Gå til innhold

Faens gir/fordelerkasse!


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal jeg være så uheldig??

 

Nå har det blitt rare lyder i den 3. girkassa jeg har hatt i Discoen på under 2 år.

Eller snarer tror jeg det er fordelerkassa, men det vet jeg ikke.

 

Når jeg nettopp har begynnt å kjøre så er alt tight og fint, ingen ulyder i det hele tatt.

Men når kassa har blitt varm, så er det en raklelyd når den går på tomgang i lave hastigheter.

Når jeg kommer litt opp i hastighet så er det en liten ule/vinelyd. Ikke så mye, men den er der.

 

Hvis fordelerkassa står i fri, og hovedgirkassa står i gir er det en raklelyd. (bilen står stille) Clutsj ute. I alle andre kombinasjoner er det tyst.

 

 

Når kassene er kalde er det ikke tegn til slakke noen plass, alt er tight og fint, men når jeg har kjørt et stykke, og ulydene kommer så er det litt slakke i utgående lager på fordelerkassa. er dette normalt?

 

 

Hva kan dette være?

 

Det er nettopp byttet olje på kassene. MTF 94 på R380 og GL4 på LT230. Rett nivå.

Endret av Kennayeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få lov å syns litt synd i deg no Kennayeh! :( Nokon skal visst slite meir enn andre.

 

Eg har ikkje greie på dette, men kan det ha noko med utløysarlageret på kløtsjen å gjere?? :unsure:

 

Har vært inne på tanken, men vil ikke utløserlagret også rakle hvis girkassa står i fri, og kløtsjen er ute? Da er det helt tyst. det rakler i 1 og litt i 2 gir, etter det går det over til en slags vining. Det er derfor jeg holder en knapp på fordelerkassa og ikke girboks, clutsj. Det virker som det følger hastighet. Og da er jo fordelerkassa fellesnevneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vining är nog fördelningslådan. Land Rover bytte ju version av denna år 2000 till en "Q" för quiet...

 

Och ja, min viner också i ca 80 km/tim. ;) Kör jag fortare, blir den tyst igen.

Endret av Lars L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever vel noe av det samme. Thight og fin når kald, noe slaskete og mere lyd når det blir varmt.

 

Byttet fordelingskasse i 2004. Virket helt fint lenge. Men etter siste PKK i 2005 så synes jeg den også er "skranglete". Har tatt det opp med verkstedet, etter en stund. Tenkte jo selvfølgelig ikke på dette med det samme. La vel ikke merke til det heller med en gang. Spurte om hvordan de utførte bremsetesten. Fikk et "svada"-svar. Blir litt skeptisk, ja.

 

Irriterende, men jeg kjører med dette "problemet" og lydene. Jobbet sammen med en av norges fremste hydraulikkguruer i noen år. Han sa: "Problemet er ikke lydene (u-lydene), problemet er når lydene endrer seg. Alle bevegelige deler vil gi fra seg lyd i mer eller mindre grad. Det er endringen som tyder på at noe er galt eller noe vil skje."

 

Dermed: Når de samme lydene kommer tilbake hver gang, da anser jeg det som et "ikkeproblem".

 

Men jeg hørte på motorlyden at noe skjedde med bilen min, den gang viskosekoblingen til vifta låste seg. Jeg lå i ca 90 km/t oppe i Alvdal. Visste ikke hva det var, men skjønte hva som hadde skjedd på den påsketuren da jeg utpå våren fant ut at vifta dro med rundt hele tiden.

 

Ha en god dag, kjører man eldre LR/RR så er den ikke uten lyd

hilsen

Henry Arnfinn B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...