Gå til innhold

Roundabout


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Fikk denne tilsendt på mail i dag...

 

Tenk deg at du kjører i England. Du har nok med å henge med på venstrekjøringen.

Og så får du se dette!

 

roundabout1.jpg

 

og du spør deg selv, hva i alle dager er dette?

Etter noen meter er du midt i ...

 

roundabout2.jpg

 

Vet du hvor du skal??

 

roundabout3.jpg

 

I England finnes det 4 slike rundkjøringer...

 

Obs! I midten er kjøreretningen omvendt av det den pleier å være.

 

Ikke noe rart i at Gud har plassert engelsmennene på en öy for seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer engelskmennene på hvorfor man ikke vil ha leiebil (eller ta med egen bil) når man er på besøk, eller på ferie, hos dem :P

 

I wonder why......... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å ha LR da....

 

Full fløyte og rett frem !

 

Flesteparten av de andre vil jo fløtte på seg da !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde fungert dårlig i Norge, da de fleste nordmenn tror at hensikten med rundkjøringen er å komme inn før han som allerede er på vei rundt.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Actually, when you drive through a "magic roundabout" (named after a popular children's TV programme) you don't really notice how complex it is. You just follow the signs and you are through without even knowing it.

 

Oh yes, there is one slight difference, in the UK motorists use their indicators......... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt en del i UK, og det er egentlig kun snakk om å ha øynene med seg. De skilter mye bedre enn her, de merker i veibanen også, etter de to første 4-fils rundkjøringer skjønner du hva som skal til. Du må bare brekke ned oppgaven i håndterbare enheter, og det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Very well, be my guest B)

 

Let's drive through London in the afternoon rush hours :ph34r:

 

Joda, det går som regel greit, OG Engelske bilister er som regel litt høfligere enn Norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se, burde det være mulig å "jukse" ved å liste seg langs ytterkanten :ph34r: til du finner veien du skal videre. Litt feigt kanskje, men sikkert litt "tryggere" hvis en føler at dette er mer enn en burde gi seg i kast med. <_>

Endret av Olav Haavardsholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske veiplanleggere har sikkert studert "the magic roudabout" for lenge siden. Eneste grunnen til at den ikke har dukket opp her ennå, er at de har problemer med å konvertere den til norsk standard med utelukkende bruk av "kumlokkrundkjøringer".... :o:o:angry:

Endret av Olav Haavardsholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle og bølle, men størrelse gjør jo sitt da, og de gjør vel som oss og tenker : forbannede idioter av noen utlendiger, kan dere ikke lære dere å kjøre bil ???? (ref. tyskere midt i veien og slikt) og så er det det... 10 sekunders forbannelse så er det glemt ;)

 

Husker at hun damen som var så mye på tur (hvit 110, senere med mann og barn) skrev at størrelsen på LR 110 gjorde at de fleste stakk sin vei i byer som Istanbul og greier.

 

 

Jeg har etterhvert kjørt endel i Florida og husker første gangen jeg ble sendt til Miami Airport med Explorer og henger for å hente et lass motorsykkelhjul. Kjørte etter skilt og vegbeskrivelse og kom uten problemer på feil side av bygningen jeg skulle til !

Kjempemessige vegbeskrivelser, tydelige gatenavn, nummererte av/påkjørsler på highwaien og ingen problemer i det hele tatt !

Endret av Blom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik man skal kjøre ??

fra høyre bunn til venstre topp...

 

roundabout001.jpg

Endret av Blom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se, burde det være mulig å "jukse" ved å liste seg langs ytterkanten :ph34r: til du finner veien du skal videre. Litt feigt kanskje, men sikkert litt "tryggere" hvis en føler at dette er mer enn en burde gi seg i kast med. <_<

Problemet er at det blir du "arrestert" for i UK, alle biler der filtrerer utover en fil pr avkjøring og da skal det ikke ligge noen utenfor deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJøring i UK går egentlig helt greit, og etter en uke hadde jeg lært at jeg måtte se til HØYRE før jeg kjørte inn i rundkjøringer. Dette satt ikke helt før vi holdt på å bli torpedert av en semitrailer, og min passasjer hadde tråkka bulk i gulvet med høyrebeinet.

 

Heldigvis så vi ingen slike rundkjøringer som den som er vist ovenfor.

 

Det verste med å kjøre bil i England var egentlig å komme hjem. Det var ikke noe problem å kjøre på riktig side her heller, men jeg brukte minst to uker på å lære meg til å kjøre i norske rundkjøringer......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt trailer i England i ett år, hovedsaklig i London og områdene rundt. England er et fint land å kjøre i selv om man kjører på feil side. Store rundkjøringer er værst, da man kommer skrått inn og ikke kan se noe skrått bakover mot høyre. Jeg kjørte mange ganger igjennom en dobbel rundkjøring. Rundkjøringen så ut som et 8-tall. Halvveis inne i rundkjøringen dukket det opp en rundkjøring til. Den var litt komplisert med bil og henger på 18 meter, men det gikk da på et vis. Som enkelte sier "størst er først". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...