Gå til innhold

DII


Joar2004

Anbefalte innlegg

Etter at Discoen er solgt, er jeg nå i markedet for en ny. Er veldig fristet av DII'ene..

 

En del av 2000 modellene er 5 setere. Er det mulig og bygge dem om til 7 setere (antar det)? -hva koster det?

(Mener å ha lest en plass at de første 1999 modellene var levert som 5-setere)

 

Er det noen ting som en er NØDT TIL å sjekke når en ser på en DII?? (som er forskjellig fra DI?

 

Synes at mange av de bilene (2000-2001 modelene) som er til salgs nå, er gått langt, 140k+ km.. Hvor skeptisk skal jeg være til en bil som går 25k - 30k km i året?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kun bygge om og får typegodkjenning hvis det har SLS

(Self Levelling Suspension) luftfjæring.

Så vidt jeg vett er det ikke bare å hive in seter, side panelene er

litt annerledes og, så har du innfesting for hodestøtte i taket, setebeltene etc.

 

Hvis det er en -99 modell så er det mulig verdt å ta ned

bunnpanne og skjekke om 'oljepumpehus bolt' er montert

med "threadlock". Vedt om flere som har måtte punge ut for

ny motor på grunn av at den har løsnet.

 

Ellers så er vell en DII en ganske så driftssikker bil tatt i betraktning

at den er bygd av LR :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kun bygge om og får typegodkjenning hvis det har SLS

(Self Levelling Suspension) luftfjæring.

Så vidt jeg vett er det ikke bare å hive in seter, side panelene er

litt annerledes og, så har du innfesting for hodestøtte i taket, setebeltene etc.

 

Hvis det er en -99 modell så er det mulig verdt å ta ned

bunnpanne og skjekke om 'oljepumpehus bolt' er montert

med "threadlock". Vedt om flere som har måtte punge ut for

ny motor på grunn av at den har løsnet.

 

Ellers så er vell en DII en ganske så driftssikker bil tatt i betraktning

at den er bygd av LR :rolleyes:

 

 

OK... SLS, nytt moment på listen.. blush

 

Oljepumpehusbolten "problemet" er bare knyttet til 99 modelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke chassis nummerene men det gjelder de fleste 99 bygd Td5

motorene. SÅ DII samt Def.

 

 

OK.. Det kan vel muligens være mulig å sjekke opp via BilForum eller liknende?

 

 

Kan foresten alle DII trekke 3500kg? En jeg sjekket opp hadde "bare 2000kg" i vognkortet. Men jeg mener at jeg har lest en eller annen plass at det var mulig å få dette forandret, stemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min DII er godkjent for 3500kg tilhenger.

Sjekk om luftbelgene er bytta, hvis ikke kan du kanskje prute et par lapper på prisen da dette må gjøres fra tid til annen (kanskje hver 100.000km eller så).

litt avhengig av km-stand bør du få greie på hva som er tatt av servicer. har bilen gått f.eks 115.000km så husk at det er storservice på 120.000km. ;) Lurt å huske på.

 

mvh

HC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

SLS må være installert.

Det er best å kjøpe en 2 seter hvor bakseter følger med, da er det oftest 5 ekstraseter, og bilen er ferdig for ettermonterig (må skru ut skillevegg mm dog) (sjekk at ikke setebelter er klippet)

Radiator måtte ofte skiftes, vi fikk vår skiftet på "recall"

Luftbelger går før eller siden, 80-120.000 typisk

Prøv å finn en med webasto m tidsur, men vær obs på at det drar strøm! (etterlad)

Kjøp skinninteriør! Deskinn/LR logo er vanskelig å få solgt igjen

 

MVH

Olav og Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

SLS må være installert.

Det er best å kjøpe en 2 seter hvor bakseter følger med, da er det oftest 5 ekstraseter, og bilen er ferdig for ettermonterig (må skru ut skillevegg mm dog) (sjekk at ikke setebelter er klippet)

Radiator måtte ofte skiftes, vi fikk vår skiftet på "recall"

Luftbelger går før eller siden, 80-120.000 typisk

Prøv å finn en med webasto m tidsur, men vær obs på at det drar strøm! (etterlad)

Kjøp skinninteriør! Deskinn/LR logo er vanskelig å få solgt igjen

 

MVH

Olav og Bente

 

Gode innspill...

Ellers er bilen grei, og en DII 2000/2001 modell et "trygt kjøp"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DII er definitivt en god bil med ikke veldig mye feil, så vidt jeg har oppdaget hittil. Selv har jeg en liten diesellekkasje i påfyllingsrøret i følge Bilia Skøyen. Også har jeg byttet radiator. Sentrallåsen på høyre bakdør har meldt seg ut. Ellers kun service, men jeg har bare hatt den siden mai. Dette er ikke mer småfeil enn jeg har hatt på mine tidligere 12-13 biler. (Bortsett fra mine fire nesten HELT feilfrie Subaruer.)

 

Et par råd har jeg. Jeg så på mange forskjellige biler før jeg kjøpte, og alle med lyst skinn sprekker opp på siden av setet - særlig på førersetet. Derfor endte jeg med mørkt grått interiør i stedet, det har ikke de samme problemene og er lettere å holde rent. Kupéen i en Disco er lysere enn de fleste vanlige biler uansett. Om du kan unngå soltak, så gjør gjerne det også. De er kun gjenstand for lekkasjer på sikt, og du har jo AC likevel.

 

Fantastisk deilig å kjøre, kommer frem overalt og andre bilister viser litt mer hensyn i trafikken. DII anbefales!

 

 

Sorry at jeg går litt ut av temaet, men jeg må bare spørre Olav om det med skifte av radiator på recall. Jeg skiftet nemlig radiator på egen regning i sommer, og vil gjerne ha igjen de pengene - det er jo en feil med dem. Hvor var du og hvem snakket du med? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Vi har nettopp fått skiftet vannpumpa, etter mye korrespondanse med LR norge/Bilforum sør mm, kom dette på den nette sum av 3664, og da er vi gitt 40 % reklamasjonsrabatt :blink:

Vi hadde før dette den omtalte lekkasjen i radiatoren, og dette ble i sin helhet dekket på reklamasjon/recall, forstå det den som kan! (bilen er 4,5 år, gått 98.000)

Våre viderverdigheter med automatkassa er dekket i annet pågående topic her på lista...

 

MVH

 

Hei.

 

Dette var det kona som forhandlet om, etter at hun tok med printout fra forumet om den angivelige prod.feilen på radiatorene fra 2000-2001 modell (er nok litt mer nøyaktig enn dette med batch nr mm, men det husker jeg ikke)

 

MVH

 

Olav

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Dette var det kona som forhandlet om, etter at hun tok med printout fra forumet om den angivelige prod.feilen på radiatorene fra 2000-2001 modell (er nok litt mer nøyaktig enn dette med batch nr mm, men det husker jeg ikke)

 

MVH

 

Olav

 

Akkurat innstallert min nye iMac 20", herlig sak.. :rolleyes:

 

Back to topic:

 

Hvordan finner jeg ut om bilen har SLS??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er bilen grei, og en DII 2000/2001 modell et "trygt kjøp"?

 

Trygt kjøp, neppe blush

Fin bil med masse utstyr, god fremkomlighet og plenty komfort for penga. Etterhvert ganske rimelige deler, god kompetanse rundtomkring og et latterlig lavt verditap er også ting å ta med seg.

 

Jeg hadde kjøpt enten en ribba tysklandsimportert bil uten soltak, skinn, luftfjæring, takluker etc etc. Eller en "norsk" ES utgave som har "alt"" bortsett fra soltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel trygt konkludere med at feil er det på alle biler.. Mer eller mindre.

Jeg er strålende fornøyd med min '00 TD5, kunne ikke tenke meg en annen bil (bortsett fra en Lambo Diablo, da..), du har respekt i trafikken, fremkommelighet, komfort og en dravillig motor (riktignok ikke så kjapp i forbikjøringer fra 70 km/t og oppover :D ).

Jeg har skiftet belger og dieselregulator, tror det het det, på min. Ellers vanlig service og vedlikehold.

Greit å sjekke rust rundt vinduer og nede på dørene, gjelder også bakdøren.

Skulle gjerne hatt tak i de nr det ble referert til angående skifte av radiator, har lekkasje på min, men må betale rundt 8500,- for å bytte :angry:

Da er det bedre å putte i 2-3 spiseskjeer med kanel i eksp.tanken, da lukter det bakst lang vei :D

 

Han Solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle vi som har DiscoII neppe vil bytte mot noe annet. (Unntatt mot en Lambo Diablo!) Det er jo alt tenkelig utstyr, komfort og en kulhetsfølelse ("premiumfølelse"? - for de som har fått med seg den tråden), som overgår alt annet jeg har hatt og/eller kjørt ihvertfall. Og det er ganske mye forskjellig.

 

Løp og kjøp, men sjekk nøye at du får tak i et godt eksemplar av arten. Litt historikk-graving er lurt, både hos VPN/Bilia, men også på Autosys'et til Statens Vegvesen, tlf. 81522000.

 

 

Lykke til!

B)

 

 

PS Til deg Han Solo: Jeg mener jeg betalte ganske nøyaktig 4.000,- + mva for mitt skifte av radiator. Ikke merkeverksted, men mitt vanlige verksted. Høres litt ut som du blir forsøkt skrudd, men det er kanskje merkeverksted?

Endret av ApeLandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det var Bilia og Brant Fordon i Sverige som kom med prisene. Jeg kunne kjøpe en "begagnat" - altså brukt - for halve prisen, men det blir vel bare å kaste pangsin på bålet.

Hvilket verksted brukte du?

Takk skal du ha!

 

Han Solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo-Service på Høvik, såklart! :) Ring dem og sjekk hva de skal ha, tlf. 67832500.

 

Jeg sjekket forøvrig 120'-service hos Brandt Fordon, og de skulle ha 8.600,- SEK. Motorpool skulle ha 9.100,- (!) og Bilia skulle ha 11.000,-. Så vet dere hvor landet ligger. Og enkelte lurer igjen på hvorfor man ikke bruker Bilia...?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Den forrige discoen var en mai 00 modell, og var vel 4,5 år da feilen ved radiatoren ble "oppdaget" .(det var en lang historie med skifte av slanger, ekspansjonstank, vannpumpe og div verstedbesøk til LR lokalt først!) Var visst en sveise/loddefeil mellom radiator og slangestuss helt ned på h side om jeg forsto det rett? Ikke vanskelig å få gehør for rep på recall, men mulig det at den var 4,5 år hadde noe å si for dette?

 

Bilen går nå i Oslo, og alle verkstedpapirer ligger i kjøreboka (Meget tykk bok...) ;)

 

PS. Er det ingen som kjenner DII fra Voss som vi nå kjører? Skulle visst ha vært besøk av noen fingernemme LR kjennere som underkjente bilen, virket som om selger var glad for at det kom 2 ukritiske kjøpere og kjøpte den til slutt!

 

MVH

Olav & Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg med noen småting (sprekk i siden på førersetet, vannpumpe og utett radiator). Setet da bilen var 2år, vannpumpa ved 3år og radiatoren ved 3-3,5år. Ingenting gikk på garanti. Seter er det fremdeles sprekk i. Vannpumpa ble bytta for egen kost, og radiatoren tetta jeg med Bar's Leaks.

 

HC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange av de 2000 og 2001 modellene er gått 160´km - 170´km og mer... Synes dette er veldig langt.. Den jeg har solgt har gått 200´km på 16 år!

 

Er dette noe problem for bilen?? (-Ser at de fleste har fått byttet motor det er jo positivt. :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...