Gå til innhold

"Ku-fanger"


Sjur

Anbefalte innlegg

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det spiller som sagt ingen rolle om det er en vinsjfanger eller ikke(hverken tubular eller av fikantrør elle noe annet). Det som spiller noen rolle er om bilen er typegodkjent med fanger som er montert på eller ikke. Eller om fangern har godkjenning for montering på den bilen den er montert på.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alt stålskrammelet denne kommandobilen har montert i fronten da? :blink: Bling spør du meg.. ;) Lovlig? :huh:

Hva med denne? :blink: Eller denne, på Vikersund? Nei, Staten; fei for egen dør... <_<

Denne ,som jeg ser ofte, tar derimot kaka..Hvem i h###e er det som har godkjent den winchmonteringen?? :blink: Dette er ikke bil som bare blir brukt til utrykninger, jeg ser den ofte i bybildet..

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagfinn, den siste på Pajero'n er en Warnfanger som er tuvgodkjent, men som du påpeker ser aldeles for jævlig ut... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tüfgodkjent? Hva skjer om du blir påkjørt og havner inn i den 'revesaksa'? :o Og hva med den økte lengden på bilen? Vi fikk en gang av Ketil noen vitale mål som en måtte holde seg innenfor når det gjaldt utforming av støtfangere, og denne "TUF" fangeren ligger langt unna disse. Finner dem ikke i farta, men Ketil kommer nok 'to resque'... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å google på 'beredskapsbiler' eller kommandobiler og legge til enten brann,politi,ambulanse eller redning, så finner du flere eksempler på ulovlige (for oss vanlige dødlige) kufangere/lysbøyler/winchfangere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagfinn, den siste på Pajero'n er en Warnfanger som er tuvgodkjent, men som du påpeker ser aldeles for jævlig ut... :rolleyes:

Hvorfor har de ikke greid å få TÜF godkjent denne da?

De er iallefall klar over tüf kravene i Europa siden de skriver: "With round edges as preferred by tüf"... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med Bergen Trafikkstasjon i dag, og fikk opplyst at det ikke finnes noen godkjenninger for vinch fremme på biler! :angry: Den plastikk/gummi A-baren som bl.a. er på Trek bilene er en det av orginal utrustningen og skal ikke skrives inn i vognkort da denne er del av fabrikk montert utstyr som er på bilen. (Hva med de som ettermonterer en slik.... vet ikke, fikk ikke svar på det) Når det gjelder lengede på bilen er det minimumslengden som står i vognkortene, går man inn i type godjenningene så står det forskjellige lengder der. max- og minimumslengder bilen er typegodkjent med.....så litt slingringsmon er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket (august eller september tror jeg) så fikk jeg beskjed om at vinsj med tilhørende feste (les kufanger) går som arbeidsredskap. Derfor er dette unntatt reglene for kufangere.

 

Dette var på BT i Drøbak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er plenty med LR som skytebanebiler i Østerdal garnison, er det ikke ?

 

Syns jeg så plenty av dem sist jag var innom både Elv er Rum og Rena, gett.

 

Og jeg har også "hørt" at en winch i fanger skal utgjøre (om ikke annet" deler av (?) krav-spec til "Arbeidsredskap". Så kan man vel sette på et par tusenmetringer og en sånn arbeidslampe med handtak på i tillegg, for å overbevist BT ?

 

mvh,

Yngve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldingen jeg fikk da jeg for et par år siden hadde 90 med nevnte innretning er at "kufangere" ikke var tillatt. Imidlertid ville det ikke by på noe problem å få godkjent et "vinsjfeste" evt en "lyktebeskytter", såfremt man fremskaffet dokumentasjon fra produsenten. Jeg viste til Land-Rovers klistremerke med delenr osv. som satt på innretningen, og sa samtidig at det ikke var slike krav da jeg monterte den og at det ikke var vedlagt noe dokumentasjon annet enn monteringsanvisning fra Land-Rover. Land-Rover var heller ikke villig til å sende meg noen dokumentasjon, da de etter som jeg forsto ikke var lystne på å komme i en juridisk knipe ved et eventuelt uhell. Jeg fikk imidlertid ingen spørsmål ved EU-kontroll, ei heller i teknisk kontroll langs veien, men fikk den gangen klar beskjed om hvordan regelverket ville bli, og at innretningen måtte innføres i vognkortet på sikt. Dersom noen sitter med dokumentasjon fra tidligere, kan de kanskje lete frem denne og hjelpe deg?

 

MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det min tur, eller det vil si madammen sin tur.

Bilen ble stoppet i teknisk kontroll av statens Vegvesen............... :angry: ........

Kufangeren var et problem.... skiltet ble lite synlig foran.......... I tillegg var det for mye LUX i fronten (2 tusenmetere?????) Tror det var bra at det var madammen som ble stoppet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noen av oss som vurdere å kjøpe noe lr bling og kjøre godkjente biler(les forsikring), men ikke har lyst til å kjøpe katta i sekken. Derfor hadde vært utrolig int. å fått vite hvilken ku og/eller vinsj fanger folk her har fått godkjent og på hvilken bil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "ku-fanger" produsert av Cotswold som er godkjent på min bil,- en Defender 90.

Fangeren kom uten papirer da jeg kjøpte den og var dermed ikke tillatt.

Den er ikke TÜV godkjent, men etter en samtale med BT fikk jeg vite hvilke andre godkjenningspapirer jeg kunne bruke.

Engelskmennene har aldri skjønt hvorfor det er slikt oppstyr med denne TÜV godkjenninga vi hele tiden maser om her på berget.

Enden på visa var at jeg selv utformet et godkjenningspapir som ble sendt tilbake som et eksempel på hva det måtte stå i brevet. Det gikk så en liten stund og så dukket det et godkjenningsdokument med fangerens ser. nr.,fabrikants logo, underskrift og stempel.

Britene tror jeg har et annet system for godkjenning og fangere som er ihht disse reglene er merket: 00961

 

Det ble umiddelbart ført inn i vognkortet uten mer snikk-snakk. :D

 

Mvh

Geir B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få ut litt raseri. :angry::angry: På bilen sitter det 2 stk tusenmetere i grillen. dette ble for mye LUX sier STATEN. Disse er på 2*37,5 LUX, og med bilens vanlige lys på 2*20 LUX er vi på totalt 115 LUX, tillatt verdi er 100 LUX.

Du skal ikke være rakettforsker for og forstå at dette er en meget alvorlig overtredelse som må utbedres. OG bilen MÅ inn til STATEN for etterkontroll. :angry::angry::huh: Kanskje vi burde hatt litt høyere arbeidsledighet i landet her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har 15 lux for mye klarer de å hanskes med, men å sikre en skolevei som mine barn må gå hver dag, det klarer de ikke. Dette gjør at jeg kjører mine barn til skolen for at de skal komme trygt frem.

Dette fikk jeg kjeft av statens vegvesen for, de mente at hvis ingen kjørte der ville det ikke være noe problem :blink: . Jeg måtte ta meg sammen for ikke å gi ham en på kjeften.

Foreldre tok dette opp med statens vegvesen da dette er en fylkesvei, skolen gadd ikke en gang stille på møtet, statens vegvesen hadde ingen planer om å gjøre noe som helst.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er på 2*37,5 LUX, og med bilens vanlige lys på 2*20 LUX er vi på totalt 115 LUX, tillatt verdi er 100 LUX.

 

 

Ikke LUX, men % av tillatt lysstyrke, som forøvrig er på 360 LUX såvidt jeg husker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...