Gå til innhold

2002 TD6 ?


Delta 171

Anbefalte innlegg

Jeg har fryktelig lyst på siste generasjon RR. Foreløpig er det vel bare på tankestadiet, men prisene synker og jeg nærmer meg tanken om å anskaffe masse gjeld og realisere en drøm.

 

Kan noen si noe om disse bilene i forhold til P38, som fortjent eller ufortjent har et litt "frynsete" rykte?

 

Hvordan er første års produksjon av siste generasjon RR? At den koster å holde forstår jeg, men er det mye i et slikt regnskap med "usynlig skrift"?

 

Er det noen med erfaringer eller kunnskap tar jeg i mot tips og råd med stor interesse. det er nok litt frem i tid, samtidig som drømmer er til for å realiseres :P

Endret av Delta 171
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristende å si at du burde snakke med en mekanikker hos et LR verksted. Har ikke noe erfaringer selv,men kjenner redningsbil førere (NAF etc.) som skyr disse bilene som pesten da de ikke kan noe om bilene og må frakte de til merkeverksted fordi ingen andre godkjente verksted vil røre de.( kanskje like greit :lol: )

 

Har forstått det slik at de er ikke noe mindre problematiske enn P38 men at dieselmotoren er nok bedre enn de tidligere i P38. En ting er iallfall sikkert og det er at de er fantastiske å kjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt som når jeg begynnte å se på P38A. Ca 4 år etter introduksjonen og jeg visste ingenting om eventuelle feil. Så tok det ytterligere to år før jeg kjøpte en.

 

Jeg har strengt tatt ikke hørt om noe spesiellt på disse bilene selv. Sjekk dette hos RangeRovers.net. Ellers er det som med de fleste dyre biler med mye teknikk; Det er mye som kan gå i stykker og det koster å reparere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill :) . Alt noteres behørig.

 

Jeg forstår at det er en vei å gå i forhold til å "lese seg opp" på L322, men er ikke lettskremt.

 

Hadde verden vært enkel, ville alle kjørt hvit Toyota (uææææ), men heldigvis er ikke verden enkel. Det skal koste litt å nå målene der fremme (både penger og kunnskap) B)

 

Ellers, ikke noe vondt til toyota-eiere. Kona mi har (desverre) en Subaru i påvente av TD6 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TD6 er en god motor, fin knurring på tomgang.

 

(bilen er jo igrunn en BMW :angry: Kryper man under så står det BMW på gir, differ og mange mange mange andre komponenter. Motor er også BMW sin.

 

Men luftfjærene og TC er det Land Rover som har stått for og bilen tåler en tur på verre veg en hva en X5 må si seg tapt på!

 

 

Enda ikke hørt om noe "kjendt" feil på den "nesten nye RR"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt noen store feil med vår... Kun verksted som ikke er helt bra... Vi skulle hovedsakelig bytte bremseklosser, men også noe annet smådill. Hva glemte de å bytte? Joda, bremseklossene... Og de påstod likevel at de hadde byttet de :P Men så oppdager man jo når bilen ber oss om å sjekke bremseklossene og de funker nesten ikke forran...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fryktelig lyst på siste generasjon RR. Foreløpig er det vel bare på tankestadiet//

drømmer er til for å realiseres :P

 

Henger meg på for jeg har også beg. å "sikle fælt"... Men kanskje mest på V8

Har nå hatt P38 HSE i et halvt år uten store probl. , Men synes bilen støyer for mye innvendig...

OG, Ser "litt" gammel ut i forhold til L322, Men jeg elsker interiøret og bilen er fantastisk god å kjøre,- med litt volum på anlegget..

Har tenkt noen ggr. at jeg må få på plass baksete i min, og reise til forhandler - prøvekjøre - høre hva den reduserer prisen med..?

-Men ,, Kanskje redd for å bli "solgt" av prøvekjøringen??

Drømmen koster jo fortsatt en anselig mengde peng for "menigmann"..!

MEN Drømmer er vel til for å realiseres en gang iblant??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

:blink::lol:

 

Det kan ta litt tid er jeg redd. Jeg har tidligere hatt for vane å bytte bil altfor ofte, men nå har jeg hatt HSEen i fem og et halvt år, lånet er nedbetalt og jeg har egentlig ikke lyst til å bytte. Vel. I fjor høst tenkte jeg litt på en demobrukt D3, men selgeren fikk meg, ganske så utilsiktet, på bedre tanker...

 

Videre har jeg en 85MY Overfinch som jeg skal sette i stand en dag. Nå som Bengt har sikret seg sin klør det i fingrene igjen...

 

Ang. støy; TD6-motoren høres for godt i L322. Ellers er det stille så derfor blir motorlyden påtrengende synes jeg.

 

For øvrig lider L322 av problemer med framdiffen. LR har tydeligvis ikke fikset problemet og bare reparerer med de samme dårlige delene. Det finnes derimot holdbare deler å få tak i fra USA. Jeg er litt usikker på om det er denne feilen som forårsaker totalt diffhavari, men i så fall kan det være smart å bytte preventivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har var inne på tanken på å kjøpe en L322, men fant ut at det ble for dyrt, men uansett. Vi ringte på en, og personen solgte privat. Han ville bli kvitt den fordi det var alt for mye tull med den. Det lakk inn vann som ødela hele el. anlegget i bilen. Elektiske stolene fikk i stykker. Det var en del andre småting som gikk i stykker også. Muligens en ''mandagsutgave'' da.

 

Litt rart at det er så mye tull, med tanke på at det er mye BMW komponenter. På en liste over de mest driftsikre bilmerkene lå BMW på 10. plass. Blant de mest driftsikre europeiske bilmerkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har var inne på tanken på å kjøpe en L322, men fant ut at det ble for dyrt, men uansett. Vi ringte på en, og personen solgte privat. Han ville bli kvitt den fordi det var alt for mye tull med den. Det lakk inn vann som ødela hele el. anlegget i bilen. Elektiske stolene fikk i stykker. Det var en del andre småting som gikk i stykker også. Muligens en ''mandagsutgave'' da.

 

Litt rart at det er så mye tull, med tanke på at det er mye BMW komponenter. På en liste over de mest driftsikre bilmerkene lå BMW på 10. plass. Blant de mest driftsikre europeiske bilmerkene.

 

Det var jo en vel ærlig selger da! Leste akkurat en historie på diskusjonssidene til Porsche Club Norge om en som "måtte" selge bilen fordi kona krevde det, men det er ikke dermed sagt at han la den ut til en fornuftig pris og sa at bilen var bra til alle som ringte. Kanskje han ikke vil selge, men kona krever det? :lol:

 

Skal ta en grundig sjekk med noen bekjente om driftssikerhet og kvalitet på L322, har prøvekjørt et par ganger og det er jo en kongebil. Men, for å banne i kirka, det er jo også andre merker som kan være aktuelle til rundt 550-600.000,- :unsure: (men de frister ikke like mye....) Har ikke mannet meg opp til å sjekke servicepriser enda, men det kan hende at Roy Sandmo i Drammen kan skru på de nyere bilen også? Noen som vet?

 

 

Christian

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe med oss.... Vi aksepterer høy pris og lav kvalitet. Uansett, jeg "suger til meg" all info om L322, ser egentlig ikke for meg noen alternativer for egen del. Måtte vært D3, men den er litt for "plastic" i materialkvaliteten innvendig. Synd, for den er fin ellers. Blir litt for dyr uansett Foreløpig er L322 også det, men forhåpentligvis ikke etter at jeg har sondert meg ferdig. Siste hinbder; dragen....eh.....øh.....mener kona :ninja:

 

Hvis Gaute leser dette; ville du "tatt i en" L322?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe med oss.... Vi aksepterer høy pris og lav kvalitet. Uansett, jeg "suger til meg" all info om L322, ser egentlig ikke for meg noen alternativer for egen del. Måtte vært D3, men den er litt for "plastic" i materialkvaliteten innvendig. Synd, for den er fin ellers. Blir litt for dyr uansett Foreløpig er L322 også det, men forhåpentligvis ikke etter at jeg har sondert meg ferdig. Siste hinbder; dragen....eh.....øh.....mener kona :ninja:

 

Jeg tok en liten sjekk i går kveld da jeg krøp til køys, spurte samboeren om Range Rover eller XC90. Om hun var trøtt og sliten og egentlig bare ville unngå en lang bildiskusjon vites ikke, men hun svarte da Range Rover :)

 

Disco 3 føler jeg er like god som en RR, men er enig med deg ang materialkvaliteten innvendig. Dette tror jeg er bevisst fra LR for å differensiere modellene, RR skal jo være toppmodellen. Når det er sagt syntes jeg RR Sport er vel lik Disco 3 innvendig, der kunne de godt gjort litt for å heve kvalitetsinntrykket inni, men det er ganske stor forskjell inni en plastikk RR Sport og en RR Sport med treverk.... Men nå var det ikke hverken RR Sport eller Disco 3 jeg hadde penger til, jeg kan strekke meg til en tidlig L322.

 

Hvorfor vi aksepterer den til tider lave kvaliteten er vel fordi vi ikke er snusfornuftige og kjører noe mer driftssikkert, som f eks en Toyota. Vi har funnet ut at vi kun lever en gang, dermed er det viktigere for oss å kjøpe det vi vil, ikke nødvendigvis det vi "bør" :) Har heldigivs ikke hatt enorme problemer med de to RR'ene jeg har hatt, men da dynamoen røk på den bilen jeg har nå, kunne dette passet meget dårlig hvis det hadde skjedd noen uker før, eller senere. Jeg er avhengig av en driftssikker bil, og har ikke lyst til hele tiden og være redd for at bilen skal stoppe hver gang jeg passerer over Hardangervidda.

 

Uff, dette er ikke lett, men jeg vet vel egentlig hva slags bil jeg havner på..... :rolleyes:

 

 

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig :D

 

Det er en grunn til at jeg bruker tiden min her, og ikke www.corollaforum.kjip B)

 

En annen ting som gjør LR litt snodig i Norge er avgiftsystemet vårt. Fabrikken har plassert modellene i ulike segmenter, men avgiftsystemet vårt samler alle i samme kurv.

 

Og en ting er sikkert; "Avgifter og regjeringer kommer og går, mitt LR fokus består" :P Den var ikke verken dyp eller god, men det er tidlig på en søndag....

 

Nei, livet er for kort til å ha det kjipt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nabo har RRer hele tiden, av forskjellige årganger. Han sier at de to første årgangene erkjente verkstedet at det var mye tull med, men at de deretter har svært få problemer.

 

Det har visstnok vært mest trøbbel med software, og i en slik bli betyr det egentlig trøbbel med hele bilen unntatt dekk og lakk....

 

D3 gikk rett på siste versjon software, og har hatt svært få problemer. L322 ble prøvekaninen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
En nabo har RRer hele tiden, av forskjellige årganger. Han sier at de to første årgangene erkjente verkstedet at det var mye tull med, men at de deretter har svært få problemer.

Det har visstnok vært mest trøbbel med software, og i en slik bli betyr det egentlig trøbbel med hele bilen unntatt dekk og lakk....

Når kom oppdatering av software? Samtidig med facelift?

 

Dette var det ingen som kunne svare på???

Vært stille ei stund rundt L322 her, OG -Jeg savner info og tråder om min "neste LR?" Eller RR (for meg)

Har noen lest noe ala ovenstående påstand på internasjonale fora?

Hvis en bør "skygge unna" de to første årganger blir jo "drømmen" en del mer fjern../ eller satsinga dristigere..?

F... , tror jeg er forelska . - i L322, Abonnerer og Surfer jo på salgsannonsene på disse hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic om driftssikkerhet:

 

Mener jeg leste her inne for 1-2 år siden at Røde kors og et par andre store nødhjelporganisasjoner som farter rundt i heller utrygge områder med Land cruisere og Patroler, hadde begynt gradvis utskifting til LR. Begrunnelsen var 6-7 år lenger levetid og lavere vedlikeholdskostnader. Eller noe i den retning...

Er jeg fullstendig på jordet?

Oppfattet aldri Discoen min som spesielt lite driftssikker, selv om den hadde et par nykker. Vedlikeholdskostnaden på Suzuki Grand Vitara'n jeg hadde før Miss Dixie var vesentlig høyere, men det hadde også noe med høyden på GDS-terskelen å gjøre.

 

Snakket med en dansk leverandør til jobben tidligere i dag, og hans nye Mercedes ble parkert på verksted med sprengt motor en og en halv time etter at han hentet bilen hos forhandler. Blid og fornøyd over tysk kvalitet...gjett en gang!

 

L322 er forøvrig en vakker bil som flest mulig bør ha!

 

Jørgen

 

...og så tilbake til topic

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har prøvd både Diesel og V8? -Og kan utgreie (heh. Nynorskord?) om forskjellene?

Er i utg.pkt. på let etter L322 m' V8 - men, disse er det jo ikke veldig mange av på markedet.

Går ut ifra at forskjellene er utjevna ifht. P38 m' D/V8. ?

For - På P38 er jo forskjellen enorm! -Og dette er min erfaring etter å ha prøvd et par DSE, Greit nok at DSE har for lite MOTOR, men det verste var støy og "skrangling" fra interiøret! Kanskje mandagsbiler jeg prøvde..? Min HSE har kun godlyd fra V8'n og litt drivverksstøy..Ingenting som "skrangler" ellers..

Har en følelse av at jeg MÅ vente til rette bilen m' V8 bensin dukker opp..!

Og at den passer lommeboka??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
:blink::lol:

 

Det kan ta litt tid er jeg redd. Jeg har tidligere hatt for vane å bytte bil altfor ofte, men nå har jeg hatt HSEen i fem og et halvt år, lånet er nedbetalt og jeg har egentlig ikke lyst til å bytte. Vel. I fjor høst tenkte jeg litt på en demobrukt D3, men selgeren fikk meg, ganske så utilsiktet, på bedre tanker...

 

Videre har jeg en 85MY Overfinch som jeg skal sette i stand en dag. Nå som Bengt har sikret seg sin klør det i fingrene igjen...

 

Ang. støy; TD6-motoren høres for godt i L322. Ellers er det stille så derfor blir motorlyden påtrengende synes jeg.

 

For øvrig lider L322 av problemer med framdiffen. LR har tydeligvis ikke fikset problemet og bare reparerer med de samme dårlige delene. Det finnes derimot holdbare deler å få tak i fra USA. Jeg er litt usikker på om det er denne feilen som forårsaker totalt diffhavari, men i så fall kan det være smart å bytte preventivt.

 

Tore, nå har det gått et år, er du nærmere en L322? Er i tankeboksen, men vurderer (nå kommer banningen i kirka) X5 diesel opp mot Cayenne 3.2 V6 og L322 diesel.... Hjelp!?! :huh:

 

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke noe nærmere en L322 nå. Etter at jeg fikk på nye dekk på HSEen har den blitt litt som en ny bil og oppgraderingene går videre.

Jeg synes egentlig L322 jevnt over er for dyre. Ref. siste utgave av Dine Penger som påpeker at verkstedkostnadene nå har blitt så høye at de sammen med høye bruktbilpriser gjør det lønnsom å kjøpe ny bil, slite den i noen år og overlate problemet til neste eier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...