Gå til innhold

"Ku-fanger"


Sjur

Anbefalte innlegg

Heisann!!

Min kjære defender var på service i går.. I den forbindelse ringte verkstedet og spurte om ku fangeren min var registrert i vognkortet.

 

Nye forskrifter som trer i kraft i slutten av måneden med en overgangstid på ca 6 måneder krever nemlig at kufangere skal registreres i vognkortet. Hvis ikke er de ulovlige.

Bakgrunnen er at ettermonterte ku fangere fornandrer egenskapene på bilen ble jeg fortalt . SBiler er i dag laget for å skåne fotgjengere ved påkjørsel, ettermonterte kufangere forhindrer det. Ser penget på små kjipe bielr, men ikke på en Land Rover!

 

For å få ku fangeren godkjent må man ha papirer på den som forevises på veistasjon. Deretter tas det eventuellt nye mål av bilen som føres inn i vognkortet.

 

Dette var ment som en liten info, mulig alle andre har fått det med seg bortsett fra meg!

Så møkje mer vet eg ikkje, aent enn at eg har problermer med å skaffa papirer til min fanger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei,

 

Dette visste ikke jeg heller. Takk for info. Har kufanger i stål på Freelanderen. Men, på Disco'en er det montert en av den "myke" typen. Gjelder forskriften denne også? Vi får avvente og håpe på noen kloke svar. Ellers antar jeg at NAF kan gi den info som trengs.

 

Mvh

Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Såg tråden når jeg slulle logge in på Discowery forumet, ble nysgjerrig.

 

Det dukket opp samme spørsmål hos meg, ikke fra verkstedet men en kompis.

Jeg snakket da med merkeverkstedet (selger) og de sa jeg kunne bare kjøre med den til jeg fikk

mangellapp, og så gå på biltilsynet å registrere den i vognkortet.

Det kostet 500,- uansett om jeg får mangellapp eller ikke...

 

Så jeg venter til jeg blir stoppet før jeg registrerer den.

Eller er det dumt i tilfelle det oppstår en uhell / ulykke med kufangeren inn i bildet?

 

Samin ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kufangeren" er trafikkfarlig før den kommer i vognkortet, etterpå er den ikke det.

Skjønn det den som vil.....

 

Helt enig, det hjelpesom ikke om du blir truffet av en 2 tonn klump at "ku-fanger" var "registret" i vognkort.

 

Gjelder dette også A-bar ????

 

Kan jeg kalle min en hjørtefanger siden jeg har A bar på jakt/skogsbilen og kommer ikke i kontakt med Ku ??

 

Glen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!!

Min kjære defender var på service i går.. I den forbindelse ringte verkstedet og spurte om ku fangeren min var registrert i vognkortet.

Det var da noe til grundighet verkstedet utviste.. :o

Har de fått lite å gjøre rundt på VPN verkstedene nå? ;) Nei, be de konsentrere seg om servicen, og overlate ekstrautsyret til eieren... Når det gjelder godkjenning av kufangere-kvistavvisere-bullbars-brushbar-elgfanger-eller hva du måtte velge å kalle konstruksjonen, så krever tilsynet en dokumentasjon på at delen tilhører/er testet ut på bilen. Har ikke importør solgt deg fangeren, så kan dette bli vanskelig å dokumentere. Land Rover vegrer seg til og med mot å dokumentere de kufangerene de solgte tidligere..

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 110 er det montert original plastikkmenneskefanger fra fabrikken, merket Land Rover.

Jeg finner ikke noe om dette i vognkort del 2, men skal sjekke del 1 når jeg får kikka litt i bilen.

Kan ikke si å huske at det står noe om dette i vognkortet, men det går kanskje frem av registrert totalengde på bilen?

Da er det kanskje mulig å bytte til en "uoriginal" jernmenneskefanger for vinsj?

 

 

MVH

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg en ny bukse som kan oppleves noe glatt i baken. Jeg lurer på om jeg rett og slett kan skli av setet. Jeg har ikke funnet noe dokumentasjon på at jeg kan bruke denne buksen til bilkjøring, men skal se om jeg kan få den skrevet inn i vognkortet...

 

Er jo enig i at man ikke skal kjøre rundt og kveste fortgjengere, men til tider kan man spørre seg om hvilken logikk som ligger bak en del lover og regler.

 

edit: Rettet opp i og/å feil ;)

Endret av Magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter samtale med person på biltilsyn fikk jeg følgende beskjed:

"Lengden på kjøretøyet ditt vil forandre seg med ettermontert fanger. Kjøretøyet må derfor "omregistreres" slik at rett lengde kan bli ført inn i vognkort.. Blir noe smålig føle nå eg.

Når det gjelde glatt bukse slite eg me at gummisålen i skoen min e meget slitt, lure på om friksjonen mot bremsepedalen e for liten.. står det nåke om det i kjøretøyforskriften om det?

Vet hvertfall at eg blir steikande forbanna om de nekte meg å kjøra med fangaren min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ikke noen rolle hva du kaller den sålenge bilen ikke er typegodkjent med fanger montert. Jeg måtte skru av min Scorpion vinsj fanger etter å ha blitt stoppet i utekontroll. Klarte ikke å skaffe dokumentasjon (TUW godkjenning). Nå er fangern solgt til en bil som ikke brukes på veien.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte NAF, juridisk/teknisk avd. De skal sjekke opp til i morgen. Til min forundring opplyste man der at reglementet var å finne hos Tollvesenet :o www.toll.no Fant ingenting om dette der. Får kanskje vite noe i morgen...

 

By the way... Hva er en vinsjfanger, da ?

Endret av JohnnyS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way... Hva er en vinsjfanger, da ?

Bildet viser en 'tubular' støtfanger konstruert for å tåle belastningen winch/winching vil påføre den. Den bygger ikke vesentlig mer ut enn original støtfanger. Wirerullen til winchen er den delen som vil sørge for at "bilens lengde ikke samsvarer med oppgitt lengde i vognkort"..

Byrå/teoretisk vil det si at f.eks store ekstralys som stikker foran originalstøtfanger skal innberettes til tilsynet og nytt vognkort skrives. ;)

 

Tubular Winchfanger:

IPB Image

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...