Gå til innhold

Bremser


Christoffer S

Anbefalte innlegg

Har siden jeg kjøpte 90" for 1,5 år siden hatt greie bremser til vanlig. Altså trenger ikke trykke veldig hardt på pedalen for å bremse ned til vanlig.

Når jeg derimot skal nødbremse har jeg større problemer. Hvis jeg tar i så det knaker i seteryggen klarer jeg så vidt å låse fremhjulene på grusvei i 50 km/t.

Dette testet jeg med original dekkdimensjon. På asfalt har jeg ikke sjangs til å få noe til å skli på våt asfalt engang :unsure:

Virker derfor som bremsekraftforsterkeren øker trykket til et visst punkt og etter det er det min styrke som kommer til kort. Har tatt av vakumslangen til forsterkeren for å sjekke om det er "sug" der og det fungerer . Holdt fingeren på slangen og stoppet motoren og etter 5 sek da jeg slapp opp var det fortsatt vakum i slangen, derfor regner jeg denne kretsen som i orden.

Det lekker ikke bremseveske og pedalen synker ikke om jeg holder den inne aldri så lenge, men er ganske hard.

 

Det jeg fikk øye på i en manual er at det på 90" er en trykk reduserings ventil som jeg kanskje mistenker ...

Hvor skal jeg lete etter denne ventilen ? Å hvordan feilsøker jeg på den ?

 

gallery_1057_9_51278.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være flere feil. Bl.a. mastersylinderen.

Har du byttet bremsevæske på bilen nylig?

Jeg tror ikke det er bremselastventilen eller hva den nå heter. Etter hva jeg tror, så ligger nok feilen i bremsekaliperene foran. Søle møkk og salt kan gjøre mye tull. Men jeg har tatt feil før og noen andre kan mene noe annnet. Sjekk klosser og at kaliperene beveger seg. Du må nok av med kalipperen og legg et trestykke imellom.

Endret av Softblue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en tanke. Jeg hadde samme symptom på en Renault. Problemet var at kaliperene ikke ble orntlig fylt opp av brekmsevæske. Det ble derfor aldri orntlig trykk bak klossen. Kan si jeg lette litt før jeg fant løsningen i en verkstedbok. Alt virket OK. Ingen lekasjer eller luft osv. Alt virket normalt hard pedal men dårlige bremser. Når man bremset skøv man bare stempelet delvis frem. Løsningen var å fylle opp kaliperen og sette inn stempelet.

Endret av Softblue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men poenget var noe med at man fikk mer volum inn med det samme. Og man må alltid huske å lufte alle hjulene etter at man har mekket på bremsene, Husk at det som regel også er en luftenippet på bremselastventilen. Jeg ingen erfaring med Landrover sin bremselastventil men som regel er de "nonrepairable".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruksjonsboken for min Defender 2006 sier at det skal være DOT 4, Regelen er vel å begynne å lufte lengst unna mastersylinderen. Altså høyre bak. Men jeg tror ikke det spiller så stor rolle. Sikker noen som henger igjen fra da det var 1-kretsbremser. Luft gjerne 2 ganger så du er sikker på at all luft er ute.

Endret av Softblue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruksjonsboken for min Defender 2006 sier at det skal være DOT 4

Det gjør det sikkert i min bok å kremt,,.. blush

 

, Regel en vel å begynne å lufte lengst unna mastersylinderen. Altså høyre bak. Men jeg tror ikke det spiller så stor rolle. Sikker noen som henger igjen fra da det var 1-kretsbremser. Luft gjerne 2 ganger så du er sikker på at all luft er ute.

Hvordan går man frem om man velger og skifte væsken da ?

Er det bare å "Lufte" ut væsken gjennom niplene og etterfylle ny etterhvert eller er det en annen måte å gjøre dette på ?

Skal bli spennende å se om det gir resultater ... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å helle på ny væske. Det er lett å se når den nye væsken kommer. Den nye væsken er som regel klarere. Det er lett å se om du har en gjennomsiktig lufteslange. Noen ganger så er det også forskjellig farge. Noen er blanke og noen er røde. Før du begynner skal du vist trykke bremsepedalen raskt inn noen ganger for å ta vekk vakumet i servoen (vet ikke hvorfor). Jeg bruker som regel tomannsmetoden. Men det fins også fancy lufteutstyr å få kjøpt. Pass hele tiden på reservoaret. En boble ovenfra og du må begynne på nytt. Få den som sitter i bilen til å bremse noen ganger til det blir litt trykk. Åpne nippelen (1/4 omdreining holder som regel) og bremsevæsken spruter ut mens pedalen glir ned, lukk når "sjåføren" roper at han har bremsepedalen inne. Sjåføren må ikke løfte pedalen før du har skrudd nippelen igjen, ellers dras luft inn igjen i systemet.

Endret av Softblue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg og Morten (Harrymann) skiftet bremsevæske og luftet bremser ...

Litt luft bak til å begynne med,men nå har vi kjørt igjenom tilsammen 1 liter med ny væske. Syntes liksom bremsene tok bittelitt bedre på svak bremsing etterpå, og det er så vidt jeg klarer å låse bremsene forran på grusvei. De bak låser jo ikke selv om de nesten er i lufta.(Vi har sjekket men stemplene har ikke satt seg)

Etterpå testet jeg en liten nødbrems i 80 og jeg vet at kommer det noe over veien smeller det :o

Det skal da ikke være slik ? Til og med min gamle RRC klarte jeg da å låse hjulene på tørr asfalt med uten problemer ...

 

Men en ting er litt rart . Når man legger seg ned å hører ved bremsepedalen inni bilen høres en svak suselyd. Hvis man tar et par tre korte pump på bremsen med hånda forsvinner suselyden et lite øyeblikk før den gradvis tar seg opp igjen. Å nei, det er ikke radioen eller kupevifta .

Enden på visa blir kanskje å skifte hele bremsekraftforsterkeen med tilbehør :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjenstår å sjekke om bremseslanger (har de vært byttet?) kan være på vei til å bli tett.. Oftest ikke p.g.a. forurensninger, men grunnet generell dårlig kvalitet (gjelder ikke originalslanger). Det kan også arte seg slik at slangene sveller opp innvendig, eller 'blåses' opp ved oppbremsing grunnet svikt i slangecorden, og da er trykket som skal belaste caliperstempler brukt til å utvide bremseslanger. Høres skummelt ut, men dette skjer fra tid til annen.

Bremsetrykkregulatoren er ikke lasteavhengig. Den er fra fabrikken satt til å redusere trykket på bakbremsene i forhold ca. 60/40. Slutter den å virke så skal du ha lik bremsekraft på alle fire hjul.

Lykke til. :)

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Terratrackers forslag høres fornuftig ut. Det ingenvits i å bytte masse dyrt utstyr før det har vært forsøkt. Uansett er det ingen bortkastet kostnad å bytte bremseslanger inn i mellom. Du sier det skjer på grusvei. Hvordan er det på asfalt? Jeg lurte på om du føler at ABS slår seg på når du bremser. Dvs om du kjenner at pedalen "vibrerer og trykker litt i mot"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ABS bremser ...

Det er nå likevell litt for godt til å være sant at ingen av hjulene har spesielt god bremsevirkning hvis det skulle være en morken slange eller 2 ???

 

Men hvis noen kunne lytte oppunder pedalen om det er suselyd der hadde det vært fint ...

Tror ikke det skal være det :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hard pedal og dårlig bremsevirkning kan være servoen. Sjekk servoen på følgende måtte: Unten at motoren er igang presser du bremsepedalen så hardt du greier ned. SÅ starter du motoren mens du holder bremsepedalen nede. Om servoen virker, så skal du kjenne at bremsepedalen dras litt ned. Vakumet fra motoren skal altså dra servoen inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg nok at servoen virker. Men husk at det også kan være lekasjer i vakumslangen og ved festene. Dette var et merkelig problem. Det neste som er verdt å sjekke er det man kaller "glasserte klosser". Det betyr egentelig at du må bytte klosser å sjekke om det blir bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn.

Da har jeg byttet bremseklosser forran (har ikke fått tak i bak enda)

Bremsene oppfører seg akkurat som før, men jeg klarte å ødelegge 2 støvtettingsringer på stemplene når jeg skulle presse de tilbake :(

Får nok kjøpe et rep kitt til kalipperne.

Tja veit ikke jeg, men synes dette heller mer og mer mot bremsekraftforsterkeren.

Noen som har noe godt tips til hvordan man kan trykkteste/vakumteste den for og høre etter lekasje ?

Kan iallefall ikke gjøre det med en øredøvende 300 tdi 30 cm ved siden av meg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var leit å høre. Da tør jeg snart ikke jeg å svare. Men du kan prøve å ta ut vakumslangen til bremsekraftforsterkeren, å sjekke om det er noen forskjell. Pass på å plugge vakumslangen så motoren går. Pass på å ha klar bane når du bremsetester i tilfelle det blir verre.

Endret av Softblue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan prøve å ta ut vakumslangen til bremsekraftforsterkeren, å sjekke om det er noen forskjell. Pass på å plugge vakumslangen så motoren går. Pass på å ha klar bane når du bremsetester i tilfelle det blir verre.

 

Har prøvd det. Det tilsvarer jo det samme som avlått motor i bakke ...

Er stor forskjell ved lett pedaltrykk, men ved hard bremsing(nødbrems) er det omtrent det samme med og uten motor igang. (klarer såvidt å låse framhjulene på grus i lav fart).

Vakumslangen og om den er tett har jeg jo prøvd og det virker ikke som det lekker i koblingen inn på servoen. Derimot suser det altså hvis jeg jeg lytter ved pedalen i fotbrønnen (sikkert fordi jeg ikke klarer å høre noe ved siden av motoren), mens det blir stille hvis jeg napper ut vakumslangen . Altså må det være lekasje en plass ...

Jeg har så lyst til å teste dette med en egnet vakumkilde, men jeg klarer ikke å finne noe som egner seg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke prøvd og kanske det bråker for mye, men støvsuger. Sånne overgangstykker til å koble elektroverktøy til støvsuger reduserer diameter sånn at det kanskje passer på vakumslangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bildet av Defenderen din oppe på steinen. Har du montert høyere fjærer. I så tilfelle: Er det originale bremselanger eller montert lengere bremseslanger. Spørsmålet er om akslene har hengt etter bremseslangene i terrenget slik at slangene eller rørene har blitt ødelagt, bøyd, knekt e.l. slik at bremsevesken har det trangere for å komme frem. Altså om det har blitt en "flaskehals" i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er hevet 2". Har ikke lengre bremseslanger, men har ikke gjort noe med lengden på akselvandringen ;)

Har originallengde på dempere, derfor blir ikke avstanden lengre.

 

Kan det være en ide og trykkteste bremseservoen ? Eller tåler den ikke trykk ?

Lettere og få til det enn å vakumteste den ...

Endret av Christoffer S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...