Gå til innhold

Recovery points


jan kaare

Anbefalte innlegg

Etter ha skumlest litt litteratur av David Bowyer slår det meg at kanskje det er ok med noen recovery points i fronten av defenderen. Kanskje ikke så mye i bruk, men why not?

 

Hva gjør man? Borrer to punkter i front fangeren og setter på Swivel recovery rings without adaptor fra f.eks offroadbutikken? Bruker Swivel recovery rings fra samme sted? Eller monterer jate rings i chassiset? Hvor monteres i såfall de?

 

Bak funker vel kanskje hengerfester som et godt alternativ?

 

Noen med erfaringer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JATE rings monterers i samme hull som de originale sleperingene. De er enkle å montere, og fungerer aldeles utmerket. Har du steering guard må denne passe sammen med JATE rings.

Endret av Odd Nakland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man? Borrer to punkter i front fangeren og setter på Swivel recovery rings without adaptor fra f.eks offroadbutikken?

 

En standard størfanger? :blink: Den blir det jo bulk i bare du kjører ihjel en mygg jo. Må ikke finne på å feste noe i den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JATE rings monterers i samme hull som de originale sleperingene. De er enkle å montere, og fungerer aldeles utmerket. Har du steering guard må denne passe sammen med JATE rings.

 

Sleperinger...transportringer tenker du på... er vel kanskje ikke det beste å slepe i de der har jeg hørt. Men jate ringene bør da passe. Må se på dette da jeg har steering guard plate foran. Orginal plate tror jeg, hvilke jate rings passer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way ... kan dette være noe? Swivel recovery rings fra Offroadbutikken. Ser ut som om de skal festes både over fanger og rammeende.

 

Så på den muligheten også ja. Ja kan se ut som om den festes rundt fangeren. Jate ringene krever nok mer arbeid kanskje... Men er de jate ringene fra offroadbutikken passende en defender 110... og hvor mye kutting snakker vi om. Bilder anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på den muligheten også ja. Ja kan se ut som om den festes rundt fangeren. Jate ringene krever nok mer arbeid kanskje... Men er de jate ringene fra offroadbutikken passende en defender 110... og hvor mye kutting snakker vi om. Bilder anyone?

 

1. Locate reinforced hole in chassis leg

2. Take 'JATE-ring' undo nut

3. Remove bolt and nut from 'JATE-ring'

4. Line up 'JATE-ring' with previously located hole.

5. Thread bolt through 'Jate-ring'/ Chassis

6. Place nut/washers on bolt.

7. Tighten.

 

Repeat for 2nd 'JATE-ring'

Endret av qcnr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttinga i steeringguarden dreier seg om noen få kvcm på hver side. og muligens i braketten. Skal du kombinere J.A.T.E. rings med steeringguard er det enklest å kjøpe "wide" utgave da denne går utenpå både ramme og festebrakett for steeringguarden.

 

Standard

DSC09362340.jpg

 

Wide

DSC09343340.jpg

 

Denne linken har en beskrivelse av en måte å gjøre det på.

Endret av Thompson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Noen som har klart å få tak i Wide JATE rings? FamousFour kunne ikke skaffe dette fra noen av sine leverandører, og de står som Out of Stock hos Expedition Exchange (som bildet i tråden var hentet fra).

 

-Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Hei!  Vekker liv i en gammel tråd her.. Har noen spm om recovery points:

 

Bak:

-Er hengerfeste solid nok til redning i alle situasjoner?

-Hva med disse ørene på siden av hengerfeste? er de solide? Hva er de til?

-Hva med den på neste bilde, litt rustne øret lenger frem?

 

Foran:

-Hva bruker dere her? Jeg har steering guard, og ser ikke helt hvor jeg kan feste f.eks jate rings..

 

 

2018-04-14 18.46.50.jpg

2018-04-14 18.53.53.jpg

2018-04-14 19.21.07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/14/2018 den 21.39, Haavardk skrev:

Hei!  Vekker liv i en gammel tråd her.. Har noen spm om recovery points:

 

Bak:

-Er hengerfeste solid nok til redning i alle situasjoner?

-Hva med disse ørene på siden av hengerfeste? er de solide? Hva er de til?

-Hva med den på neste bilde, litt rustne øret lenger frem?

 

Foran:

-Hva bruker dere her? Jeg har steering guard, og ser ikke helt hvor jeg kan feste f.eks jate rings..

 

 

 

 

Hengerfeste?

http://www.4wdingaustralia.com/4x4/tow-balls-in-4wd-recoveries-can-kill-you/

 

rustne ører frem?

http://www.4wdingaustralia.com/4x4/4wd-recovery-points/

 

Går alt fint når du skal taue en stanset bil på veien, men i terreng kan det gå VELDIG galt å ta feil ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengerfestet er bedre festet i bilen enn de fleste recovery points er.

Småørene på hovedramma bør ikke brukes til tung berging.

De er bare festet med en 8 mm bolt og klipper fort av stropp,wire ,mm. ved bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også greit å sjekke hengerfeste på riktig gamle biler. Jeg fant gravrust i innfestningen overgang mellom selve krokfeste og stegene frem til ramma. Så ille at det ikke tok mange slag å banke i stykker når jeg først oppdaget det. Resten var bunnsolid så stor variasjon i stålkvalitet. 30 år gammel defender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte tilsvarende hengerfeste som du viser til der fra Famous Four, som jeg har på classic'n. Godkjent 3.5 hengervekt med papirer og sikker med tanke på tauing. Hadde også samme plate som du viser til med kroker da jeg hadde Defender. Kjører du samlet vekt på disse med en tree-saver mellom festene og fester tauet/strikken som du tauer med i tree saveren er du mer enn sikret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...