Gå til innhold

Hva slags bil er dette?


@le

Anbefalte innlegg

Den hadde ikke motor. Mulig den blå hadde, jeg så ikke etter. Det lå mange deler inne i den grå.

Bilene stod på høyre side av veien rett før 96-høyden i Pasvikdalen hvis noen vil prøve å redde de(n). Det var et hus rett på siden som de tydeligvis "hørte til".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk fort-fort!

 

Noen som klare denne da? Samme dalen, bare mye lenger inne.

 

2006.09.26%20Kirkenes%20097.jpg

 

2006.09.26%20Kirkenes%20098.jpg

 

2006.09.26%20Kirkenes%20099.jpg

 

Fikk ikke tatt bilde av det, men den hadde en slags lufteluke foran frontruta, mellom ruta og panser.

Bakdørene går "feil" vei.

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så ut til å stemme perfekt! Luka i taket, reservehjulsholderen, dørene, bakvinduet...

Nydelig bil! Trist å se de slik i veikanten...

 

Tror dere skal få lov til å bryne dere på en bil til...det er et gammelt bilde av min oldefar i en svær kabriolet på vei opp Setesdalen en gang på 20-tallet...tror jeg. Må bare finne det innscannede bildet igjen. Hadde vært artig å få vite åssen bil det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.film.queensu.ca/Cj3b/Siblings/Wagon.html

 

Slik så Willysen ut som ny.

Land Rover prøvde seg på noe slikt de også men det ble vel aldri noe ut av det.

Satt på med en burgunder sånn en mange ganger i barndommen, hos bekjente av familien på Jeløya Radiostasjon.

 

Kanskje det er derfor jeg ble frelst på 4 hjulstrekkere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den minnet en del om de derre LRene som ble bygget om i Sverige( ? ). Husker ikke hvor eller hva de ble kalt, men jeg leste om de i et av de engelske bladene for ikke lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willys station(utility)wagon 226. :) kjempefin bil...

6 sylindra sideventilert motor.(kom noen med 4 sylindra motor også)

 

Absolutt en bil å ta vare på.

226 motoren kom vel først i -56 samme år som de introduserte hel frontrute? Tror nok det er en 4x473 (-50-51). Motorer var enten F4 eller 6-73 Grillen stemmer ikke med årstallet, det skulle vært grill med 4 tverrgående ribber som på bildet av den nederste willysen. Men disse grillene passer om hverandre. M-en som Atle observerte på lykter og dashbord skulle indikere en modell "Maverick", men det var betegnelsen på vogner med two wheel drive.. :huh:

Mulig jeg tar feil her. Kunne alt om disse bilene på 'rams' før i tiden, men L.R. interessen har nok tatt over det meste av 'discplassen'... :D

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rattet er på høyresiden. Hmm.. Morris Cowley rundt 1925 med karosseri fra en karosserimaker?

 

Utrolig kompetanse her, det må jeg si! Det er denne modellen jeg også har kommet fram til etter å ha lest og lest på nettet i evigheter! Eneste ledetråden jeg hadde var det mine besteforeldre kalte bilen. De husker registreringsnummeret ennå, og kaller den bare for "cowardcar" (køuert-cart, uttalen av navnet i Kristiansand). Sikkert ikke så mange biler i distriktet på denne tiden, og bilnavnet stemte ganske bra med familienavnet :)

Skal prøve å finne ut av reg-nr igjen. Er det mulig å få ut opplysninger om så gamle registreringsnummere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er slike fordømt fine prosjekter :D så fordømt langt unna. :( At den er så fordømt fin :D kan vel ha med at de fordømte salt transportene :angry: ikke er kommet så fordømt langt opp i Norge. :D:D

 

En nabo når jeg gikk på gymnaset hadde en slik Willis, jeg hadde lange øyne etter biler da også. :blink: Naboens var i meget god original stand, og han benyttet den hele året. :D:D

En meget atråverdig bil som jeg desverre ikke vet hvor den er blitt av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt!!

 

Hva er langt hvis man vil skaffe seg noe? Ser at folk drar til USA for å hente hjem et restaureringsprosjekt. Og at nordmenn kjører hjemmefra til langt neriAfrika på sommerferie.

 

Tror Norge er ca 3000 km på det lengste og med trekkbil og henger burde man kunne hente hjem prosjektet fra Kirkenes og kjøre det helt til Lindesnes på 4-5 døgn. Hvis det er den strekningen man må kjøre.

 

Tror det står på viljen, jeg. Ser også på andre topics at folk synes det er langt å hente bilen til Stig i Hammerfest. Nå må dere forstå at det er faktisk ikke lengre fra f.eks. Oslo til Hammerfest enn det er fra Hammerfest til Oslo.

 

Lett for meg å si, som hentet LR'er fra helt sør i landet til langt nord i landet i den tiden jeg puslet mest med disse kjøretøyene. Men årsaken til disse reisene var interessen, viljen til å ta turene og økonomien.

 

Nå er det bare økonomien og plassen som begrenser hva jeg fyller garasje, kjeller og loft med. Ja, for ikke å snakke om tiden som jeg må dele mellom de forskjellige interessene og hobbiene jeg har. Og hadde jeg hatt plass i eget skikkelig verksted/garasje så hadde den grå Willys'en stått hjemme hos meg om ikke mange dagene.

 

Så at det er langt å dra for å hente et flott prosjekt, eller to, synes ikke jeg er en god unnskyldning.

 

Forslag til fantastisk høsttur:

En bestemmer seg for å kjøpe bilen til Stig, legger ut på forumet om at han skal hente den og trenger transport og reisefølge. En tilbyr å stille med bil, det leies en biltransporthenger. Oppå der settes en henger til og bilen fylles med lavvo, ovn, feltsenger, soveposer, 2 mann (ekstrasjåfører) pluss kjøper av Stig's bil og sjåfør/bileier, mat og drikke. Ta turen nordover, gjerne Kystriksveien og/eller andre deler av kysten, besøk steder og LR-folk og forumister på turen, kanskje noen lokalavdelinger. Hent bil i Hammerfest, og deretter to prosjekter i Kirkenes. (Nå har dere to trekkvogner og en henger bak hver bil, to mann i hver bil.) Kjør om Karasjok og Kautokeino, tilbake til E6 i Alta. Rusle nedover Norge igjen, denne gangen inne i landet. Turen vil ta en uke, dere har truffet nye mennesker og hatt en "høstferie" som ingen andre kan forstå at dere gadd å ta, men de kunne innerst inne "ønsket å gjøre noe slikt selv". Og de "nye" LR-folka du ble kjent med på turen kan bli gode venner/kamerater å ha senere. Høstfarger, snø, flotte fjelloverganger, fantastiske kystområder, fine fjorder og havstrekninger. Norge er et herlig land å reise i, til alle årstider. Fisk egen middag i et sund dere passerer. Fin opplevelse, følelsen av frihet.

 

Bare en tanke. Det finnes alltid muligheter.

 

Ha en flott dag

hilsen

Henry Arnfinn B)

(som var i 10 land, 11 hvis jeg regner med Norge, og kjørte vel 800 mil i sommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bildet av bilen til oldefar er speilvendt.

I så fall er ikke bilen høyrestyrt. :rolleyes:

 

 

Hvorfor tror du det?

 

Forresten...er det en selvutlöser scauffören sitter med i hånden? Og er det ledningen man ser bak forhjulet?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er både bra og morsomt det!

 

Men jeg synes også at det ser litt arrangsjert ut...

 

På den annen side så er det ganske mange bilder som er det! Man har for eksempel vanligvis ikke med seg fotograf på ekspedisjoner.. og da må man ty til litt kreativitet for å komme med på bildene selv også :rolleyes:

Endret av Odd_flock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...