Jump to content
LRforum
kairoer

Megasquirt!

Recommended Posts

Har nå byttet ut Lucas EFI Flapper-type med Megasquirt på min RR 3.5EFI.

 

Og!!! Bilen startet!!! :D

 

Ikke helt ferdig - har ikke montert Lambda enda - noen som er flinke til å sveise??? Må sveise fast en mutter på eksosanlegget for å skru inn Lambda.

 

Fant også ut hva som er feil med systemet mitt - ser ut til at anlegget mister strøm fra tid til annet. Det jobber jeg med å finne ut hvor/hvordan nå.

 

Må jo bare si at det er utrolig kult (høy nerdefaktor) å koble hjernen til laptoppen og se et kjempeutvalg av målere fortelle meg alt som er å vite pluss mye mer om hvordan motoren går etc.

 

Deler gjerne av mine erfaringer.

 

Kai

God påske!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tøft! Jeg har lest litt om MS nå og da de siste årene, men siden jeg er i ferd med å standardisere på dieselmotorer ser det ut som om det kan bli en stund til jeg får anledning til å leke med det selv...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høres morsomt ut :)

 

Har planer om noe tilsvarende etterhvert, så det er fint at noen allerede er i gang med noe slikt. Har du byttet til EDIS tenning i samme slengen, eller kjører du med standard fordeler?

 

Regner med at du går for en bredbåndslambda a la Innovate LC1????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harald,

takk for hjelpen med hjulvinna!

Og med diesel av den alder du og jeg leker med, er nok ikke elektronisk innsprøytning aktuelt, nei :)

 

Steinar,

jeg har ikke bygget om til EDIS enda, men vurderer det seriøst. Vurderer også Coil-on-plug, som kan drives direkte fra Megasquirt.

Siden dette er første gang, og det er noe som er galt med EFI som satt/sitter på bilen, valgte jeg MS for å feilsøke - blir billigere, samt at laptop tilkobling og massevis av forumer gjør det enklere å finne evnt. feil selv.

Og har lyst på LC1, men har pt en biltema narrow band. Siden dette er første gang, vet jeg ikke hvor enkelt det er å tune. Regner med at LC1 kommer etterhvert!

 

Kai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får holde oss oppdatert :)

 

Kjeklt å vite hvem jeg kan "plage" når jeg kommer så langt at jeg setter i gang med et tilsvarende prosjekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stiiilig :)

Har også tenkt meg MS anlegg til prosjektet mitt - Russebilen - etterhvert.

Men først skal jeg ha start med standard flapper anlegget jeg kjøpte hos ADI.

Handlet du fullt byggesett eller ferdig sammensatt? Bilder av installasjonen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, skal forsøke å holde dere oppdatert :)

 

Jeg kjøpte ferdig bygd fra UK, en kar der borte - www.extraefi.co.uk. Bestilte klart for EDIS, så er det klargjort.

 

Så snart jeg får montert Lambda, og funnet strøm-tjuven så blir det fart på sakene!

 

Kai

Share this post


Link to post
Share on other sites

MS er forresten et bevis på at "mekke-eraen" innenfor bilhold ikke er over. Det er bare snakk om nye ferdigheter. Til elektronikk å være er ikke motorstyring spesielt komplisert. Mye er gjort ved å ha noen basiskunnskaper, og så jobbe systematisk og målrettet med feilfinning. (Men nå jobber jeg innenfor "embedded"-systemer, så jeg har det litt i blodet...)

Share this post


Link to post
Share on other sites
MS er forresten et bevis på at "mekke-eraen" innenfor bilhold ikke er over. Det er bare snakk om nye ferdigheter. Til elektronikk å være er ikke motorstyring spesielt komplisert. Mye er gjort ved å ha noen basiskunnskaper, og så jobbe systematisk og målrettet med feilfinning. (Men nå jobber jeg innenfor "embedded"-systemer, så jeg har det litt i blodet...)

 

Jo, takk for at du tar vekk min egen-opphøying av super-kompetanse, Harald ;)

 

Men - du har selvsagt helt rett. Prinsippene er enkle, og når det også er enkelt både å få tak i deler/utstyr, og kompetansen er vel dokumentert på nettet, er det ikke så vanskelig. Tipper utfordringen kommer når dette skal tunes riktig, men den tid, den sorg :D

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jo, takk for at du tar vekk min egen-opphøying av super-kompetanse, Harald ;)

 

Ooops, det var ikke meningen å ta lufta ut av ballongen din, Kai! :)

 

La meg omformulere: Elektronikk er en mystisk svartekunst, og Kai er en yppersteprest innen området. Skjelv, dere dødelige, og vend blikket ned fra hans åsyn! :ninja:

 

Men - du har selvsagt helt rett. Prinsippene er enkle, og når det også er enkelt både å få tak i deler/utstyr, og kompetansen er vel dokumentert på nettet, er det ikke så vanskelig. Tipper utfordringen kommer når dette skal tunes riktig, men den tid, den sorg :D

 

Det blir vel som med alt annet justerbart utstyr; du blir sittende og justere og justere for å få den akkurat perfekt til ditt formål, selv om det for lenge siden er "godt nok"... :lol:

 

Når det gjelder lambdasonden: Hva med å sveise inn en bit fra et annet eksosanlegg som allerede har gjengeparti til sonden? Jeg mener jeg har lest at det er lettere enn å få mutteren gasstett...

Share this post


Link to post
Share on other sites
La meg omformulere: Elektronikk er en mystisk svartekunst, og Kai er en yppersteprest innen området. Skjelv, dere dødelige, og vend blikket ned fra hans åsyn! :ninja:

 

Ja, nå snakkær vi! :D

 

Når det gjelder lambdasonden: Hva med å sveise inn en bit fra et annet eksosanlegg som allerede har gjengeparti til sonden? Jeg mener jeg har lest at det er lettere enn å få mutteren gasstett...

 

Jo, det er sikkert lurt. Har også vurdert Svendsen Eksos - de har sikkert no slik liggende. Selv kan jeg ikke sveise, og det apparatet jeg har tilgjengelig er egnet for å sveise akslinger på traktorer... :) (les tung-sveising)

Når det gjelder plassering, så har jeg bestemt at y-røret som samler eksosen fra hver side av motoren er perfekt. Så er det bare å krype under og ta det av, da...den vårsola gjør at arbeidslysten ikke er helt lett å finne, gitt :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lambda sondene skal være så nær katalysator som mulig.

Hvis du ikke har katalysator så plasser den ca der Y flater ut etter å ha

kommet ned fra motoren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Genialt :)

 

Da skal jeg sjekke nærmeste Svendsen eksos. Antar at grenrøret må ut - eller kan de demontere og sveise og sette sammen igjen? ... dumt sp - det er vel et sp. om cash, ja...

 

hva blir det til med din bil, da? Bytter du til gasser? Eller kanskje MS på deg og? :D

 

 

Kai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjaa...

Har kjørt en stund med min gamle, rengjorte luftmengdemåler,

men synes ikke det virker helt bra.

Har kjørt en stund med en lånt en, og den funker bedre/bra.

Spørs om ikke jeg trenger en ny.

Noe mer utover det vet jeg ikke ennå.

Skal i allefall følge med på denne tråden! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Da skal jeg sjekke nærmeste Svendsen eksos. Antar at grenrøret må ut - eller kan de demontere og sveise og sette sammen igjen? ... dumt sp - det er vel et sp. om cash, ja...

 

Det er da vanligvis ikke noe problem å sveise inn sånt mens røret sitter på bilen. Da har man mulighet til å se at det faktisk blir plass til sensoren også, og det kan være litt vanskelig hvis du kommer med et løst rør....

 

Selve sveisen blir gjerne litt penere hvis man har røret løst, men det går stort sett greit uten også. $$ er jo også et poeng..

Share this post


Link to post
Share on other sites

en liten update - jeg har ikke hatt tid til å fikse og tune enda, så bilen går ikke helt som den skal. Lambdaen ligger fortsatt utenfor bilen - men er nå helt svart etter at jeg forsøkte å ha den inne i eksosrøret en stund (stukket inn bakfra...). Det holdt en liten stund, men etthvert smeltet ledningene og da ble det ikke så bra lenger, gitt :D

 

I løpet av neste uke håper jeg på å få sveiset inn lambda. Har ikke funnet strømfeilen enda - men har gått over det jeg har funnet av koblinger - renset og satt inn med hvit vaselin fra biltema. Ser ut til at ting fungerer bedre, men ikke helt perfekt enda :)

 

Men - det kommer seg!

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites

NÅ går bilen nesten helt rent! Var en sann fryd å kjøre fra Bolkesjø og hjem i dag, etter fikling og justering og testing av fuel tables.

 

Noen som har noen tanker om hvorfor MS mottar helt gale omdreiningstall fra coilen? Ved omdreining under 1700 RPM (f.eks. ved tomgang), viser MS omdreining som varierer hurtig mellom ca 1400 og 2600 RPM. Både bilens turteller og ekstramåler som monteres i motorrommet viser korrekt RPM...

 

Ved ca 2000 RPM viser bilen og MS tilnærmet likt...

 

Jeg har montert skjermet kabel mellom coilens minus-pol til MS sitt inntakspunkt, og jordet skjermingen. Er det andre ting jeg kan sjekke/gjøre?

 

Kai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ut til at RPM er grunnet støy. Det bør gå å skille.

 

Er det noen som har en Wideband-Lambda liggende??? :)

 

Og - noen som har Torque curve til 3.5 EFI motor tilgjengelig? Vil være til god hjelp for å tune riktig :)

 

Kai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Megasquirt og EDIS testing

 

V8+Vann= går greit... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

ser jo helt heftig ut...

Nå har jeg da montert lambda, og eneste utfordring nå er å få MS til å lese riktig turtall under 1500 - når motoren går på 700, rapporterer MS 800-1600 - og når man da forsøker å gi på, gir den bensin til 1600, men motoren ikke har det turtallet...

Skal vistnok hjelpe med å montere et støyfilter - samme til som Radio.

Noen som vet hvor man får tak i slikt?

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skal vistnok hjelpe med å montere et støyfilter - samme til som Radio.

Noen som vet hvor man får tak i slikt?

 

Bilstereosjappe?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

For dere som ønsker å gjøre noe tilsvarende helt fra bunn av, er det

noe bra lesing og bilder HER

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu kan jeg se det er lidt gammel tråd, så problemet er måske løst?

Hvis ikke, så har jeg haft samme problem. Det belv løst med en 10 kohm. modstand mellem coilen og MS.

 

Håber du har løst det!

 

Jesper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...