Gå til innhold

Brannbil


Anbefalte innlegg

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Ja, det kan jo tenkes - men jeg tror jeg har en serie 3 brannbil et eller annet sted.

 

Hmmm... hvor var det nå jeg satte den ? Å ja, der var den jo - og der - og og og... blush

Nei, jeg tror ikke jeg har bruk for en til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter registreringsnummeret å dømme er den registrert som motorredskap. Kan det skape problemer ved omregistrering?

 

Neida. Jeg skal ikke kjøpe. Skulle jeg få plass og tid til en seriebil, blir det en annen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter registreringsnummeret å dømme er den registrert som motorredskap. Kan det skape problemer ved omregistrering?

 

Neida. Jeg skal ikke kjøpe. Skulle jeg få plass og tid til en seriebil, blir det en annen....

 

 

Mer med tanke på hvilken fart du skal suse avgårde i vel B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den reg som motorredskap bør det være mulig å beholde dette - siden det er klassifiseringsreglene ved 1.gangsreg som gjelder. Nyregistrering av kjøretøy som motorredskap er derimot noe helt annet - og det gjelder også ved reg av (ny)importerte gamle kjøretøy.

 

...og siden brannbiler sjeldent har plass til den beryktede statskassen, kan det også være vrient å få dem klassifisert som varebiler :( (Guess how I know...)

 

Frode, tell antall "og" i mitt forrige innlegg, så forstår du kanskje at det er snakk om mer enn EN S3 brannbil blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh den så strøken ut.

Barndommens drømmer om en rød brannbil strømmer på.

Håper den fortsatt får en stor fin garasje å bo i, og en kjærlig god mann i kjeldress, rundt seg...

Den som kunne være med å by.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nettopp solgt en strøken 1975 109 SW 9 seter mannskapsbil på Karmøy. Det var en helt standard rød og hvit stasjonsvogn med vinsj, kjørt 34.000, helt rustfri etter ett langt liv i oppvarmet garasje. Desverre hadde jeg allt for lavt bud. Håper den er kommet til ett godt hjem. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den så fin ut! Den liknet jo egentlig litt på vår brannbil.. blush

 

Jeg jobbet sammen med selger for mange år siden. Tror han er brannsjef i Setesdalen nå. Det er vel gjerne sansynlig at bilen selges rett fra brannvesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den fortsatt får en stor fin garasje å bo i, og en kjærlig god mann i kjeldress, rundt seg...

 

Jeg har p.t. høyeste bud. Her skal den iallefall få et godt hjem.... dersom den ender opp her.

 

Har tenkt å putte inn en 6,2 liters chevy diesel, hevesett, 37" traktordekk... og kvitte meg med den skrekkelige rødfargen. Kanskje turkis eller kamuflasjemaling fra forsvaret..... :ninja:

 

 

Spøk til side: jeg har én advarsel:

 

- Du må gjerne by over meg. Du må gjerne kjøpe bilen. Du må gjerne bruke den oftere enn på 17.mai og på treff (som er min plan).

......men har du tenkt å bygge den om, avbrannvesenifisere den, eller drive med annenslags hærverk.... vær så snill å by på en annen bil.... blush

 

Denne bilen fortjener å være som den er...

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter registreringsnummeret å dømme er den registrert som motorredskap. Kan det skape problemer ved omregistrering?

Min bror har en ex-brannbil, registrert som motorredskap. Bilen er bygd om flere ganger etter den tid og fremstår i dag som en relativt ordinær SIII, men fortsatt med 4-sifret reg.nummer.

 

Men bilen er jo flott. Får jo lyst til å by selv...

Enig med EHS at det er mer enn ufint å tukle med denne

 

(ja jeg tukler med min, men den var jammen meg tuklet med før jeg begynte!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til stiftelsen av NBRK - Norsk Brann Rover Klubb..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der var jaggu lik brannbilen jeg hadde. :) Fem år nyere, så den har vel to sylindre mindre, og dermed ikke så fin lyd. Min var imidlertid bygget på stasjonsvognbasis, med safaritak, bakdører og store sidevinduer, men ellers mye lik ja...........

Denne har fått seg totonehorn på panseret, kanskje trykklufthorn?, min hadde to vanlige "tallerkenhorn" med forskjellig tonehøyde, slik at den fikk den gammeldagse nostalgiske bæ-bu-lyden.

Jeg hadde aldri pumpen montert på bilen - den blir vel ikke lettere å svinge med all den vekten der langt fremme? Og svingradius mellom bjørkeleggene når skogbrannen skal slukkes blir vel ikke mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bønn til deg som måtte ha lyst til å legge inn bud:

 

EHS har lagt inn bud.

 

Vennligst ikke by over, er du snill. Tull at vi skal overby hverandre på klenodier.

 

Kan du ikke heller kontakte EHS om loddtrekning eller intern budkamp på kammerset etterpå. Gjør det som et felles framstøt!

 

Vær så snill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror har en ex-brannbil, registrert som motorredskap. Bilen er bygd om flere ganger etter den tid og fremstår i dag som en relativt ordinær SIII, men fortsatt med 4-sifret reg.nummer.

Da er den nok bygget om så mye at den ikke lenger er i samsvar med vognkortet, og skal strengt tatt ha ny godkjenning og plasseres i den kjøretøygruppe den faktisk tilhører :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den nok bygget om så mye at den ikke lenger er i samsvar med vognkortet, og skal strengt tatt ha ny godkjenning og plasseres i den kjøretøygruppe den faktisk tilhører :(

Derom hersker vel liten tvil...

Han holder på med motorbytte i denne og når den skal godkjennes vil nok dette bli rettet opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den nok bygget om så mye at den ikke lenger er i samsvar med vognkortet, og skal strengt tatt ha ny godkjenning og plasseres i den kjøretøygruppe den faktisk tilhører :(

 

 

Hei.

Min Råkki, med fortid i branvesenet i Flora har riktignok det gamle skiltet som indikerer motorredskap. Men vognkortet er oppdatert som Ketil indikerer. Og som nevnt av broder Magne, den mistet desverre mesteparten av sporene av sin fortid i løpet av 90 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst ikke by over, er du snill. Tull at vi skal overby hverandre på klenodier.

 

Bare sånn rent hypotetisk; hva hvis jeg faktisk har lyst på den jeg og? :huh: Vi bor på to forskjellige kanter av landet og jeg er ikke interessert i å forholde meg til flere personer enn nødvendig i forbindelse med ett evt. kjøp. (Fordyrende mellomledd har jeg nok av når jeg kjøper mat.....) Og hvem bestemmer om noe er ett klenodium..... Særlig rettferdig i forhold til selger er det jo heller ikke..... Hmmm, nei..... Eller...? Men nå får ikke jeg lov til å kjøpe brannbil av mor så det blir somsagt bare en hypotetisk problemstilling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst ikke by over, er du snill. Tull at vi skal overby hverandre på klenodier.

 

Den er vel litt drøy, Frode? blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke umiddelbart helt enig i at dette er et klenodium og at den skal bevars i sin nåværende stand for evig og alltid.

 

Joda, er det en samler som absolutt vil ta vare på den, så for all del. Jeg lar meg stadig imponere av folk som tar vare på spesielle kjøretøy.

 

Men, Land Rover er en bruksbil. Enhver eier tilpasser bilen til sitt bruk, og bruker den!

Her har brannvesenet tilpasset den til sitt bruk med bl.a. et monster av en pumpe i fronten.

 

Denne bilen har ingen nytteverdi for noen som helst i dag. Ikke tilfredsstiller den brannvesenets krav, og ikke er den til nytte for en privatperson heller. Veldig upraktisk bil med alt dette unødvendige brannutstyret på.

 

Og hva er nå så unikt med denne bilen da? Den gedigne pumpen er vel ren "bolt-on", i likhet med det meste av brannrelatert utstyr. Bilen selv er vel relativt standard, bortsett fra et par åpningsbare luker på sidepanelene.

 

Bilen er jo et fantastisk utgangspunkt, med sin veldig lave km-stand, for en entusiast som vil ombygge den til et aktivt liv som jo enhver Land Rover fortjener. Treffbil, off-road, turbil, nr. 2-bil, hente-ved-i-skogen-bil etc...

 

Ta gjerne vare på diverse brannutstyr på utstilling i garasjen, men ikke la denne stå og råtne bort bare fordi den har litt branndill- og dall påmontert.

 

Å samle på og ta vare på bevaringsverdige kjøretøy er en oppgave Dunsfold, Ketil og lignende gjør på en utmerket måte.

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...