Gå til innhold

Type godkjenning


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er interessert i å registrere min vare defender 110 til Minibuss. Det er allerede noen i bruk. Statens bilvesen sier jeg får lov til dette mot at jeg kan vise til en allerede eksisterende minibuss som har et type godkjennings nummer. Kan noen hjelpe meg med dette eller gi noen gode råd. På forhånd takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til Forumet!

Det var en periode Defenderen ble godkjent som minibuss. :D Den gang måtte det være en viss avstand mellom setetoppen og taket. Originalsetene var for tykke, men dette ble redusert til rett mål ved å lage nye benker med tynnere skumgummi. Men etter hva jeg forstår var avstanden mellom gulvet og taket 5 cm for lite. :(

Dette ble likevel godkjent på biltilsynet (Skien tror jeg det var) en periode. :) Derfor ser du en del av disse, blant annet min. Alle har omtrent samme reg.nr. forresten.

Nå som det er nye regler om at setene skal vende fremover, kan jeg ikke forstå hvordan det skal gå med 5 seter bak. :huh:

Tror nok karen i Biltilsynet tar feil, men jeg håper det finns en mulighet!! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei richard, takk for velkomsten :) Han på biltilsynet ga meg en kopi av direktivet ang mini buss og der står at de kan godkjennes hvis det har vært gjort før men og det er her jeg har vansker, det må finnes et type godkjennings nr. Derfor går jeg på en evig jakt etter bil reg nr i håp at en av minibussene skal ha dette famøse nr. Du er hjertlig velkommen til å gi meg ditt reg nr. Det er en formue i forskjell på omreg til minibuss og person bil og jeg er ikke verdens rikeste så derfor prøver jeg å få dette i orden. Litt vanskelig å ha vare bil med 3 barn ;) Ha det bra så lenge. vh, erika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er "Gliset"

 

IPB Image

 

Håper du finner ut av det! Vi krysser fingrene for deg. Det har nemlig stor betydning for alle som kunne tenkt seg å gjøre det samme. Om jeg var deg ville jeg ikke nevne det om avstanden mellom gulv og tak, dersom dette var riktig da..... ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er også registrert som minibuss, men det er jo en 1984 modell og har vel liten interesse hos tilsynet... Men dersom det kan være til nytte er Reg nr er DD84822.

 

Lykke til!

 

EDIT: Det er jo selvfølgelig typegodkjenningsnr du spør etter og ikke reg nr. Står det i vognkortet?

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk sjef for LR hos importøren Volvo Personbiler Norge (VPN) har hjulpet meg tidligere med slikt. Ring ham og spør! Har alltid vært behjelpelig.

 

Hvis denne "Skien-varianten" av en buss var godkjent etter vurderingen til en lokal kontrollør hos Biltilsynet, er det store muligheter for at det ikke finnes typegodkjenning for Defender som minibuss. Finnes typegodkjenning, så vil VPN ha denne! Finnes det ikke, så vil du sikkert ikke få den registrert som minibuss, slik jeg har forstått de nye reglene.

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en formue i forskjell på omreg til minibuss og person bil og jeg er ikke verdens rikeste så derfor prøver jeg å få dette i orden.

Selv om den aktuelle årsmodell (hvilken årgang er det snakk om, forresten?) kanskje kan ha blitt typegodkjent som minibuss og en ombygging til minibuss dermed kan godkjennes, vil det nok ikke være mulig å få en 110 avgiftsmessig klassifisert som minibuss nå.

 

Selv om det er de tekniske krav fra det år bilen var ny som skal legges til grunn for den tekniske vurdering/godkjenning, er det avgiftsbestemmelsene på ombyggingstidspunktet som skal brukes ved avgiftsberegningen.

 

For å kvalifisere til redusert avgift i avgiftsgruppe j, kreves det at kjøretøyet har minst 10 seter montert i fartsretningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en formue i forskjell på omreg til minibuss og person bil

 

Siste året minibuss var registrert var vel i -99. For en -99 varebil blir det 30 lapper i avgift til personbil. Avgiften synker med omtrent 10 lapper pr. år hvis bilen er eldre.

 

 

Litt vanskelig å ha vare bil med 3 barn ;)

 

De ekstra setene bak på en Defender (buss eller personbil) får du ikke brukt til barn hvis de er under 12år/135 cm uansett!!! Nye regler i år gjør at disse MÅ sitte i godkjent barnestol. Ingen barnestoler er godkjent for å monteres sidelengs. For å få tre små barn i et vanlig baksete må du også ha en barnestol som kan festes med kun magebeltet.

 

Skal ikke være lett dette... :( Men barnas sikkerhet går foran!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...