Gå til innhold

Tilbake igjen


@le

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter at jeg reiste fra Jan Mayen har jeg ikke hatt tid til noen som helst slags nett-aktiviteter, så til og med LRForum har blitt nedprioritert.

 

Nå har jeg endelig fått litt tid, så jeg skal prøve å lese meg litt opp igjen. Blir en utfordring, er utrolig mange nye innlegg! :o

 

Uansett. Jeg har som noen kanskje vet hatt x-mil'en min i opplag i over 1,5 år nå. For to uker siden fikk jeg faktisk start på den etter å ha demontert hele tenningsanlegget. Den gikk som ei klokke, og da var jeg glad! :D

Jeg ser allerede etter litt tomgangskjøring at jeg må ha nytt eksosanlegg, nye deler til tenninga, ny olje (vil jeg absolutt tro etter å ha sett på mengdene under bilen), samt at den ene tanken har tørket inn... Akkurat slik det skal være altså :)

 

I morgen sjekker jeg nivåer her og der før jeg kjører den hjem. Skal ta noen bilder og legge ut etterhvert så kan dere se hvordan det skrider frem.

Her fra januar:

med_gallery_10_9_76897.jpg

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 235
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Har du lagret en båt på taket til Land Roveren Atle...??

 

Velkommen tilbake på forumet forresten. Ser vi deg cruise rundt i Kr.sand igjen nå snart eller....???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten... Jeg har jo takgrind...så jeg bygde et stativ til presenninga oppå denne. Det fungerte helt perfekt. Presenninga holdt seg hel i 1,5 år, selv gjennom DEN snøvinteren. Ingen fukt eller noe i bilen, kun et liiite hull i passasjersetet (mus).

 

Jeg kruste gjennom byen idag! Hull i eksosen og med spindelvev, blader og malingsflak flaksende :)

Fikk den hjem uten noen problemer av noe slag! Nå skal jeg skifte oljer, få på canvasen og få den gjennom pkk (huff), så er det tut og kjør!

Eneste gleden i skåret er at jeg måtte starte et nytt emne i RR-forumet etter en liten testtur med nytt speedometer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål...

Jeg har endelig fått kjøpt meg delekatalogen til ex-mil'en min. Det er den militære grå. Hvilke nummer bruker jeg på delene her når jeg skal bestille noe?

F.eks Pakning til bunnpanne: GEG537 (J1030) og et NATO-katalognummer... Er disse tallene til noen hjelp?

 

Edit: Det ble visst to spørsmål:

 

Det lekker fra bakakselen. Ut foran mot mellomakselen. Hvilken del trenger jeg av de på bildet under?

Nr 6 er delt i 6A og 6B, hhv "Tetningsring, innkap" og "Tetningsring". 7 er "Washer, nonmetallic", 8 er "Oil slinger, pinion".

med_gallery_10_9_1238842.jpg

 

Håper noen kan hjelpe meg. :)

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks Pakning til bunnpanne: GEG537 (J1030) og et NATO-katalognummer... Er disse tallene til noen hjelp?

GEG537 er et gammelt LR-nr på pakningen. Noen deleleverandører vet dette, andre vil nok dessverre se ut som noen spørsmålstegn, helt til du forteller dem at det nye nr på pakningen er 546841 :)

 

Nato-nr kan nok være til hjelp hos deleselgere som har spesialisert seg på deler til militære kjøretøy, men "vanlige" LR-delepushere vil nok foretrekke LRs delenr fremfor et nato-nr

 

Det lekker fra bakakselen. Ut foran mot mellomakselen. Hvilken del trenger jeg av de på bildet under?

Nr 6 er delt i 6A og 6B, hhv "Tetningsring, innkap" og "Tetningsring". 7 er "Washer, nonmetallic", 8 er "Oil slinger, pinion".

Bytt nr 6 og 7 på tegning, du. Delenr hhv AEU2515 (pinion oil seal) og 607183 (oil seal gasket) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg lei av å finne nye hull i RR-en, og da det begynte å regne på owatrolen min var det nok.

 

Jeg begynte på noe jeg hadde planlagt å vente litt med, nemlig å prøve å få vekk camo-malinga fra ex-mil'en. Fant ut her på forumet at flere hadde brukt Duxola malingfjerner med stort hell, så jeg kjørte ned og handlet det.

 

Det virket jo...men dette kan ta lang tid. Iallefall hvis det fortsetter med dagens tempo. Kan være at det var yr og ikke så veldig høy temperatur som hadde skylden? :huh:

 

Sånn ble det iallefall etter 1,5 times arbeid (venting og mye bruk av høyttrykksspyler):

gallery_10_9_11038.jpg

gallery_10_9_11219.jpg

Som dere kan se så kom jeg ned til aluminiumen noen steder på bakdøra.

Det boblet og sydet ganske bra, men det ble allikavel en del flekker med maling igjen. Er det gule forresten grunning?

gallery_10_9_20339.jpg

 

Det er mye igjen... :unsure:

 

gallery_10_9_46598.jpg

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom på en ting jeg så i en annen tråd.. vanlig bremsvæske B)

 

Og der er du jo inne på en grei måte å teste om det er silikonbremsevæske eller vanlig. Tøm ut litt på en fin lakkert overflate - går lakken i oppløsning er det "vanlig" bremsevæske :ninja:

fra denne tråden om silikon/ikke silikon.

 

aner ikke om det funker, men har ketil sagt det så er det vel sånn :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan-Einar: Du må bare komme med litt bremsevæske og prøve :) Kan rett og slett være du trenger endel... Bilen står der og venter på deler mens jeg er i Flekkefjord i ukene, så den hadde sikkert satt pris på litt selskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjerrigknark-trikset er som følger.

1 L kaustisk soda

1 L tapetklister-pulver

sånn passe mengde vann

 

bland det sammen til en gørre som ikke renner av bilen (cirka som pannekakerøre)

excl OBS excl må ikke blandes i plastbeholder, den smelter :ninja: .

vernehansker, regnjakke, regnbukse, vernebriller,vernestøvler og ellers alt du måtte finne med fornavnet VERNE..

smør på..

..

..

vent..

..

..

helt til det nesten tørker..

..

spyl av med høyttrykkspyler.

 

noen ganger bedre enn duxola, alltid MYE billigere, duxola mener jeg å huske at er dyrere enn vin.

vin i tilsvarende mengde som spart duxola mottas med takk :D

har forøvrig noen bremsevæske flasker stående, hvis du vil prøve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å si, hvorfor skal bilen pusses ned til aluminiumen? Det er jo et vanvittig arbeid! :o Vanlig smergelpapir og armkraft/maskin gjør jo susen. Pusser man ned til den olivengrønne nato-malinga og spruter på med grunning og så lakk, så må vel det holde i massevis..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleier

 

Gjerne det... :rolleyes:B)

 

Holdt på å si, hvorfor skal bilen pusses ned til aluminiumen? Det er jo et vanvittig arbeid! :o Vanlig smergelpapir og armkraft/maskin gjør jo susen. Pusser man ned til den olivengrønne nato-malinga og spruter på med grunning og så lakk, så må vel det holde i massevis..? :)

 

Malinga mi er omtrent 14 lag tykk...noen steder, og flasser veldig. Pussing tar uhorvelig lang tid, og jeg regner med at det bare vil flasse etterhvert. Det var ikke meningen å komme helt ned til aluen, det bare skjedde på døra :) På siden kom jeg ned til grunninga. Døra var ikke grunnet.

 

Etter å ha sett hvor mye slit det er å få av malingen, er jeg glad for at jeg valgte RRC :D

 

Jeg har RRC også...og det er MINST like mye arbeid. Kanskje det bare føles slik fordi den skal liksom være bruksbilen, og den ikke oppfører seg slik for tiden :)

 

Neeii...2,5 liter Duxola koster litt over 400,- Det er jo litt...men det blir jo fint og jevnt etterhvert, og så skjer det ikke noe med Birmabrighten (er det ikke det det heter?). Kaustisk soda spiser jo alu til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere snakker om malingsfjærner og når jeg var sta å handle manlingfjærner sist så hoppet jeg glatt over den røde boksen som det sto duxola (noe slikt) og tok med meg en liters boks med Chem Malingsfjærner (www.chemsupply.no) Den malingsfjærneren er skummel, du HØRER at den virker, det knket og krafslet i hele taket mitt når jeg smurte den på. Kostet 199kr for 1 liter og en liter holder til mye.

 

Etter påføring bilde HER

 

Etter spyling bilder HER

Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er den mot aluminium? Den var jo ganske billig i forhold.

Den ble utvikler for en ting, den skulle spise opp maling på båten UTEN å skade alu`et!

 

Og aluet mitt er skinnende blankt uten noe form for sår!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende det! Takk for tipset. Er det slik du fikk av skjiten av din bil? Forsvant grunninga også da? Den henger faktisk igjen hos meg.

 

Får se om jeg finner noen som har det her nede, fant det ikke på nettsidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende det! Takk for tipset. Er det slik du fikk av skjiten av din bil? Forsvant grunninga også da? Den henger faktisk igjen hos meg.

 

Får se om jeg finner noen som har det her nede, fant det ikke på nettsidene.

Med meg forsvinner ALT, kun aluet som er igjen!

 

Kan ta et bilde av boksen så dere får se hvordan den ser ut.

 

(jeg sendte en mail til de og spurte hvem som hadde produktet demmes her i byen og dagen etter fikk jeg svar)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjerrigknark-trikset er som følger.

1 L kaustisk soda

1 L tapetklister-pulver

sånn passe mengde vann

 

bland det sammen til en gørre som ikke renner av bilen (cirka som pannekakerøre)

excl OBS excl må ikke blandes i plastbeholder, den smelter :ninja: .

vernehansker, regnjakke, regnbukse, vernebriller,vernestøvler og ellers alt du måtte finne med fornavnet VERNE..

smør på..

..

..

vent..

..

..

helt til det nesten tørker..

..

spyl av med høyttrykkspyler.

 

noen ganger bedre enn duxola, alltid MYE billigere, duxola mener jeg å huske at er dyrere enn vin.

vin i tilsvarende mengde som spart duxola mottas med takk :D

har forøvrig noen bremsevæske flasker stående, hvis du vil prøve..

 

 

Eller så kan du gjøre som oss andre voksne, og la være å grise altfor mye. Du klarer deg lenge med etpar oppvaskhansker.

Mener det også skal være litt Zalo i miksturen, for å holde på fuktigheten. Det er en fordel å fukte/dusje blandingen etter påføring. Jo lenger den får sitte på, jo bedre virker den. Clouet er at den ikke skal tørke på plass...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bare gjort det under trebåt, derav erfaringen med vernepleier og andre verneting samt stor uvitenhet mht aluminium blush .

hvis det er sånn at kaustisk soda spiser aluminium så burde det fulgt med en advarsel .... i mine poster, om at jeg aner ikke hva jeg snakker om blush .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra!

 

Nå har jeg fått en haug med deler! Har skrudd og skrudd på RR-en for å få den ferdig, og nå skulle jeg gjøre litt på ex-mil'en også... Eksosen gikk som en lek å montere, måtte bare finne på noe lurt til festet over potta.

Så kom turen til bunnpanne-pakningen. Skruene løsnet selvfølgelig lett, de har jo vært oljet i flere år nå. Verre var (er) det med selve bunnpanna... Den rikker seg ikke. Har prøvd å slå, pirke og godsnakke med, uten resultat. Hva er trikset her? Samme som med hjullagerne på RR, mer brutalitet? Jeg syntes det er så skummelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra!

 

Nå har jeg fått en haug med deler! Har skrudd og skrudd på RR-en for å få den ferdig, og nå skulle jeg gjøre litt på ex-mil'en også... Eksosen gikk som en lek å montere, måtte bare finne på noe lurt til festet over potta.

Så kom turen til bunnpanne-pakningen. Skruene løsnet selvfølgelig lett, de har jo vært oljet i flere år nå. Verre var (er) det med selve bunnpanna... Den rikker seg ikke. Har prøvd å slå, pirke og godsnakke med, uten resultat. Hva er trikset her? Samme som med hjullagerne på RR, mer brutalitet? Jeg syntes det er så skummelt....

Gjør som meg, ta en fjølbit og hold den til siden av bunnpannen og SLÅ! Det funket ikke med meg (1.omgang) så tok jeg en liten pustepause etter all slåingen. Så høre jeg "svup" og "BOOOOONG", ja jeg fikk bunnpannen rett i hode! Men ned kom jo den! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...