Gå til innhold

Hilseplikt - sjokket har ikke gitt seg


Anbefalte innlegg

Kjørte Mondeo'n til kona forrige dagen, og hilste på en Defender i Lågendalen av gammel vane. Han glante fælt! :blink:

 

Hehe, den smellen har jeg gått på de siste dagene også, i forbindelse med Thompson & Rydgrens bremseoverhaling har jeg kjørt en 406, -hilser entusiastisk, men blir møtt av lett måpende blikk fra møtende LR sjåfører :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte Mondeo'n til kona forrige dagen, og hilste på en Defender i Lågendalen av gammel vane. Han glante fælt! :blink:

 

 

Dersom han hadde sett at du hadde skrudd på vindusviskeren når du skulle svinge hadde han vel skjønt tegninga :P - det har ihvertfall jeg allerede begynt med i menneskeskodaen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra min (den gang) 1981 Range Rover hilste jeg på en veteran Jaguar XJ6. Jeg hilste kontant med en åpen hånd, og fikk umiddelbar en like høflig hilsen i retur. Jeg tror vi begge følte oss som "Lord of the Manor" etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslotrafikken er det litt annet å holde øye med også enn "brødre" i trafikken, så det er nok en og annen jeg "overser" eller oppdager for sent, men stort sett prøver jeg å hilse på alt og alle av artsfrender. Og så er jeg også blitt belønnet med hilsen tilbake fra absolutt alt som finnes av Land Rover modeller, fra Serie I via Freelander til Disco 3 og RRS. Det er faktisk spesielt gøy når du får hilsen og et stort glis fra føreren av en av de nyeste bilene. Kanskje de, som Tore antyder, har følt seg holdt utenfor og smiler begeistret over at noen vil ta dem inn i det gode fellesskap. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den smellen har jeg gått på de siste dagene også, i forbindelse med Thompson & Rydgrens bremseoverhaling har jeg kjørt en 406, -hilser entusiastisk, men blir møtt av lett måpende blikk fra møtende LR sjåfører :-)

Kjører nå Peugeot 206, og har kjørt den endel de siste ukene (Skifte av belger og sprukne luftslanger + nå motorhavari), skal ikke påstå at jeg klarer å holde hånda rolig nei når "brødre" dukker opp :) :)

Men utrolig så mange LR/RR jeg treffer når jeg ikke kjører det selv :huh::blink: Er det fordi jeg da blir så liten på veien at jeg ser de bedre :huh: :huh: :huh:

 

Fra min (den gang) 1981 Range Rover hilste jeg på en veteran Jaguar XJ6. Jeg hilste kontant med en åpen hånd, og fikk umiddelbar en like høflig hilsen i retur. Jeg tror vi begge følte oss som "Lord of the Manor" etterpå.

Har også forspkt meg med å hilse på Jaguarer, meget blandete tilbakemeldinger, men det varmer jo litt når de smilende hilser tilbake. :)

 

Den beste hilsesituasjonen skjedde overfor en RRS SC, engelskregistrert, som jeg observerte da begge var på vei inn i samme (trange) rundkjøringen. Jeg gir et normalt hils og den galante engelskmannen slipper rattet med begge hendene og veiver og smiler, tydelig ikke vant med å bli hilset på med den bilen :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilste på de fleste LR og RR, da jeg hadde Disco, men var var litt forsiktig i forhold til RRS og Freelandere. Opplevde stadig hilsing fra en rød Disco i motgående på E6 innover mot Oslo på morgenen mens jeg fortsatt pendlet. Var ikke forberedt på slik avstandshilsing, men klarte å passe på etter hvert.

Merket meg også at folk generelt smilte når de så meg i Discoen med barn og bagasje, men når jeg kjører gammel Merce, rister de på hodet og snur seg vekk. Sikkert fordi jeg ikke ser speielt blid ut når jeg ikke kjører LR/RR.

Vil ikke skjemme ut det gule NLRK-merket ved å sette det på Merca, så nå lar jeg være å hilse til jeg har fått ordentlig bil igjen.

 

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte Mondeo'n til kona forrige dagen, og hilste på en Defender i Lågendalen av gammel vane. Han glante fælt! :blink:

 

Ja, det er det store problemmet. Etterhvert har hånden lært seg pent å hilse helt selv, akkurat som Pavlovs teori. Først ser jeg en LR, så begynner indeks fingeren, så ring fingeren å løfte seg fra rattet, så følger resten av hånden opp i en tydelig LR hilsen. Det hele skjer helt automatisk, også for RR, og innimellom en RR sport.

 

Så av og til er det kjekt å kjøre cab'en. Taket ned, vinden i håret, det er sluttet å regne. Men så skjer det - hjernen er helt frakoblet, så ser den en LR, der begynner indeks fingeren å løfte seg, ring fingeren følger etter... Det er ikke altid hjernen blir koblet inn igjen før det er for sent og hilsenen er et faktum.

 

Hva er tegnespråk for "my other car is a Landrover"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tegnespråk for "my other car is a Landrover"?

Prøvde meg i en annen tråd om hilseplikt med tommel og pekefinger på høyre hånd, slik at det blir en L for de som ser den fra "andre siden", men det forslaget falt på steingrunn das det jo betyr "Loser!"

 

Hva med bare tommelen opp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hilser og hilser hver gang jeg er ute og kjører. Det er herlig å få et vink tilbake! Jeg sender også en vink til "gutta" i de nyeste RR, men det er ikke mange som hilser tilbake, bortsett fra her om dagen da en hilste på meg før jeg rakk å ta opp hånden!

Disco III har jeg nesten gitt opp, det er mange firmabiler ute og går blant disse, håndverkere o.l som ikke helt har fått det med seg ennå, men jeg prøver...og prøver..

 

Han Solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant!

Firma biler og slikt, de har det fordi det er en bil, ikke fordi det er en LR. Opplever det samme, selv når jeg kjörer D3, de hilser ikke da heller.

 

Tar nok litt tid för de skjönner det.

 

Og samme med Freelander, de veit ikke hvorfor jeg hilser. Mest sansynlig kjörer de av veien og lurer på hvem F det var....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilser på alle LR-produkter unntatt Freelander, det har jeg gitt opp da prosentandelen som hilste tilbake var 0,5 % over en periode på 3 år. Ellers så reflekshilser jeg også når jeg kjører menneskebiler......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å få det innskrevet i manualene på doningene, fra LR Norges side noe i retning av :

 

"MERK ! Når De kjører Deres nyinnkjøpte Solihulldoning, er det mange som vil legge merke til Dem og Deres fantastiske valg av kjøretøy.

 

Dette vil bl.a la seg vise gjennom hilsing fra andre bilister i tilsvarende kjøretøy, fra de tidligste Land Rovere til nymotens varianter som f.eks Range Rover Sport eller Discovery III.

 

Det er ved slike anledninger imperativt å huske at man da tilhører et Broderskap få forunt.

 

Og det aller viktsigste en kan gjøre, er å besvare hilsen med å løfte en hånd fra rattet mens man smiler til den passerende bil.

 

For fører av den møtende bil har, akkurat som Dem, også blitt bitt av Land Rover-basillen - Landroveritis !"

 

Skulle la meg overaske om ikke dette er en tekstbolk som kunne gi Land Rover noe negative konsekvenser, rent bortsett fra at produksjonen må økes og etterspørselen stiger - "uff, nei nå må vi jobbe-"tendensen til British Leyland Norge er vi vel kommet over ??

 

mvh,

Yngve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å få det innskrevet i manualene på doningene, fra LR Norges side noe i retning av :

 

Og du er en født optimist? Hvor mange ikke-entusiaster leser manualen til bilen sin? Jeg kjenner veldig mange bileiere, jeg kjenner bare 2 som har lest manualen til bilen de eier. Det var tema ved en sammenkomst på jobben, av de 50+ som var tilstede var jeg den eneste som hadde lest manualen til bilen (på den tiden eide jeg en Seat Inca). Etter det foredraget begynte jeg å spørre venner og slektninger, og som sagt 2 av dem hadde lest manualen.

Så konklusjonen min er, det vil kanskje fremdeles bare være entusiaster som får med seg hilseplikten.

 

Men jeg kjenner en LR entusiast som ikke eier en LR enda, men som likevel eier og har lest manualen til Defender hehe (hei Geir!)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos instruksjonsbok; Den til P38A finnes på video - for det amerikanske markedet. Jeg er innehaver av et eksemplar.

---

 

I så måte kunne jo instruksjonsvideoen demonstrere korrekt og proper metode for hilsing på andre, stillestående og i fart :)

 

-Og ja, når det gjelder medmennesker har jeg en egen tendens til å se positivt på alle - gjett om man blir skuffa når en ser hva andre driver med :lol:

 

mvh,

Yngve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lest tråden i dag igjen. Fant trøsten i dag. Det er BILEN vi hilser på.

 

Så nå hilser jeg på alt i LR familien. Samtidig føler jeg med alle de som ikke hilser tilbake. De må øyensynlig ha gått glipp av dette fremragende forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smule avsporing, men la gå:

 

Var en tur innom XXL Sport i går for å handle inn komponenter til hjemmelading av ammunisjon.

Ventet i 7 lange og 7 breie på hjelp før det kom en kar opp bak disken og sa "Du kjører LR ja, da skal jeg finne hjelp til deg med en gang!"

Har ID-kortet fra jobben i en halsreim fra LR, den hadde han sett :) :) Fikk i forbifarten vite at han kjører det eneste som duger: "Defender (110), om du ikke har Serie da" :) Sa ikke at jeg har RR, den duger ikke? :unsure: :unsure:

Veldig kort tid etterpå kom det en og fant frem det jeg skulle ha....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du snakket med 'Springer' som er innom her av og til.

Forresten så har han en veldig flott garasje samling. B):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å dynke seg i Land Rover effekter er kanskje den eneste måten å få hjelp på på XXL.

 

Hvis man stiller opp i fullt safariutstyr fra LR så kanskje de kan vise deg det hemmelige lageret der de har utstyr/klær/sko i riktig størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...