Jump to content
LRforum
spitfire

109" serie 2 1971 litt modifisert

Recommended Posts

Hei mitt navn er Ketil Frengen, bor på Gjøvik og har i et års tid nå drevet med min 109"

Skal legge inn litt flere bilder og data om bilens ombygginger etterhvert :)

Men ville bare prøve å legge inn litt nå i første omgang.

Mvh Ketil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tøft.... Har ikke du flere bilder da?

 

Hvilken motor er det i den? V8? (grillen er helt framme og panseret er lengre en vanlig)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Nei det er ikke noe Rover produkt i bilen, men en 3,0 Diesel 4 sylindret T....A motor i den.

Skal ta flere bilder til uken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette høres spennende ut. Har jo ikke sett så mye av bilen ennå, men ser absolutt interessant ut dette her! Er bilen godkjent med den motoren? Hva slags girkasse er det i bilen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dette høres spennende ut. Har jo ikke sett så mye av bilen ennå, men ser absolutt interessant ut dette her! Er bilen godkjent med den motoren? Hva slags girkasse er det i bilen?

Er montert på original 2a kasse med et kit(motorfester starter og clutchus)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vakkert! Vil gjerne ha bilder av motor-rom ved høve! Og litt historie rundt godkjenningen! Min frøken har litt lyst på mer dreiemoment, og shopper rundt etter all mulig info om motoralternativer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shit, den var RÅ! :o:mellow::wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skikkelig flott Ketil! :D

 

Den gleder jeg meg til se "live"!

 

Utgangspunktet var vel den under her? :unsure:

Photo7%201-10-96%2003_42.jpg

Edited by Rune Kleven

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skikkelig flott Ketil! :D

 

Den gleder jeg meg til se "live"!

 

Utgangspunktet var vel den under her? :unsure:

Photo7%201-10-96%2003_42.jpg

 

Ja det stemmer, gamle blå Zebraen er det som har fått seg en oppgradering :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
:D Den var tøff, mye jobb! Her må vi få full teknisk historie. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begynte i Januar ifjor og skulle skifte motor pga den gamle røyk endel (les mye) den startet og hadde god kompresjon, men ville ha en motor med litt mere krefter.

Fikk tak i en Toyota Dyna 3 liters 4 sylindret motor som hadde ombyggingskit på og var 12 volt, men der var veiven for mye slitt til at jeg kunne bruke den <_<

Så kjøpte jeg en motor til, den har jeg ikke åpnet enda pga jeg kjøpte en til som var sammenkoblet med en RR 4 trinnskasse.

Tar sjansen på at den er fin, har skiftet dieseldyser (i tilfelle :blink: ) og nyovermalt den.

Den har fin komp er tørr og fin, fikk ombygget svinghjulet slik at serie 2 clutch passer.

Har tenkt å kjøre Turbo på den, om det går vet jeg ikke helt fordi dieselpumpen er vacumstyrt.

Men etter å ha plukket ned fronten på bilen begynte det :rolleyes:

Etter 400 KG sand, ikke noe rustsveising :lol: (har aldri vært rust i denne bilen kun brunfarve utvendig på ståldelene), 12-14 liter med epoksygrunning, 1 1/2 kasse med tec 7 og urethane tette/lime kitt, 8 liter noise killer, asfaltplater i hele bunn med aludørkeplate over, gummilister fra 110" i alle 5 dører, nedsliping til bar alu nesten overalt, ny bakdør, lakkering del for del, nye dørtopper,helt nytt alt i bremser inkl ombygging til 2 krets, servostyring med egen kjøler, Rocky Mountains parabelfjærer, Pro Comp dempere, selvlagede breddere, nye 10x15 american racing felger med 35" seipete MTR, Elektrisk fastmontert kompressor m/trykktank,2 varmeapparat foran et bak osv osv er jeg kommet dit jeg er idag.

4 stk MoMo stoler og MoMo ratt, vinsjfanger, Warn HS9500 i vinsj på vugge(til montering bak eller foran med 2" feste i rammen bak og o vinsfangeren foran) har satt en 8274-Warn i fronten, salisbury bakaksel med Lock Right sperre.

Dette var ihvertfall etter "husken" min hva som har skjedd B)

Edited by spitfire

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

Gratulerer med kanonfeit seriebil! Kjempespennede prosjekt, da jeg holder på å montere Toyota B motor i min serie 3 ex mil. Er meget spent på hvordan denne motoren kommer til å fungere. Ellers har bilen min fått stw bakkasse og egenhendig bygget doublecab pick up tak som på Defender 110. Har bygget på bilen i snart 3 år i ny og ne, og håper å få den kjørbar i løpet av våren.

 

 

 

Med vennlig LR hilsen

Jan Espen Solibakke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imponerende resultat, ser ut til at her har det blitt brukt mange timer med arbeid. Hvordan gikk du frem med å få godkjent motorbyttet hos biltilsynet - var det forholdsvis kurant?

 

Jan

Edited by Jan L

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei

Gratulerer med kanonfeit seriebil! Kjempespennede prosjekt, da jeg holder på å montere Toyota B motor i min serie 3 ex mil. Er meget spent på hvordan denne motoren kommer til å fungere. Ellers har bilen min fått stw bakkasse og egenhendig bygget doublecab pick up tak som på Defender 110. Har bygget på bilen i snart 3 år i ny og ne, og håper å få den kjørbar i løpet av våren.

Med vennlig LR hilsen

Jan Espen Solibakke

Samme type motor da?

Hvor langt har du kommet da, er trangt ved starteren på din også?

 

Crew Cab er tøft ihvertfall, neste LR prosjektet mitt blir nok det :)

Mvh Ketil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Espen, du får ta deg en tur å titte på.

Du vet hvor du finner meg B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du MÅ få ut noen flere bilder.. Dette ser ut som et skikkelig flott prosjekt.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du MÅ få ut noen flere bilder.. Dette ser ut som et skikkelig flott prosjekt.. :)

Skal det, ordner noen bilder til uken.

Er lov å gi forslag på hvilke detaljer jeg skal ta bilder av :)

Har ikke bilen hjemme, den er i verkstedet.

Mvh Ketil

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Samme type motor da?

Hvor langt har du kommet da, er trangt ved starteren på din også?

 

Crew Cab er tøft ihvertfall, neste LR prosjektet mitt blir nok det :)

Mvh Ketil

 

Ja samme type motor som du har brukt, men med 24 volt. Beholder selvfølgelig det da utgangspunktet er en ex mil bil. Problemet med starteren er løst ved å vri starteren inn mot motorblokka. Lagde til en ny festebolt som er festa i plata mellom motor og clutchhus, samt en festebrakkett som er festa i nedre originalfeste. I tillegg har eg planer om å bøye pitman armen en liten tanke. Har satt i motoren, men har ikke laga til eksosanlegg, kjøleslanger og radiator enda. Hvilken starter og radiator har du brukt? :blink: Ellers står det igjen litt karosseriarbeid. Har som du slipt ned mesteparten til bar alu og syregrunna før lakkering. Gjenstår å lakkere tak dører og b stolper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette blir bra Ketil,fine skjermbreddere du har laget.

Kommer opp og skravler litt en dag.

(tromler er bestillt)

 

Glenn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...