Gå til innhold

Bremser tar ikke


HansChristian

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å få 109'ern min i drift, og det er ikke bare bare. Det vil si; den starter og går nå, men den er desto verre å stoppe på en trygg og fornuftig måte.

Framaksel er en gammel sak med to bremsesylindre på hver side. Bakakslingen er Salisbury med en sylinder. Hovedsylinder er en to-krets med bremsekraftforsterker. Jeg har nå lufta hele systemet et par ganger, og så har jeg prøvd å justere litt på bremsebåndene slik at de akkurat toucher tromlene (det høres og kjennes ihvertfall slik ut).

Saken er den at bak, så ser det ut til at bremsene virker, men jeg har laaang pedal. Det skjer ikke noe foran når jeg tråkker ned, men hvis jeg pumper hurtig 3-4 ganger bremser også framhjulene. Hvis jeg nå holder pedalen nedtrykket, så siger den IKKE, og hjulene forblir låst.

Hva er det som skjer??? :o

 

mvh

HC

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag :

Feil monterte bremsesko ?

Feil monterte returfjærer ?

Feil justering ?

Feil "blanding" av hoved og slavesylindere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det kan jo være mye rart, for bilen har blitt bygget om (så vidt jeg vet) fra en-krets til to-krets bremser.

Det er en 1958 109 truck cab.

edit: Hvordan skal det egentlig se ut ? (være montert)

 

mvh

HC

Endret av HansChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der skal være 2 sylindere på hver side forut - og en på hver side bak. Et par bilder kan kanskje være til hjelp for å identifisere bitene ;)

Hvis hovedsylinderen er fra en 88" vil den nok være litt for liten for 109" bremser :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noe gammel dokumentasjon på nettet, så da har jeg bittelitt å se på. Skal se om jeg får tatt noen bilder også.

Jeg tror hovedsylinderen er fra en SIII 109. Den ser kjent ut. I følge tidligere eier har dette virket en gang i tiden...

Jeg lurer faktisk på om kanskje hovedsylinderen lekker mellom de to kretsene. Kan det være en mulighet?

 

Edit: Bilde lagt til.

Jeg tror framakslingen er original fra 1958.

Det er som du sier to sylindre på hver side foran, og en på hver side bak.

 

IPB Image

 

 

mvh

HC

Endret av HansChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg montert en annen (maken) hovedsylinder for å se om det var denne som var problemet. Det hjalp svært lite. Har også lufta litt mer på systemet, og det kom noe luft men ikke mye.

Det virker jo som luft kan være problemet, for to til tre kjappe tråkk gjør at bremsen legger seg på, og den blir liggende på så lenge pedalen da holdes inne. Jeg ser jo også at bremserørene som går fra hovedsylinderen og over motoren (langs torpedoveggen) er systemets høyeste punkt. Dette er jo et sted der luft kan fanges og bli værende. Det er ikke videre lett å få luftet dette skikkelig virker det som.

 

mvh

HC

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som innesluttet luft, ja....... Tror det er skrevet endel ang. lufting tidligere. En relativt enkel operasjon er ikke alltid like enkelt på en engelskmann, men det lar seg gjøre. Lykke til excl:)

Endret av richard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må pumpe mye for å få flyttet på bremseskoene, men pedalen er "fast" når bremsene er på, tyder det nok mer på at der pga en eller annen feil må flyttes (for) mye bremsevæske, enn på at der er luft i systemet.

 

Har du sjekket om skoene er justert rett i sideretning ? Er de ikke det, slik at de ligger på skrå, kan der kreves en god del pumping før skoene ligger godt an mot tromlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at skoene ligger riktig (sånn på øyemål), men jeg har også sett om det var bevegelse på slavesylindrene ved første tråkk, og det vikret ikke slik. Men, ved å tråkke to ganger raskt , så beveger de seg.

Jeg får ta en titt på hvordan bremseskoene ligger nå i dag.

Og så lurer jeg på om jeg skal kjøpe ei sprøyte slik at jeg kan klemme bremsevæska inn fra luftenippelen, og oppover i systemet.

 

mvh

HC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt to meter slange og en 50ml sprøyte for kateter.

Det skulle ikke være mulig for noe luft å ha lurt meg nå B) .

Men, alikevel få oppfører det seg akkurat som før. Jeg har i tillegg testkjørt litt botrover grusvegen her, og ganske riktig:

 

Ett trykk på pedalen: ingenting skjer.

To trykk i rask rekkefølge: Det bremser skikkelig, og hjulene låser.

 

Ved å trykke to kjappe, og så slippe opp halvveis har jeg normal brems. Har kjørt noen hundre meter med litt trykk på bremsen for å se om noe 'går seg til', så kanskje det blir mulig å etterstramme littegranne.?

 

Slik ser det forøvrig ut bak tromlene.

Er dette riktig slavepumpe? sett i forhold til masterpumpen?

Det er littegranne bevegelse også ved første trykk på pedalen, men hvis det er mye klaring mellom bånd og trommel er det helt sikkert ikke nok...

 

IPB Image

 

mvh

HC

Endret av HansChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

IPB Image

 

mvh

HC

 

det der er øvre sylinder.. høyre side forran ... hvis jeg ikke ser helt feil..

 

jeg trodde slaven var den fordeleren som de 2 rørene på master pumpa di går ned til.. som fordeler seg til de 2 kretsene...

 

har du sjekka at det ikke er slangene som utvider seg?.. ser det er gamle slanger på den...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske riktig en slavesylinder - og det ser ut til å være rett type.

Slanger som utvider seg, gir gjerne en litt "myk" eller fleksibel følelse - nokså likt luft i systemet.

 

Forslag for videre lokalisering av feil :

Ta av bremseskoene slik at der blir minimal belastning på slavesylinderne (gjerne kun på en side av gangen), tråkk på bremsepedalen og se om stemplene i slavesylinderen beveger seg. Gjør de ikke det selv når de er ubelastet, er det sannsynligvis ikke luft eller gamle slanger som er problemet.

 

Trykkdifferensebryteren heter ikke slavesylinder, men kalles PDWA (pressure differential warning actuator) eller "shuttle valve" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettop gjort noen flere forsøk her. Resultatet er at jeg nå har full brems ved andre trykk på pedalen. Ved første trykk låser kun bakhjulene seg, og det er minimalt med brems foran.

Alle fire sylindre foran har bevegelse (sjekka med tromlene av, men båndene montert).

Nå TROR jeg ikke det skal være mere luft i systemet. Har nettop tatt for meg begge sider foran igjen, med 2m slange fra luftenippelen, og opp i ei 50ml sprøyte som jeg hang over frontruta. Da kunne jeg se at hvert trykk kom igjnnom ved at stempelet i sprøyta beveget seg. Jeg fikk ut bittelitt luft på venstre side. Jeg pumpet nå igjennom 3x 50ml på hver side. De to siste var uten luft i det hele tatt.

Båndene ble justert tilbake slik at stemplene lå helt inne i sylinderene.

 

mvh

HC

 

edit: Jeg får ta med skyvelæret og måle diameteren på slangene for å se om disse er balongifisert.

Er det mulig at jeg bare må bite i det å kjøpe ny hovedsylinder?

 

Endret av HansChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Trykkdifferensebryteren heter ikke slavesylinder, men kalles PDWA (pressure differential warning actuator) eller "shuttle valve" ;)

 

ahh.. det det var.. ... feilkopla med clutch og bremser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så,

nå har jeg bytta tilbake til den hovedsylinderen som satt der før (den er helt maken til den jeg lånte for å prøve med), og alt oppfører seg akkurat som tidligere nevnt.

Det hele er i grunnen usannsynlig frustrerende, og nå vurderer jeg seriøst å sette fyr på hele bilen.

Jeg får kontakte tidligere eier for å sjekke om bremsene noen sinne har fungert etter ombyggingen til to-krets. Jeg begynner å ane at mosen er full av ugler her.

 

mvh

HC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål : Er du sikker på at hovedsylinderne er av rett type ?

At degge er like betyr jo ikke at de er av den type som skal brukes på 109" ;)

 

Hvis det er originale Girling sylindere, skal der stå et modell-/typenr på dem - det kan hjelpe til å identifisere dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder denne bil en er jeg ikke sikker på noe som helst legre.

Jeg har sendt en melding til tidligere eier med noen spørsmål rundt dette.

Det er jo godt mulig at disse sylindrene er feil, og at de har et større volum enn hva det skal være. Det er foreløbig det eneste jeg kan tenke meg...

Er det kanskje andre sylindre på 1ton enn på 3/4ton?

Eller på V8 kontra 'vanlig' 109'er?

Kunne det være mulig å montere feil type på en bil? passer de omhverandre, men har forskjellige boring for eksempel?

Det ble sagt at det var nye bremsesylindre foran på bilen da jeg overtok den.

 

Det kan se ut til at det står AI-19 på bremsesylinderen( Dette kan selvsagt også være 51-IV, eller noe annet).

 

mvh

HC

Endret av HansChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slavesylinderne foran er av en type på 109" med 4-sylinder motor (og 88" fra juli 1980 - før det ble der kun brukt EN sylinder pr hjul foran på 88") og en annen type på 109" med 6- og 8-sylindermotor.

Det skal godt gjøres å bruke feil type - med mindre nesten alle bremsedelene er feil.

(Bremsebåndenes bredde kan si hvilken type bremser det er - og det kan også bremsetrommelens utforming.)

Slavesylinderen ser ut til å være av rett type for 4-sylinder model, men er det uoriginale sylindere, kan det jo tenkes at de ikke har samme utforming som originaldeler...

 

Bak ble der brukt en type på S2 og en annen på S2A og nyere modeller.

 

Mastersylinder var av en type på 88" og en annen på 109"; men der var ikke variasjoner basert på motortype - på to-krets-systemene.

 

Girling-nr er vanligvis 6- eller 8-sifret. Se om du kan finne dem, så skal vi nok klare å nøste opp i hva som er puslet sammen til en bremseløsning (eller kanskje "løsning" er å ta litt hardt i, siden det ikke virker enda) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. der er jo egentlig to typer mastersylinder for 109" med 2-krets bremser - men det er da snakk om "ny" og "gammel" type (skifte juni/juli 1980), og ikke om forskjellige typer til ulike modelvarianter.

 

Sjekk gjerne om der står noe nr på hovedsylinderen også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Har du forsøkt å stramme til bremsejusteringene foran og bak helt til hjula står dønn fast. samt forsikret at all luft er ute av systemet, og da forsøkt og tråkke inn pedalen? Da skal du få en veldig har pedal.

 

Om problemet fortsatt er der må problemet ligge i hovudsylinderen.

 

Et dumt spørsmål fra min side? : Kan det være en feilkobling av rørene på hovudbremes sylinderen? Her må andre hjelpe meg ,fordi eg mener at den bakre delen av h.bremsesylinderen har større areal på stempelet en den fremste delen . DVS at man får støre trykk på den fremre delen av h.bremsesylinderen. Angående volum/mengde bremseveske ved ett pump på pedalen tør eg ikke svare på om er lik. Skulle man koble feil der kan man ha et problem?

 

T.Hundsnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hovedsylinderen til series lll sitter det en liten dings som kalles 'tipper valve'. Tror den er ment å skulle fungere som en tilbakeslagsventil. Mener å ha lest at om denne ventilen ikke fungerer, så kan det skape trøbbel med bremsene. Husker ikke detaljene rundt dette, men muligens andre vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Midtstempelet" i mastersylinderen sitter ikke fast - det kan bevege seg noe i forhold til det andre stempelet - og det må det jo kunne gjøre, ellers ville det ikke vært mulig å få full bremseffekt på "de andre" bremsene når de første er på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...