Gå til innhold

109" serie 2 1971 litt modifisert


spitfire

Anbefalte innlegg

  • Svar 329
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei mitt navn er Ketil Frengen, bor på Gjøvik og har i et års tid nå drevet med min 109"

Skal legge inn litt flere bilder og data om bilens ombygginger etterhvert :)

Men ville bare prøve å legge inn litt nå i første omgang.

Mvh Ketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres spennende ut. Har jo ikke sett så mye av bilen ennå, men ser absolutt interessant ut dette her! Er bilen godkjent med den motoren? Hva slags girkasse er det i bilen?

Er montert på original 2a kasse med et kit(motorfester starter og clutchus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte i Januar ifjor og skulle skifte motor pga den gamle røyk endel (les mye) den startet og hadde god kompresjon, men ville ha en motor med litt mere krefter.

Fikk tak i en Toyota Dyna 3 liters 4 sylindret motor som hadde ombyggingskit på og var 12 volt, men der var veiven for mye slitt til at jeg kunne bruke den <_<

Så kjøpte jeg en motor til, den har jeg ikke åpnet enda pga jeg kjøpte en til som var sammenkoblet med en RR 4 trinnskasse.

Tar sjansen på at den er fin, har skiftet dieseldyser (i tilfelle :blink: ) og nyovermalt den.

Den har fin komp er tørr og fin, fikk ombygget svinghjulet slik at serie 2 clutch passer.

Har tenkt å kjøre Turbo på den, om det går vet jeg ikke helt fordi dieselpumpen er vacumstyrt.

Men etter å ha plukket ned fronten på bilen begynte det :rolleyes:

Etter 400 KG sand, ikke noe rustsveising :lol: (har aldri vært rust i denne bilen kun brunfarve utvendig på ståldelene), 12-14 liter med epoksygrunning, 1 1/2 kasse med tec 7 og urethane tette/lime kitt, 8 liter noise killer, asfaltplater i hele bunn med aludørkeplate over, gummilister fra 110" i alle 5 dører, nedsliping til bar alu nesten overalt, ny bakdør, lakkering del for del, nye dørtopper,helt nytt alt i bremser inkl ombygging til 2 krets, servostyring med egen kjøler, Rocky Mountains parabelfjærer, Pro Comp dempere, selvlagede breddere, nye 10x15 american racing felger med 35" seipete MTR, Elektrisk fastmontert kompressor m/trykktank,2 varmeapparat foran et bak osv osv er jeg kommet dit jeg er idag.

4 stk MoMo stoler og MoMo ratt, vinsjfanger, Warn HS9500 i vinsj på vugge(til montering bak eller foran med 2" feste i rammen bak og o vinsfangeren foran) har satt en 8274-Warn i fronten, salisbury bakaksel med Lock Right sperre.

Dette var ihvertfall etter "husken" min hva som har skjedd B)

Endret av spitfire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Gratulerer med kanonfeit seriebil! Kjempespennede prosjekt, da jeg holder på å montere Toyota B motor i min serie 3 ex mil. Er meget spent på hvordan denne motoren kommer til å fungere. Ellers har bilen min fått stw bakkasse og egenhendig bygget doublecab pick up tak som på Defender 110. Har bygget på bilen i snart 3 år i ny og ne, og håper å få den kjørbar i løpet av våren.

 

 

 

Med vennlig LR hilsen

Jan Espen Solibakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende resultat, ser ut til at her har det blitt brukt mange timer med arbeid. Hvordan gikk du frem med å få godkjent motorbyttet hos biltilsynet - var det forholdsvis kurant?

 

Jan

Endret av Jan L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Gratulerer med kanonfeit seriebil! Kjempespennede prosjekt, da jeg holder på å montere Toyota B motor i min serie 3 ex mil. Er meget spent på hvordan denne motoren kommer til å fungere. Ellers har bilen min fått stw bakkasse og egenhendig bygget doublecab pick up tak som på Defender 110. Har bygget på bilen i snart 3 år i ny og ne, og håper å få den kjørbar i løpet av våren.

Med vennlig LR hilsen

Jan Espen Solibakke

Samme type motor da?

Hvor langt har du kommet da, er trangt ved starteren på din også?

 

Crew Cab er tøft ihvertfall, neste LR prosjektet mitt blir nok det :)

Mvh Ketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ få ut noen flere bilder.. Dette ser ut som et skikkelig flott prosjekt.. :)

Skal det, ordner noen bilder til uken.

Er lov å gi forslag på hvilke detaljer jeg skal ta bilder av :)

Har ikke bilen hjemme, den er i verkstedet.

Mvh Ketil

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme type motor da?

Hvor langt har du kommet da, er trangt ved starteren på din også?

 

Crew Cab er tøft ihvertfall, neste LR prosjektet mitt blir nok det :)

Mvh Ketil

 

Ja samme type motor som du har brukt, men med 24 volt. Beholder selvfølgelig det da utgangspunktet er en ex mil bil. Problemet med starteren er løst ved å vri starteren inn mot motorblokka. Lagde til en ny festebolt som er festa i plata mellom motor og clutchhus, samt en festebrakkett som er festa i nedre originalfeste. I tillegg har eg planer om å bøye pitman armen en liten tanke. Har satt i motoren, men har ikke laga til eksosanlegg, kjøleslanger og radiator enda. Hvilken starter og radiator har du brukt? :blink: Ellers står det igjen litt karosseriarbeid. Har som du slipt ned mesteparten til bar alu og syregrunna før lakkering. Gjenstår å lakkere tak dører og b stolper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bra Ketil,fine skjermbreddere du har laget.

Kommer opp og skravler litt en dag.

(tromler er bestillt)

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...