Gå til innhold

Land Rover Freelander 1.8 2000 modell


Hercules5

Anbefalte innlegg

Kjøpte denne bilen i august 2004, km.stand 81 0000 for 200 000kr fra en LR entusiast fra Bergen.

 

Siden den gang har jeg hatt følgende problemer;

 

1. Februar 2005 - vindushever sjåførside defekt.

2. April 2005 - Setevarmere defekte.

3. Juli 2006 - Motorhavari hvor fremre girkasse går til hel....

4. August 2006 - SRS lyser i dashbordet kontinuerlig.

5. Oktober 2006 - Motoren dør ut og tar sitt siste åndedrag. NAF konkluderer med registereimhavari, samt at en bolt var knekt.

 

Verkstedet som utførte reg.reim bytte og som IKKE BYTTET DRIVREIM?, blir kontaktet og informert om dette, men fraskriver seg ansvar med den gang og skylder på den knekte bolten.

 

De har bilen inne til reperasjon i dette øyeblikket, men mener jeg må ta kostnadene.

 

 

Med andre ord så kan mine verkstedregninger på denne bilen nå komme opp i nesten 100 000kr alt etter hvor mye som må repareres på bilen. Får håpe at ikke noen stempel og annet er ødelagt!

 

HVA SKAL OG KAN JEG GJØRE?

 

Land Rover Freelander 1.8 1998-2002 modeller advares herved!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt... :angry:

Mener at det er flere liknende eksempler på dårlige erfaringer med verksted gjennfortalt her på forumet. Søk og du skal finne. Se hva de har gjort og hva løsninger de har kommet frem til. Kanskje det er noe hjelp der.

 

Når ble reima skifta? Hvilke bolt er det som knakk? -Hvis bolten er for hard trukket til av verkstedet, og knekker pga overbelasting, er det vel dems ansvar? Antar at skaden er en følge av denne bolten, og da skal vel pilen peke mot dem.. Men det er vel relativt utfordrende å bevise noe slikt.

 

En annen ting. -Ny motor koster, men er relativt enkel å oppdrive. Mener at det har vært minst ett par stk som her på forumet har fikk tak i en "ny" fra England for en relativt grei pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei LR- entusiast-guttat`en og jentutte`n

her er min lille historie etter at entusiastfebern tok meg i 2002:

 

Kjøpte i 2002 en 1999 mod 1,8L (altså bensin)

* Topp-pakningen røyk og ble bytta på garanti

* Topp-pakningen røyk igjen (LR verkstedet hadde "glemt" å modifisere kjølesystemet)?

(masse krangel med VPN om betaling, jeg måtte ta det på IF-forsikr. og VPN betalte egenandelen).

* Vindusheisen røyk-- måtte betale selv.

 

Mistet neste trua på Freelander`n, men ble fristet av reklamen for den "NYE"-Freelander 2004 mod.

 

Kjøpte flunk ny Freelander 1,8L SE i 2004.

* Clutch havarerte etter 700 mil

* Clutch- og svinghjul måtte byttes etter ytterligere 500 mil

* Og jammen måtte clutch og svinghjul byttes etter ytterligere 800 mil

(nå har merkelig nok den 3. clutchen og svinghjulet holdt i 15 mnd.?).

* Men da- dere, "smalt" jammen tannstangsystemet i styringen for 2 mnd. siden.

 

Min historie med de 2 stk. Freelander`e og deres havarier viser klart at det er betenkelig

å eie en slik bil etter at garantien er ute. Det tør i hvert fall ikke jeg- så nå kvitter jeg

meg med en bare 2,5 år gammal bil- altså før garantien går ut, men det er fordi at jeg i

tillegg er drittlei av å levere bilen på verkstedet (har jo vært masse småtull også).

 

Entusiastbasillen har jeg tenkt å dyrke med en gammal LR seriebil ex-mil.- men aldri mere

ny eller "lett" brukt LandRover uten garanti- etter mine opplevelser.

 

Forøvrig takk for meg VPN- jeg kjøper nok aldri mer en ny LandRover heller- etter å ha

opplevet strategien dere følger i kundebehandlingen- den virker veldig bra på kundeflukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo tragiske historier-særlig fordi en Freelander som funker er fin-fin bil på alle måter.

Selv tok jeg sjansen på en -99 mod 1,8 for tre år siden. Jeg var oppmerksom på farene, men lysten var for sterk. Så jeg kjøpte en med lav km og kjent historie( pent brukt) fra forhandler. Og jeg har vært og er kjempefornøyd! Jeg har ikke hatt mer problemer med denne enn med Toyotaer og Subaruer jeg har hatt.

Og jeg synes fortsatt bilen er stilig og lettvind til den daglige dont. Har kjørt ca 90 000 hyggelige km.

De eldre bensin-utgavene begynner å bli rimelige-ikke rart etter alle skrekkhistoriene-og jeg mener det er fortsatt kan være greie kjøp. Det er vel gjerne sånn at problembiler ofte får sine problemer tidlig. Finn en med grei historie, så er sjansene gode.

Problemet med Freelander er kanskje svært ujevn kvalitet, samt underdimensjonert motor som gjerne blir presset for hardt.

Som sagt,finn en med grei historie og Treat it nice. Da har du hyggelig bil.

Også er det vel ikke av veien med litt entusiasme- og kanskje litt penger i bakhånd i tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dine ord og beskrivelse ifm dette- skattebu er velvalgte og gode utsagn,

og jeg er forøvrig helt enig med deg. Jeg skulle mer enn gjerne fortsatt med Freelander.

 

Det er derfor jeg "gråter" mine missmodige tårer fordi det stadig (se alle historier) dukker

opp slike overraskelser som ender opp i store kostnader (og da for de som er uheldige).

 

Og da er jeg ved kjernen (hvert fall for meg)- jeg har ikke lenger hverken nerver til å

eie en Freelander på utgående garanti, ei heller lommebok til å være eier av en hvor

garantien ikke lenger gjelder.

 

Egentlig elsker jeg jo denne kjempebilen- bare den kunne holde seg litt unna havarier.

blush:rolleyes::unsure:excl

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Jeg kjøpte en augustdag i 2003 en Freelander 2000 1,8 K-seria engine

Bilen var brukt importert fra Tyskland hvor den hadde tjenestegjort som demobil. Telleren viste 8500km. Tannatang røyk men det fiksa verkstedet på garanti. Har hatt bilen til oktober i år og har bare hatt normale utgifter. Mye av problemene med motor og kjøling kan nok tilskrives Ola Dunk som starter og gir flatt jern på kald motor. Er jo Aluminiumsblokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faderen kjøpte seg en Freelander i 2002 (99-mod 1,8).

 

På kjøpsdagen sto triptelleren på 76 000km, og bilen var helt strøken.

 

Bilen er brukt mye og det første som dukket opp var:

"hundebeinene" og to foringer på krengningstaget ble byttet

Bakre eksospotten måtte byttest etter lit rustangrep og en tur på rena.

Et klips på clutshpedalen måtte byttest

Begge setevarmerene har tatt kvelden men det blir aldri brukt uansett.

Motor tar kvelden midtvinters på veg til et skirenn (da viste det seg at det ikke var den første motoren som var byttet)

Vindusheisene framme har tatt kvelden.

Nå går bilen helt fint og motoren fungerer helt utmerket og lyden er voldsom med K&N filter.

 

litt småplukk har der vært men sett vekk i fra motoren så tror jeg ikke det er uvanlig mye feil!

 

4 år etterpå har bilen trillet 150 000 km og alt av drivverk og understell har vært med hele turen! (bremseklossene er bytten 1. gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte bare på en ting. Hvordan er 2.0TD og Td4 i forhold til 1.8???

 

Vi hadde nemelig en 2.0TD i tre år og ca. 50-60000km og eneste som ble gjort på den var bytting av et styrestag, noe som også skyldest våre tragiske veier som vi kjører på hver dag! Rene Land Rover Country her.

Endret av 2.5DSE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.8 kontra 2.0 Td4 ("Openair"): Prøvde en 2000-mod 1.8 en dag, og det ble mye masing med giring, rakling og støy. Td4-eren er nesten en helt annen bil: Sprekere, seigere og et litt mer solid inntrykk (Subjektivt..?) Har ikke hatt noen alvorlige problem, bortsett fra en vibrerende foraksel (garantisak) og nå en defekt vindusheis. Har kjørt Norge-Spania to ganger (Kjøpt i Spania), gikk/går som en drøm! Kan anbefale Td4!

(Men varmeapparatet var mye bedre på 1.8-eren enn på min Td4!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konebilens påkost siste 2 år, en freelander bensin 99 mod nå med 222.ooo km på telleren.

Støtdempere, Alle foringer(måtte ikke skifte alle men kjøpte urethankit), clutch, toppakning, ombyggingskit kjøleslanger, transfer/frontdiff, viscosekoppling, bakdiff og katalysator.

Noe er servicedeler såklart.

Kjøpte transfer/frontdiff, viscosekoppling og bakdiff nye fra Ashcroft.betalte delene på en mandagskveld og delene lå på gården hjemme på Torsdag samme uke. supert firma :D

 

Super bil å kjøre.

Men snart må vi kjøpe bremseskiver, tromler og eksosanlegg. ;)

Men vi er like blide vi (ihvertfall nå)

Endret av spitfire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.8 kontra TD4 er som natt og dag!

 

(det sier man i farten men hva er det som går i stykker på 1,8? Motoren! ellers så er bilen ganske vanlig kvalitet på)

 

Men en ny Freelander med TD4 og automat er et veldig trykt kjøp, ser ikke mange av de på verkstedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting som irriterer meg med 1.8 (vet ikke hvordan de andre er) er at den er giret litt lavt i 5. gir.

Vanlig fart på motorvegen er jo mellom 90-120 for min del men når motoren ligger fra 3000RPM + så øker jo b¨de støy og bensin forbruk :(

Burde enten hatt ett 6. gir eller vært giret høyere på 5. noe som ikke burde vært ett problem for motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konebilens påkost siste 2 år, en freelander bensin 99 mod nå med 222.ooo km på telleren.

Støtdempere, Alle foringer(måtte ikke skifte alle men kjøpte urethankit), clutch, toppakning, ombyggingskit kjøleslanger, transfer/frontdiff, viscosekoppling, bakdiff og katalysator.

Noe er servicedeler såklart.

Kjøpte transfer/frontdiff, viscosekoppling og bakdiff nye fra Ashcroft.betalte delene på en mandagskveld og delene lå på gården hjemme på Torsdag samme uke. supert firma :D

 

Super bil å kjøre.

Men snart må vi kjøpe bremseskiver, tromler og eksosanlegg. ;)

Men vi er like blide vi (ihvertfall nå)

 

 

Glad dette ikke var en klage! Da hadde jeg nemlig begynt å tvile litt på dette forumet.. :ninja:

 

Sikter selvsagt til at bilen din har gått langt og at det da er naturlig med bytting av slitedeler.. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

(Men varmeapparatet var mye bedre på 1.8-eren enn på min Td4!) :)

 

Pussig......jeg opplever at varmen er mye bedre på TD'n en på 1,8'n blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Mye av problemene med motor og kjøling kan nok tilskrives Ola Dunk som starter og gir flatt jern på kald motor. Er jo Aluminiumsblokk.

 

Er kejmpe fornøyd med vår Freelander, lite problemer har det vært til nå. Noen små ting har det selvfølgelig vært, men ikkje meir en på de andre nyere biler jeg har eigd.

Siden jeg har en rask sykkel på si så haster jeg ikkje like mye når jeg kjører bil. Jeg tror at Jarle har rett at det er viktig å la bilen komme til god driftstemperatur før den blir belastet for tungt.

Håper denne oppskriften gjør at vi kan kose oss sammen i et par år til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg kan huske så hadde et velkjent tysk fabrikat (ex owner of our proud trademark) noe problemer med noen av sine motorer. Nordmen reiste til Danmark og skiftet/ overhalte motorer anmass. Men en bekjent av meg hadde ikke dette problemet. Han hadde/ har god tid og lot motoren gå noen minutter på tomgang før han kjørte. Jeg brukte samme oppskrift og det såg ut til å fungere. Bruker samme oppskrift på Disco's Td5.

Endret av Jarle F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arbeidskollega fortalte i går om at toppakningen på hans 1,8 2002 modell hadde tatt natten. Meget bekrymret, kontaktet han til Bilia på Skøyen.

Neida gutt, dette er ikke noe problem....koster deg ikke fem røde...VPN betaler....bare kom med bilen så får du den tilbake i morgen.

Og gjett hva...det er sånt :D:D VPN betaler for toppakning skader på en 2002 modell :o:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey!

 

Har ikke vært innom på forumet en stund for å avvente hva som skjer. Her er historien:

 

Torsdag for et par uker siden: Sjekker bilen før langtur til hytte på fjellet med gutta på jobben. Olje.. OK! Kjølevæske...... kjølevæske??? BORTE???... ingen lekkasje..... peilepinne OK.. ikke "grøt" men veldig høyt oljenivå.. hmmm?... Kondens under oljepåfyllingslokk..jada! Merkelig... har ikke merket noe som helst under siste tur med bilen. Kollegaen min har en Passat 4 Motion, han må kjøre...

 

Mandag: Viking... taues til Bilia....vente :unsure:

 

Dom:

Toppakning blåst. Motor ferdig!! Det hjalp ikke bare å modde kjølesystemet, også jeg som kjører så pent da :(

 

Løsning: (lykkelig!! :D )

 

Bilen er en 99 mod med 97000 km på telleren. Alikevel søkte Bilia Økern støtte fra VPN... men fikk avslag (Heia Bilia Økern!)

 

Jeg er If forsikringskunde, når jeg kjøpte bilen tenkte jeg: Superforsikring = motor og drivverk.. det er dyrt hvis det går i stykker på en 4x4 = lurt. (Heia meg!)

 

Fikk bilen tilbake i dag med splitter ny motor med klistrelapp "Genuine Land Rover replacement unit" på toppdekeslet dekket av If. Litt egenandeler fattigere, men tross alt! (Heia If!)

 

Og en ekstra honnør til Bilia Økern som ringte meg og spurte: Clutchen din er rimelig sliten, holder bare noen tusen hvis du kjører pent, vi setter inn en ny for delekosten med det samme alt er i biter allikevel... OK?.... selvfølgelig! Endelig har jeg fått "clutchfølelse" i bilen!

 

Så nå kommer jeg vel til å kjøre Freelander 1 en stund til, så får jeg spart litt mere penger til en ny Freelander 2 !!

 

Jarl B)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ekstra honnør til Bilia Økern som ringte meg og spurte: Clutchen din er rimelig sliten, holder bare noen tusen hvis du kjører pent, vi setter inn en ny for delekosten med det samme alt er i biter allikevel... OK?.... selvfølgelig! Endelig har jeg fått "clutchfølelse" i bilen!

Det skulle vel bare mangle? hadde aldri satt sammen en slik notor med nesten utslitt clutch i vært fall.

 

Men er de slu og sakl kjene penger så setter de det sammen igjen og du må bytte clutch etter 5000km, men når du finner ut av de så går ikke du tilbake tilbake til det verkstedet lengre så da har de tapt salget av en clutch sats. Så til syvende og sist så kjener d mer på å gjør slik som jeg gjor med deg "Buggy"..

 

Jeg har en snål følelse på at vist motoren kjørest litt hard så vil den leve lengre. Vet om freelandere som har trillet 160 000 km og standar motoren står der enda UÅPNET!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vel bare mangle? hadde aldri satt sammen en slik notor med nesten utslitt clutch i vært fall.

til syvende og sist så kjener d mer på å gjør slik som jeg gjor med deg "Buggy"..

 

Jo... kanskje

Er ganske dypt involvert i salg, service og kundebehandling i forbindelse med jobb. Bilia Økern har behandlet meg som jeg vil behandle mine kunder. Vet om hauger med verksteder som hadde satt inn den gamle clutchen uten å si et pip, og gnidd seg i hendene....

 

Jeg ønsket ikke å brøle ut at toppakningen hadde blåst på forumet for nyhetens interesse før jeg hadde en løsning, da jeg i utgangspunktet vil gi folk en tjangs til å ordne ting uten å forhåndsdømme. Hadde alt gått meg imot hadde muligen pipa hatt en annen lyd. If anbefalte merkeverksted... Bilia søkte støtte fra VPN... fikk avslag, noe som kanskje er rimelig på en 7 år gammel bil med 97000 på telleren? Selv om det er en konstruksjonsfeil?

 

Dessuten, noen må tjene penger, jeg også. Så lenge jeg er fornøyd med resultatet er det det som teller. :D

 

Jarl B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...