Gå til innhold

Hilseplikt - sjokket har ikke gitt seg


Anbefalte innlegg

Kjørte Tåsentunnelen i går kveld da jeg merka i sidesynet en bil som lå helt på sida av meg.

Snudde hue og der satt det en kar med svart Freelander og vinka! :lol:

 

Kjente'n ikke igjen... Skyldes sikkert gult NLRK-klistremerke bak.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det var han som kjørte forbi meg samme sted for noen dager siden. Han vinket ikke da, men det gjorde jeg.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringer fra ferien, 2007, frem-og-tilbake div ganger Oslo/Høvik - Kristiansand/Hvaler/Sandefjord/etc:

 

Hilsingen er en stor gledesspreder for hele familien. Vi kjørte topplastet grønn Disco2 m 5-6 personer i ferien (kjæresten til eldste datter satt sammenklemt baki, mellom kjølebagger og annet pikk-pakk). Kona er minst like flink som meg til å fange opp og hilse på møtende artsfrender. Hun lener seg frem, smiler og hilser! Jeg er litt mer distré, men sammen har vi merket oss følgende:

 

(1) Hilsefrekvensen er dramatisk lavere i Høvik/Bærum-området, med enkelte unntak selvfølgelig. Kommer man seg over Liertoppen er det stort sett langt bedre, med en hilsefrekvens fra D1, D2, Defender o.l. på oppmot 70-80%. Hederlig unntak til sølgrå D2 som kjørte ut fra fjellinjen bak oss på E18 og etter oss av på Høvik, som hilste meget standsmessig til meg via speilet mitt (jeg trengte kun å løftet blikket opp i speilet og hilse tilbake). Veldig bra! Ellers er det et stort forbedringspotensiale i nærområdet. I f.eks. Sandefjord ble det hilst over en lav sko.

 

(2) Høyest hilsefrekvens er det fra matchende D2'ere m takgrind type safari. Defendereiere er enkelte ganger litt eplekjekke - synes kanskje ikke en D2 tøff nok? - men oftest kommer en hilsen derifra også. På Snarøya snudde kona seg for å årne noe m unga og så rett i hvitøyet på en Defender bak oss der både mann-og-kone satt og vinket til henne. Må bli glad av sånt!

 

(3) Freelandere, nyere RR, D3'ere og generelt biler m grønne skilter er håpløse. Hederlig unntak til herre i fin RR som kjørte inn til Lefdal i Sandvika og hilste før jeg fikk summet meg. Har ALDRI fått hilsesvar ellers fra noen av de nevnte (kanskje en og annen m grønt skilt, da).

 

(4) Ser tidligere i tråden om infoklistremerke. Fler av disse tilgjengelige? Ellers bør kanskje et info-ark utarbeides og distribueres til alle forhandlere med en rask orientering om hilsing. Det er vanskelig å forestille seg hvor mye moro som ligger i litt enkel og hyggelig hilsing sånn LR-eiere imellom, før man har prøvd det.

 

Som et PS anbefales filmen "The Queen" der det vrimler av Defendere, Discoer og en og annen RR. Barna mener hilsingen egentlig kommer derifra - at folk enten har trodd det sitter kongelige inni og har hilst av den grunn, eller at så mange kongelige kjører rundt og hilser, og at det har spredd seg derifra. Antagelig er det en kombinasjon.

 

God sensommer folkens! :D

 

A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defendereiere er enkelte ganger litt eplekjekke - synes kanskje ikke en D2 tøff nok?

 

Som defendereier kan jeg bare si at det nok heller er det at vi ikke er vant til at discoeiere hilser på oss, så det er nok mer sjokk enn eplekjekkhet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropo hilsing, egentlig litt overaska at ingen herfra har kommentert en Finsk registrert Disco som hilste i vilden sky på ALT av LR som kom imot. Og det var en hel del. Bare fra Svenske grensa og til Sörumsand hilste jeg da på 3 defendere..... Og ingen av de var herfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en mørkeblå Freelander.

 

Jeg hilser på det jeg får med meg av Land Rovere og får lite respons tilbake....

Det hyggeligste i sommer var på tur ned fra Lillehammer, møtte engelskmenn med flott Defender 90 og rå terreng henger på vei nord over.

Hilste og fikk umiddelbart respons med smil og vink tilbake :)

 

Mulig det er for mye Freelandere på veiene og det ville vel bli voldsomt med hilsing til alle.

 

Jeg prøver ihvertfall :rolleyes:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringer fra ferien, 2007, frem-og-tilbake div ganger Oslo/Høvik - Kristiansand/Hvaler/Sandefjord/etc:

 

(4) Ser tidligere i tråden om infoklistremerke. Fler av disse tilgjengelige?

 

A.

 

 

Ja, du kan bestille dette klistremerket: Det er mange igjen, alt for få har kjøpt!

 

Det er Småbilklubben i avd. øst som er utgiver, Småbilklubben har som formål å tjene inn penger til å bygge Toy Land Rovere. Klistremerkene kan kjøpes cash for kr. 20,- på alle avd. øst sine treff av alle, men hvis noen vil ha dem tilsendt pr. post nå kan det gjøres på følgende måte:

 

Ta en konvolutt, type lang og lav holder, skriv ditt eget navn og adresse på denne, Legg kr. 50,- i denne konvolutten. Legg så konvolutten i en annen konvolutt, som sendes Småbilklubben c/o Thomas Austad, Vestbrynet 23, 1160 Oslo.

 

Scanningen er 1:1, bare beskåret litt. Mynter i konvolutter funker dårlig, derfor 50,-. Denne dekker også returporto, og øker overskuddet i Småbilklubben, som gir Toy Land Rovere på treff. En god sak.

 

Thomas er hjemme mye av sommeren, så det er bare å bestille. Skulle Småbilklubben gå tomme, vil de bestille flere. Så alle får.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som defendereier kan jeg bare si at det nok heller er det at vi ikke er vant til at discoeiere hilser på oss, så det er nok mer sjokk enn eplekjekkhet. ;)

 

blush

 

Da må jeg bare be om unnskyldning på vegne av meg selv og mine med-Disco'ister. Vi får tro mange kanskje rett og slett er litt distré, som meg - mye unger og leven baki - ikke lett å følge med alltid. Vi er kanskje til-og-med Defendereiere langt inni oss, men virkeligheten har tatt oss igjen... Ikke det. Disco'n er fin den. Rister ikke så mye, heller. Bare litt skrangling fra TD5'ern.

 

Jeg kjører en mørkeblå Freelander.

Jeg hilser på det jeg får med meg av Land Rovere og får lite respons tilbake....

 

Huff-å-huff, dette er jo ikke bra. Ser du en mørkegrønn D2 m hjemmelaget safarigrind full av enten unger eller dykkeutstyr, så tut hvis du ikke får svar. Da må jeg følge bedre med!

 

:rolleyes:

 

A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To episoder jeg har opplevd i løpet av de siste dagene:

 

En hyggelig en først; en eier av en grå Defender med gult klistremerke hilse på meg bakover. Veldig bra. Ekvipasjen må være bakoverkompatibel :-) :-)

 

Så i dag kom noe som på mange måter blir motstykke; en ny RR sport som skviser seg inn foran meg (kjørte RRC) på beste taximanèr. Høyst uhøflig. Føreren så meg, og han så bilen min, men signaliserte klart og tydelig "jeg kjører stor og dyr bil, og driter i deg." Hmfr! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de siste 4 måneder hilst snart hver dag på 2 stk. RR sjåfører. Ikke en gang har de hilst tilbake enda. EPLEKJEKKE. Jeg har vært tro mot normen og mine tidliger løfter her inne om det å HILSE. Her er og LR av de fleste typer, men stort sett det samme hver gang! Nå vet jeg ikke om jeg gidder mer. Min landroverititis blir vel snart kurert tenker jeg. SUR og GRINETE, hvem jeg? :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok frustrerende i lengden ja. Dagens rundtur medførte 4 hilsinger fra min side, fikk hilsen tilbake av 1 (Disco 2). De 3 Freelanderene jeg traff hilste ikke tilbake. Og det kan virke som om det er mangel på kunnskap og ikke hovmod som er årsak, for 2 av dem kikket voldsomt på meg - lurte sikkert fælt på om det var en de kjente og derfor skulle vinke tilbake til. Men kjenner man ikke til hilseplikten, så kjenner man ikke til hilseplikten. Og da lurer en nok fælt på hvorfor i alle dager alle disse fremmede hilser hele tiden hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nevnt for flere forhandlere her på Østlandet at de burde informere om hilseplikten...

Hyggelig historie fra min side; Kjørte tur retur Hamar for et par uker siden, møtte flere RR Sport, og flesteparten av dem hilste når jeg blinket og vinket. Smilte gjorde et par av dem også.. :D

Tror nok det bunner ut i uvitenhet at folk ikke hilser, til og med kona har begynt å hilse på andre i "familien"!

 

Han Solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med kona - den går ikke hjem her hos oss! Hos oss hilser den som kjører bilen, og misser vi noen, er det ikke vond vilje! (Må innrømme jeg har brukt litt tid på å lære å kjenne igjen alle i familien...) Ellers vet jeg ikke hvor mange ganger refleksen har slått til når jeg har kjørt svigersønnens H0-bil (Corsa) eller mine foreldres Yaris Verso. Og det rykker rett som det er i armen når jeg er ute og går også.....

Om noen skulle vinke til meg fra en annen bil enn LR, lurer jeg bare på hva slags LR vdkommende har hjemme! :rolleyes:

La oss fortsette å hilse,- det er stadig flere som hilser tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får vel gå for denne gang :lol:

 

Har etter flere måneder med hilsing på alt fra LR, klart å overbevise noen Freelandere i Nordhordaland til at hilsing er noe som bare MÅ gjøres.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid drømt om å bli en Defender/Serie-eier og er skikkelig misunnelig på dere som kan kjøre rundt og hilse på hverandre. MEN.. Jeg har vært så heldig å få låne en Freelander noen helger, og endelig føler jeg at "Yess!! Nå er jeg en av gutta som kan hilse!". Jeg sitter i Freelanderen (som HAR skrevet Land Rover skrevet i fronten!) og hilser frenetisk på den ene Defenderen etter den andre. Men hva skjer?? Fa.. meg ingenting!!!. Ikke ett blink, ikke en hånd, ikke en finger opp fra rattet en gang!!! "Hva f... er detta da??, tenker jeg" Så, dere Lærde Land Rover eiere, forklar meg, en novise innen Land Rover kulten, hva må til! Hva er det spesielle tegnet, det berømte blinket, det hemmelige signalet som forteller at her er det en entusiast på veien. Jeg vil, vil, VIL hilse og hilst tilbake!

I sinnet er jeg en Defender-eier, rundt meg har jeg en lånt Freelander (men til vanlig kjører jeg en fransk menneskebil). Så jeg har jo ikke oddsen på min side.. Skjønner nå at jeg må ta en prat med banken.. Håper han/hun kjører Land Rover..

Endret av 2rD9lS1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg og Odd Thygesen var i England med 109" min så var det kun Defender og Seriebiler med vinsj, store grovmønstra dekk osv som hilset på oss, de som kjørte standard Defender og seriebil så ikke oss engang :)

Når jeg kjører konebilen en Freelander så er man ganske anonym forstår jeg kun de jeg kjenner i distriktet hilser da :)

Men med Seriebilen min så hilser alt av Defender og Seriebiler.

RR, Disco og freelander gjør det ikke.

Ihvertfall ekstremt sjeldent.

På treff så hilser man på alt produsert på LandRover fabrikken men ellers i året så gjelder vist ikke dette.

Mvh Ketil

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei hjem fra barnetreffet i går passerte vi Harald og Ilutas residens, og akkurat idet vi passerte så jeg at Harald sto på høy stige og malte (eller skrapte?) veggen. Dessuten snudde han på hodet og så i vår retning akkurat da, så jeg prøvde å hilse opp til ham - men jeg tviler på at han oppdaget det. Vit det likevel, Harald: Det var vi som passerte, og du ble observert og vinket til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...