Gå til innhold

Lakkering av bremsetromler?


Jarle Ro

Anbefalte innlegg

Bremsetrommlene bak på bilen ser ikke nye ut lengre. Det synes jeg de bør gjøre, spesielt når resten av bilen skinner :)

Noen som har ett tips til hva som kan brukes av maling/lakk for å friske opp disse? Har forsøkt søkefunksjon på forumet da jeg vet det har vært skrevet om dette tidligere, men har ikke funnet igjen den tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, det var noe jeg også satt med i tankene Jarle. Ser du har en 2003 mod.

og jeg har en 2004 mod. (levert i mai) som begge tromlene er fulle av rustblærer

og derved stygge der de titter fram gjennom felgåpningene.

 

Mener Mads SL hadde noen hardtslående meninger om rustbehandling med Owatrol,

riktig nok var vel det ifm. hans restaurering av Mads sin ex-mill, men det må vel gå

for det samme på andre deler?

 

Kan du hjelpe oss Mads SL ? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dere sliper ned rusten, også maler over med en blanding av owatrol/arcanol så vil dette for det første bli blankt(som Mads tidligere har påpekt :P ) og vil bli (nesten) skuddsikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, det var noe jeg også satt med i tankene Jarle. Ser du har en 2003 mod.

og jeg har en 2004 mod. (levert i mai) som begge tromlene er fulle av rustblærer

og derved stygge der de titter fram gjennom felgåpningene.

 

Mener Mads SL hadde noen hardtslående meninger om rustbehandling med Owatrol,

riktig nok var vel det ifm. hans restaurering av Mads sin ex-mill, men det må vel gå

for det samme på andre deler?

 

Kan du hjelpe oss Mads SL ? :unsure:

Jeg har vert inne på tanken om å gjør noe med tromlene på våres 99mod freelander. De er ikke direkte stygg men der er noen små rustflekker på de.

 

Jeg vet erlig talt ikke hvordan owatrol/arcanol takler den høye temperaturen som kan oppstå, jeg er stygt redd for at arcanolen begynner å boble når tempen kommer opp.

 

Den quik lakken er veldig veldig veldig matt, men kansje det kan nolde med vanlig blank motorlakk???

 

Jeg har en fin planding av owatrol/arcanol som jeg kan grise lit ut over en stålbil og la det tørke og varme det opp til et par 100 grader så kan vi se hvordan det går!?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med hell benyttet varmebestandig motorlakk på tromlene bak på Morganen, rød sprayboks kjøpt på Biltema, finnes i sort også.

Lakkert for 3 år siden på sandpapirpussede tromler.

Ser kjempebra ut fortsatt, men det kan jo komme av at denne bilen kke benyttes om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har jeg malet en liten stålbit med en blanding på ca 30% owatrol og 70% arcanol. det har fåt ligge ute i solsteiken siden i går ettermiddag. tak det med inn nå i sta og druste på med den varmen varmlyftpistolen klarer +- 500 grader. Og behandlingen sto akkurat like fint etterpå, ikke antydninger til noe bolbler eller noe.

 

Så jeg vil si at en kan trykt behandle tromlene med Owatrol/Arcanol

 

Skal en være 100% sikker så bør en slipe de HELT inn på stålet over alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmebestandig BIltemalakk funker!!Men det herder ikke før det blir varmt...Så jeg varmet opp med varmluftpistol etter lakkering..Sitter bra,og fåes i sølv/sort til 45kr boksen..Vedrørende sliping,så puss ned bobler/løs lakkog spray 2 lag med tørk i mellom,Har lakkert noen tromler med det og det holder en god stund.(de originale ser jo ikke ut til å holde mer enn 2 år!!!!!!Dette er joe en enkel jobb,og kan jo gjerntas bare ved å ta av hjulet,så derfor er det vel ikke såååå viktig med bart stål og det der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende sliping,så puss ned bobler/løs lakkog spray 2 lag med tørk i mellom,Har lakkert noen tromler med det og det holder en god stund.(de originale ser jo ikke ut til å holde mer enn 2 år!!!!!!Dette er joe en enkel jobb,og kan jo gjerntas bare ved å ta av hjulet,så derfor er det vel ikke såååå viktig med bart stål og det der. :)

Ved siste vinterhjul skift (mars)stod det tilfeldighvis en slik biltema motorlakkboks ved siden av meg, sprayet rett på trommelen uten å gjøre annet en å tørke den av med tynner. Trommelen ser blank ut og det ser ut til å holde greit. Brukte varme pistol for å herde lakken etter at den hadde tørket 10 min.

Endret av Harmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...