Gå til innhold

Byttet batteri - da startet "moroa"!


Anbefalte innlegg

Var innom Bilia forrige uke og fikk lest av og slettet feilkoder. Ettersom bilen stod med et par dører oppe og tenningen på i noen minutter, viste det seg at batteriet hadde sett sine beste dager da jeg skulle kjøre ut fra verkstedet, bilen ville ikke starte. Jeg hadde selvfølgelig ikke kikket på batteriet før (ettersom det er under et deksel) og bilen ikke hadde vist tegn til problemer hittil i eierskapet. Sannsynligvis har batteriet sittet i fra bilen var ny, så det var kanskje på tide med et bytte. Svingte innom Biltema (ettersom jeg leste i en tråd at Tore hadde handlet batteri der - http://www.lrforum.com/forum/index.php?sho...amp;hl=batteri) men jeg husket ikke at jeg burde kjøpe 100Ah og endte opp med et på 70Ah som stod oppført til Range Rover. Byttet batteri og alt var bare velstand 2-3 dager, men plutselig ville ikke bilen starte. Fikk den igang med starthjelp, og etter et par dager med ekstra batteri og startkabler i bagasjen fikk jeg tid til å se litt på bilen igjen. Det kan tyde på at jeg ikke hadde fått festet ledningene godt nok på den ene batteripolen, så jeg fikk strammet til en skrue og bilen gikk nok en gang som før. I dag var det på'n igjen :angry: En stk fortvilet samboer ringte og fikk ikke start på bilen, "nå må vi skaffe oss en bil som går, det her er helt håpløst" var beskjeden jeg fikk.... Nå var det ikke bare bare å få overbevist henne om at vi skulle kjøpe oss RR for andre gang, så en litt nyere og antatt bedre bil enn sist ble kjøpt inn.... Vet at jeg ikke kan forvente et 100% problemfritt eierskap, men hvorfor må den svikte akkurat de gangene den absolutt ikke må gjøre det???

 

Nå står jeg der altså med en bil som ikke uten videre vil starte av seg selv, ingen feilmeldinger eller andre rare/uforklarlige ting og ingen lamper som indikerer at batteriet ikke lader. Har jo ikke gjort annet enn å bytte batteri, men burde jeg byttet ledninger og skoene (eller hva det kalles) som skrus ned på batteriet? Har prøvd å skrape og rengjøre dem, men i kveld endret styrken på frontlysene seg da jeg rikket på festene mot batteriet (motoren var ikke i gang) som kanskje kan tyde på dårlig kontakt.

 

Noen tips? Takknemlig for alle svar da jeg er lite teknisk og ikke har noen plan for hva mer jeg bør gjøre og sjekke blush

 

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute for et lignende tilfelle på firmaets varebil (Ikke RR).

Da var det faktisk feil på det nye batteriet.

En av cellene fungerte ikke 100 %, og det medførte at batteriet ikke tok skikkelig lading.

Batteriet kunne lades opp og fungerete helt perfekt en liten stund - for så å plutselig miste det meste av futten.

Tror jeg hadde villet teste batteriet ( ikke bare på syre, men også på kapasitet). En av våre hærværende bensinstasjoner har en tester som de kobler på batteriet for å teste kapasiteten. Burde vel være noen i ditt område også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde villet teste batteriet ( ikke bare på syre, men også på kapasitet). En av våre hærværende bensinstasjoner har en tester som de kobler på batteriet for å teste kapasiteten. Burde vel være noen i ditt område også ?

 

Noe jeg kan få kjøpt f. eks. på Biltema e.l.? Kan likesågodt kjøpe litt småting for å feilsøke først som sist, noe sier meg at jeg sannsynligvis har bruk for å utvide verktøykassa. Dessuten har jeg ikke vondt av å lære meg litt slikt selv, bare noen her forteller meg hva jeg skal gjøre :blink:

 

Takk for tipset, Erling!

 

 

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lik erfaring som Erling og muligens deg.

Mitt Euroglobe batteri fungerte normalt i ca 14 dager så var det slutt. Batteriet ville ikke ta til seg ladning, ikke engang med batterilader. Fikk startet bilen med startkabler uten problemer.

En celle var defekt. Fikk nytt på reklamasjon.

 

Bytt batteri, ikke kødd med ett som ikke virker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en discovery som ikke er sååå ømfientlig for strøm, batteri osv., MEN - Hvis det nå er noe som dukker opp vedr. bilelektriske greier, rett til spesialverksted. Asker Diesel Elektro (Bosch-verksted)for min del, sikkert litt dyrere, men de har skiftet batteri - byttet ut mitt gamle Torshov Rekvisita-batteri, og fant ut at de kunne sette på et med betydelig større kapasitet. Skiftet steroen har de gjort, dieselpumpe, registerreim, rele for kjørelys i forrige uke osv. Og de sier ofte at "det som satt der var underdimensjonert" eller "var brent" eller noe sånt, - så jeg har litt tro på å dette her ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladet du batteriet før du satte det i? Biltema har i syre når mens du venter (på ikke vedlikeholdsfrie batterier) og det betyr at batteriet er nesten fulladet, men de har ihvertfall tidligere, anbefalt å lade det helt opp før du setter det i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hatt tid til å kikke noe mer på bilen siden sist, bare prøvd å feste ledningene til batteriet nok en gang. Nå har det fungert noen dager uten problemer, men at jeg har fått festet ting bedre nå kan jeg vanskelig se for meg. Jeg ladet ikke batteriet, bare satt det rett inn, men brukte den ganske fort Hamar-Oslo-retur, dette var vel med på å lade det opp... (tror det ble mumlet noe om å lade det en liten time for å forlenge levetiden, men jeg forstod det slik at det ikke var et "must.")

 

Jeg får prøve litt til, er vel slike merkelig ting som kan skje, for deretter å fungere perfekt igjen, helt av seg selv!

 

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...