Gå til innhold

Avtagbar vinsj


Bjørn-Tore

Anbefalte innlegg

Ja nå er vinsjen min klar. Laget braketter på jobben så nå har jeg avtagbar vinsj. Det ble en bra løsning synes nå jeg. Monterer vinsjen når jeg trenger den. Når den ikke er i bruk så sitter skiltet der og skjuler

vinsj festet. Tenkte jeg skulle legge inn noen bilder men fikk det ikke til, så tips om hvordan jeg legger inn bilder mottas med takk.

 

Bjørn-Tore

Endret av Bjørn-Tore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Ser veldig bra ut!

Er også inne på tanken å få til noe slikt kombifeste til å kunne flytte visjen foran eller bak og fra bil til bil ved behov.

Hvordan er det festet til ramma og hvilke dimensjoner har du brukt?

Rustfritt?

 

Mvh

Espen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... interessant løsning både i forhold til kommende vinchbumperforbud (?!) og muligheten til å vinsje både foran og bak, .....hmm.. sikkert mulig på def også.......hmm..

... men skal vel godkjennes/ sertifiseres denne patenten også..? ;) ..

 

50 og 60mm firkant rør har jeg brukt og en bit u kanal på ca 20cm.

Ideen kom herfra:http://www.warn.com/truck/mounting-systems/multi_mount.shtml

 

Planen er også å sveise inn et 60mm firkant rør ved hengerfestet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, du husker heeelt riktig....

Blom og jeg laget dette på den, har endel bilder hvis interesant...!

 

Dermed kan jeg bruke 8274'n foran og bak på L200'n, bak på Pajero'n (den har jo subframe foran...) og foran og bak på Rocky'n (lekebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ikke for å lage skår i gleden for denne løsningen er veldig praktisk og fin, vinsjen slipper å stå ute i all slags vær og vind.

Men bruk den med forsiktighet, det jeg mener er at i kampens hete så skjer det uforutsette ting.

Glem ikke at denne patenten er veldig mye svakere ved sidebelastning enn en som er fast montert.

 

mvh Espen

 

PS:vi bøyde et slik feste på Rena ved siste treff .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ikke for å lage skår i gleden for denne løsningen er veldig praktisk og fin, vinsjen slipper å stå ute i all slags vær og vind.

Men bruk den med forsiktighet, det jeg mener er at i kampens hete så skjer det uforutsette ting.

Glem ikke at denne patenten er veldig mye svakere ved sidebelastning enn en som er fast montert.

 

mvh Espen

 

PS:vi bøyde et slik feste på Rena ved siste treff .

Har tenkt litt på det så derfor ble systemet lagd med tykkveggede rør.

De systemer som er levert av warn ser ut som om de er laget av tynnveggede rør.

 

Bjørn-Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Bare en kjapp liten kommentar. Er ikke den ladeskoen din litt i minste laget? Jeg har også laget meg et samme system, og fant da ut at jeg burde ha "sko" som tålte 400A, den er vesentlig større. Hvis du begynner å regne på hva vinsjen din kan trekke av strøm, tror jeg du vil bli overrasket.

 

En annen ting jeg har valgt å montere er en sikring på vinsjen. Det kan være greit å ha noe som bryter strømmen ved en feil eller at kabel og liknende kommer i klem. Dette er fra erfaring i bilstereo! Det er MYE power i et batteri.

 

Dette virket veldig negativt, men jeg mener at løsningen du har valgt er helt genial. Jeg fryder meg når jeg ser andre biler har vinsjen sin stående ute i regn og snø, rusten og fæl, mens vi som har avtagbare har en tilnærmet ny vinsj i bagasjerommet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Bare en kjapp liten kommentar. Er ikke den ladeskoen din litt i minste laget? Jeg har også laget meg et samme system, og fant da ut at jeg burde ha "sko" som tålte 400A, den er vesentlig større. Hvis du begynner å regne på hva vinsjen din kan trekke av strøm, tror jeg du vil bli overrasket.

 

En annen ting jeg har valgt å montere er en sikring på vinsjen. Det kan være greit å ha noe som bryter strømmen ved en feil eller at kabel og liknende kommer i klem. Dette er fra erfaring i bilstereo! Det er MYE power i et batteri.

 

Dette virket veldig negativt, men jeg mener at løsningen du har valgt er helt genial. Jeg fryder meg når jeg ser andre biler har vinsjen sin stående ute i regn og snø, rusten og fæl, mens vi som har avtagbare har en tilnærmet ny vinsj i bagasjerommet... ;)

 

Hei

 

Jo ladeskoen jeg har er nok i minste laget så jeg bør nok skaffe meg en større. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinsjen trenger da ikke å stå ute i all slags vær selv om den er fastmontert. :D

Klarte å få plass til en 4300kg billigvinsj bak grillen.

Måtte lage ny oljekjøler til automaten og bygg om skråstagene i front.

 

gallery_72_9_127489.jpg

 

gallery_72_9_376009.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet en rille bak venstre ekstralys. Da ble adkomsten til hendelen grei.

 

Festet releboksen på veggen bak høyre ekstralys og flyttet på kontakten for fjernstyringen slik at den stikker ut mellom to riller i grillen.

 

mye spekulering, men resultatet er jeg fornøyd med :)

 

gallery_72_9_173944.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det avtagbare vinsjfestet sterkere for sidebelastning kan det lages avstivere på hver side som akkurat når i tverrbjelken når vinsjen er på plass.

Disse vi da ta opp mye av sidekreftene og hindre bøying av firkantrøret.

 

Blir litt værre å ta opp kreftene som kan komme nedover.

 

Sterke disse vinsjene. Jeg dro greit opp en Blazer med store Baja claw som hadde gravd seg ned i myra. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Jeg har også laget meg et feste for vinsjmontering både foran og bak. Dette fungerer helt supert. Der mener jeg også at jeg har tatt høyde for MYE sidebelastning, men det er bare på festet på bilen. Det er verre å forsterke braketten som vinsjen er montert på. Det er en ferdig multi- mount fra T-Max, så jeg får håpe at det holder ;) Er det noen som har erfaring om dette?

 

Festebraketten som står på bilen, er skrudd i samme bolter som fangeren. Skal få lagt ut noen bilder så snart jeg finner ut hvordan jeg gjør det. :unsure:

 

Det var sinnsykt pent med vinsjen montert inni grillen!!!

 

Hilsen Chris (som håper han får bruk for vinsjen på GP søndag 3/12 :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Hei igjen

 

Jeg har også laget meg et feste for vinsjmontering både foran og bak. Dette fungerer helt supert. Der mener jeg også at jeg har tatt høyde for MYE sidebelastning, men det er bare på festet på bilen. Det er verre å forsterke braketten som vinsjen er montert på. Det er en ferdig multi- mount fra T-Max, så jeg får håpe at det holder ;) Er det noen som har erfaring om dette?

 

Festebraketten som står på bilen, er skrudd i samme bolter som fangeren. Skal få lagt ut noen bilder så snart jeg finner ut hvordan jeg gjør det. :unsure:

 

Det var sinnsykt pent med vinsjen montert inni grillen!!!

 

Hilsen Chris (som håper han får bruk for vinsjen på GP søndag 3/12 :):)

Har du tenkt meir på å legge ut bilde? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...