0,6 og 0,9 (0,80-0,87 er ganske vanlig å regne med på en del motorer).

 

Ha en strålende dag

hilsen

Henry Arnfinn B)

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren tror jeg skal drive en LR hydraulikkpumpe på en vedkløyve.

- hvor "belastende" er det i forhold til startstrøm og effekttap ?.

- er det bare å sette på en kondensator som er mer enn stor nok for å være sikker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å bruke en 1 fas frekvensomformer, den driver 3 fase motorer uten effekttap og med fullt moment i start (programmerbare).

Jeg har liggende et lite lass med div brukte (nye som er reparert etter feil).

Men du må ha litt peiling for å programmere de slik at de virker som de skal, men de fleste elektrikere kan sikkert dette. Kan se om jeg har en som

passer til ditt bruk om det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ABB motoren din har to viklingssett. Dersom du bruka det minste på 2,2kw må du ha ein kondensator på 165 microfarrad. Dette er ein rimeleg svær kondensator,i motorsamanheng , og eg vil tru at den blir dyr , meget dyr. Det er ikkje vanleg å bruke kondensator på 3fas motora av denne størrelese , nettop på grunn av at kondensatoren blir stor og dyr. Tapet av effekt i startøyeblikket er også ein god grunn til ikkje å gjere dette slik som nevnt tidligare i tråden. Er ikkje heilt sikker men eg trur det er ein tommelfingerregel som seier at ein brukar ikkje kondensator dersom motoren er større enn 1,5kw.

Men har du rekna på kor stor effekt du egentlig treng på vedkløyvaren din ?? På ein liten kløyvar, dei bordmodellane som blir solgt rundt om , er somregel motoren på ein ca 14-1500 watt . påmontert kondensator for 1-fas. Er no bra kraft i desse også da.

Endret av Havrenakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort som SOM foreslår, en liten enfase frekvensomformer er helt kalrt den beste løsningen. Trenger ikke bli avskrekkende dyrt heller. Og best av alt, du beholder effekten på motoren!

 

Vebjørn... Elektrikker, elektroingeniør.. etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forslag med 1-fas frekvensomformer :)

 

Tror ikke det blir noe problem med startmoment, er nok heller den seige bjørkekubben som vil gi den tøffeste belastingen....

 

Jeg for min del hadde gitt blanke og heller kobla hydraulikkpumpa til en gressklippermotor B)B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være en liten vedklyver siden du skal bruke lr hydraulikpumpe? Har du kjøling på pumpen\ oljen?

 

Jeg har ett agregat med pumpe, tank og sentral stående som egner seg ypperlig til dette bruket. Minuset er at den også er trefas. Gi lyd om det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være en liten vedklyver siden du skal bruke lr hydraulikpumpe? Har du kjøling på pumpen\ oljen?

 

Liten klyv: Nei.

Kjøling: Ja.

 

Klyven står vanligvis koplet på hydraulikken på en traktor med en 68hk perkins under huven.

 

klyven vil gjerne ha 40 l/min. Aller helst litt mer, og MINST 20.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...