Gå til innhold

Div. vurderinger-Disco 1


Bård B

Anbefalte innlegg

Har nylig lagt inn nye kanaler og sveisa en god del rust i gulv, men fortsatt er det generelt mye arbeid igjen på bilen. Demperne er slitne, bremser foran skal byttes og det er noe rust på gang i skjermer foran, motoren er fin.

Det store spørsmålet er om jeg skal selge bilen eller kjøre på med videre reperasjoner, veldig usikker...

Om jeg skulle komme til å beholde Disco`n, hva slags dempere bør jeg velge? Kjører hovedsakelig på riksvei med en og annen avstikker på skogs/grusvei.

Hadde vært fint om noen har noen tips, regner med att enkelte her inne har gjort verre jobber enn dette før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel antakelig oxo bytte fjører samtidig?

 

Jeg har ProComp dempere. Billige. Ganske myke initielt (god komfort), opplever dem som faste og fine når jeg kjører med lite last - men med halvt/tre-kvart tonn last baki blir det vel mykt. Koni dempere er nok bedre valg, men er hardere (på godt og vondt); hugin her skryter uhemma av dem - du får dem visstnok fra £40 for stykket hos Paddocks.

 

Hvis du skal selge, så får du neppe igjen det du legger av kroner/timer i prosjektet.

 

Beholder du, får du en bil som blir stadig bedre ettersom du rehabiliterer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raskt svar! Har noen nye spørsmål også, nå er jo kanalene bytta og hele gulvet "rehabilitert", men er veldig usikker på hva jeg kan vente meg av akslinger og drivverk, når jeg har bilen i fart og slipper gassen er det liksom som om det går ett rykk gjennom bilen, høres kanskje veldig dramatisk ut, opplever det ikke slik selv,men er vel kanskje tegn på en slitasje, eller?

Er det noe tema og bytte akslinger osv. på en så gammel bil? Motoren tror jeg ikke gir meg noen store overraskelser, må bytte diesel filter, men utover det

skulle det ikke være noe galt.

Hvor lenge kan jeg regne med att bilen holder, skjønner att det er umulig å gi noe fasitt svar, men tenker vel mest på dette med aksling/drivverk, er det noe fare for att den plutselig bare klapper sammen på langtur midt mellom Oslo-Bergen f.eks?

Hvis jeg beholder den hadde det jo vært fint om den holdt noen år før jeg må på med nye kostbare rep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt har den gått? Min er nå på 290.000km og jeg kjører nå en gang rundt jorda per år.

 

Når bilen er ny for deg, vil det alltid bli noe å kåle med.

 

Slark i drivverket er ikke uvanlig - om det du opplever er uvanlig bør du få med deg noen til å diagnostisere, eller betale noen som kan disse bilene til å gjøre det. Kan være du ikke trenger mer enn en ny girkasse :wacko: eller det som er litt verre: Installere ny kjørestil

 

Hvis du ser på denne sida får du et visst innblikk i hva jeg har holdt på med gjennom noen år med tilsvarende doning. Legg merke til hvor problemfritt det blir fom medio 2005 hvor bilen settes inn som E6 ekspress med 7mil til og 7mil fra jobb!

 

Bytt alle kroppsvæsker, og gå skikkelig over doningen i stort og smått enten du skal beholde den eller ikke.

 

Beholder du den mer enn kort tid:

Bytt registerreim.

 

Gå inn på hovedsiden til forumet vårt: www.LRforum.com , finn discovery på menyen og les til øyet blir stort og tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle den klappe sammen? Du har rehabilitert bilen og vett i hvilken stand den er in.

Så du kan bedre bedømme en oss.

Og den vill heller aldri blir ny. Så hvis du ønsker en nyere bil, bit i det sure eple

selg prosjektet og snakk pent med banken.

Angående drivverk kan mye utbedres med nye foringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har gått 272000 km, reg. reim er bytta på 270000 km.

Bilen var inne på service når jeg kjøpte den, der ble det foretatt fullt oljeskift, og jeg fikk med meg en liste over litt småtteri som er under utbedring... Har du noe peiling på hva disse demperne koster? Sist, men ikke minst, er det sånn og forstå att du anbefaler meg og beholde og utbedre bilen? Hjertet sier behold, men er litt usikker på hva hjernen sier!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk flere steder - både innen- og utenlands hva som finnes til hvilke priser!

 

Mener det kosta £26+mva for ProComp gassdempere. Planen er å bytte dem ofte nok...kjørte for lenge på forrige (Monroe), og det er ikke så lurt. Kjøp gass. Om mulig: bruk penger på det.

 

Se på lista du fikk fra service: foringer, UJ-ledd o.l. Kan sette deg på sporet av hva som venter deg. Er det et kjent sted med gode fagfolk bilen har hatt service på, kan du helt sikkert gå tilbake og be om en vurdeirng på din klunking (det kan være alt fra girkasse til foringer til et litt sært kuleledd på bakaksling til...

 

Sjølsgat ville jeg beholdt hvis jeg var meg, men du er ikke meg, så you decide! Får du nå en relativt rustfri 200tdi Disco smiler lykken til deg i lang tid...men det gjør sjølsagt også deleleverandører...sånn er det når biler drar rundt på årene!

 

Hvor bor du?

 

...og sårri: Velkommen på forumet som god landroverist og forumist!!!

Endret av Frode Haaland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå føler jeg i alle fall att jeg står bedre rusta til å ta en beslutning etter hvert. Låne kr. til ny bil er nok uaktelt, skulle jeg kjøpt ny disco nå så skulle jeg gått noen hakk opp i standard og pris og det er ikke rette tida for mitt vedkommende nå.

Får sjekke litt rundt etter priser på deler osv. Jeg bor i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slark i drivverk kan være noe så billig som å skru til bolter i mellomakslinger eller bytte kryss. Sjekk litt under bilen før du gjør noe drastisk. Ta med deg fettpressa når du først har plassert legemet under der. Det er noen smørenipler hist og her.

 

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe ugreie fore i helga? Det er treff oppe på Rena, og det ligger vel 2,5time fra Oslo. Min bolde plan er å skuffe køl oppover på lørdag morgen, og være på plass der oppe til åpning klokka 11:00 (det viktigste ved å legge en plan, er å vite hvor man har lagt den")

 

Der oppe kjører du det du kan, biter tenna i leggen på en bergenser som lyder kodenavnet "hugin", og setter læringsevnen i høygir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde sikert vært både moro og nyttig, men har dessverre ikke mulighet denne hlg. Men nå tror jeg det blir til å beholde Disco`n, har sjekka priser på dempere fra paddock, famous four osv. ser jo ikke så galt ut!?

Når det gjelder valg av type demper er jeg rimelig inkompetent, heavy duty, gassdempere, dempere med 2" løft, dette kan jeg ikke.

Bør jeg velge gassdempere fordi de holder lenger eller er det andre egenskaper disse har? Må jeg bytte fjærer samtidig selv om de virker stive og fine, trodde de hadde vesentlig lenger levetid enn dempere? Når jeg kjøpte bilen var den heva 3" på ramma så fjørene har vel knapt nok vært utsatt for noen belastning overhodet...!

Når det gjelder drivverk og akslinger kjenner jeg vel kanskje ett par stykker som kan gi meg en hjelpende hånd, når alle disse reparasjonene er gjort var planen og få den inn til service hos Gaute`s Garage for å få en endelig dom over tingenes tilstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Behold for all del discoveryen din og kjøp gassdempere! Du får mye bedre og mer stabile kjøreegenskaper i forhold til oljedempere. Om du velger standardhøyde, eller forlengede dempere, er et spørsmål om behov, prioritet, ambisjon, smak og behag. (Regner med du har standardhøye fjærer). Forlengede dempere i kombinasjon med standardfjærer vil gi mer akselvandring nedover, men du må ha tilsvarende forlenging av bumpstops for ikke å knekke demperne ved full innfjæring, altså oppover. Det vil også øke mulighetene for at fjærene hopper ut av fjærsetet, så det kan være fornuftig med dislocation cones slik at de smetter på plass selv. Med andre ord: det baller på seg å gå bort fra standard, men det blir mye morsommere når alt fungerer som det skal!

 

Bare så det er sagt: mine uttalelser om emnet er basert på informasjon jeg har plukket opp på forumet og diverse LR-publikasjoner. Derfor kan det hende at informasjonen ikke blir 100% riktig når jeg kjapt koker sammen informasjon absorbert gjennom ett par år. Setter pris på korrigeringer om jeg tar feil.

 

mvh Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B)-->

QUOTE(Bård B @ 20. Mar. 2007, 11:54 ) 189107[/snapback]
Har nylig lagt inn nye kanaler og sveisa en god del rust i gulv, men fortsatt er det generelt mye arbeid igjen på bilen. Demperne er slitne, bremser foran skal byttes og det er noe rust på gang i skjermer foran, motoren er fin.

Det store spørsmålet er om jeg skal selge bilen eller kjøre på med videre reperasjoner, veldig usikker...

Om jeg skulle komme til å beholde Disco`n, hva slags dempere bør jeg velge? Kjører hovedsakelig på riksvei med en og annen avstikker på skogs/grusvei.

Hadde vært fint om noen har noen tips, regner med att enkelte her inne har gjort verre jobber enn dette før!

Jeg hatt en Disco 1 200TDI kjøpt ny i 1991 og brukt i arbeid med å levere utstyr og tjenester hvor det blir boret olje, vann eller hydrothermale brønner over hele Europa. Med utgangspunkt i Celle Tyskland har bilen stort sett hele tiden tauet på en henger med tilsammen 1600 kg last, bilen ble kondemert i 2006 etter et ubidt møte med et tre, da hadde den 642000 km på telleren. Da den var ny fikk jeg den trimmet opp på et turbo verksted i Hanover med ny større intercooler . Alle servicer ble gjordt selv, på mitt firma sitt verksted i Celle. Skifta motor olje hver 10000 km , olje på girkasser og drivverk hver 50000km. Har skifta alle lagre og bremseskiver hver 150000km bremseklosser hver 70000km brukt to kløtsjer pluss en kløtsj arm. Skifta en turbo (var alltid nøye med å la bilen gå på tomgang før slo den av). En lysbryter gikk også fløyten. Skifta diesel filter hver 50000km pluss dyser en gang glødeplugger tre ganger. Register reim blei skifta ved hver ca 80000km. Ellers gikk bilen problemfritt alle kilometer, startet hver gang, det var ingen rust på bilen etter to rustbeskyttelses prosesser. Motor og driverk var i god form ørlite slark driverk, knuter holdt sånn ca 200000km.

Dvs tar du vare på bilen og skifter ting før det bryter helt sammen har du en bil som varer tilnærmet evig. Min bil kom helskinnet igjenom alle Pkk kontroller uten en eneste anmerkning alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...