Gå til innhold

Nye fjærer og dempere


hugin

Anbefalte innlegg

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Registrerer at mange har hevet bilene sine, men hvordan er det med gokjenning og evt. innskriving i vognkort?

 

 

Her kan du lese litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold nå det å bytte fjærer og dempere adskillt fra såkalte hevesett. Denne tråden omhandler bytting fra originale fjærer og til medium eller heavy dutyfjærer, noe som på lik linje med Land Rovers egne alternative fjærer gir en viss form for løft. I de fleste tilfeller så vil bytte til medium duty fjærer gi en ekstra høyde på ca. 45mm, og ansees ikke som løft, men skyldes det faktum at fjærene er stivere og gir liten eller ingen nedsiging av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold nå det å bytte fjærer og dempere adskillt fra såkalte hevesett. Denne tråden omhandler bytting fra originale fjærer og til medium eller heavy dutyfjærer, noe som på lik linje med Land Rovers egne alternative fjærer gir en viss form for løft. I de fleste tilfeller så vil bytte til medium duty fjærer gi en ekstra høyde på ca. 45mm, og ansees ikke som løft, men skyldes det faktum at fjærene er stivere og gir liten eller ingen nedsiging av bilen.

 

 

Er det biltilsynet som har sagt de eller er det din mening?

Forandre du fjærene så forandre du bilen på en måte slik at den

aktuelle bilen fraviker fra sin typegodkjenning.

 

Din forklaring hold iallefall ikke for tilsynet her i Stavanger når jeg presenterte

min RR Classic. Men etter mye fram og tilbake med delekataloger og bekreftelser

fra LR gikk det.

Og hva er forskjellen mellom en hevesett og HD fjærer når begge gir mellom

40- 50mm løft?

Bilen er løftet uansett hvordan man vinkler det.

 

Bare min erfaring. blush

Fikk forresten RRC´en godkjent :D av tilsynet i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink: Hallo, nå må jeg til biltilsynet å skrive inn i vognkortet at bilen min har satt seg på fjærene, det er vel litt rart :unsure: Shorty ( som har noen år på nakken) har seget ca to - 2 - tommer siden de nye fjærene var på topp.

Dette til sammenligning med nye fjærer på samme type bil.

 

DAGFINN: bilen din var dritfin B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink: Hallo, nå må jeg til biltilsynet å skrive inn i vognkortet at bilen min har satt seg på fjærene, det er vel litt rart :unsure: Shorty ( som har noen år på nakken) har seget ca to - 2 - tommer siden de nye fjærene var på topp.

Dette til sammenligning med nye fjærer på samme type bil.

 

 

Nei fordi du ikke har forandret spec på fjærene for bilen.

Setter du på nye fjærer som ikke har original spec. så må den godkjennes.

 

At de fleste velger å ikke gjøre det er en annen sak. :ninja:

Endret av qcnr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svak dunkel rumling påfulgt av en 'knarrelyd' når jeg slipper opp gassen indikerer vel at et bytte til dobbeltleddet mellomaksel er på sin plass.. :unsure:

Etter hvert kom det for en dag at mellomakselen vibrerte noe sinnsykt mellom 70 og 90 km.t. Skiftet tilbake til originale foringer radiusarm/foraksel. Vibrasjonen er borte, og styringen fungerer like fint som før fjærbytte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den passer, men du må bytte utgående flens på transferkassen.

Beste løsning er nok competition mellomaksling fra Devon 208 pund, den passer rett på.

NB, den står ikke på sidene deres, du må ringe og bestlle den spesielt.

Er det noen her i Norge som har denne mellomakslingen?

Har fått samme symtomene som beskrevet her jeg også :angry:

Er vel ikke bra å kjøre for lenge med kanskje,

har jo tenkt meg til Gudvangen da :unsure:

Kanskje du har en aksling på lur, Jon? blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...