@le Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) Hei. Etter at jeg reiste fra Jan Mayen har jeg ikke hatt tid til noen som helst slags nett-aktiviteter, så til og med LRForum har blitt nedprioritert. Nå har jeg endelig fått litt tid, så jeg skal prøve å lese meg litt opp igjen. Blir en utfordring, er utrolig mange nye innlegg! Uansett. Jeg har som noen kanskje vet hatt x-mil'en min i opplag i over 1,5 år nå. For to uker siden fikk jeg faktisk start på den etter å ha demontert hele tenningsanlegget. Den gikk som ei klokke, og da var jeg glad! Jeg ser allerede etter litt tomgangskjøring at jeg må ha nytt eksosanlegg, nye deler til tenninga, ny olje (vil jeg absolutt tro etter å ha sett på mengdene under bilen), samt at den ene tanken har tørket inn... Akkurat slik det skal være altså I morgen sjekker jeg nivåer her og der før jeg kjører den hjem. Skal ta noen bilder og legge ut etterhvert så kan dere se hvordan det skrider frem. Her fra januar: Endret 12. mai 2006 av @le Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Har du lagret en båt på taket til Land Roveren Atle...?? Velkommen tilbake på forumet forresten. Ser vi deg cruise rundt i Kr.sand igjen nå snart eller....??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 Nesten... Jeg har jo takgrind...så jeg bygde et stativ til presenninga oppå denne. Det fungerte helt perfekt. Presenninga holdt seg hel i 1,5 år, selv gjennom DEN snøvinteren. Ingen fukt eller noe i bilen, kun et liiite hull i passasjersetet (mus). Jeg kruste gjennom byen idag! Hull i eksosen og med spindelvev, blader og malingsflak flaksende Fikk den hjem uten noen problemer av noe slag! Nå skal jeg skifte oljer, få på canvasen og få den gjennom pkk (huff), så er det tut og kjør! Eneste gleden i skåret er at jeg måtte starte et nytt emne i RR-forumet etter en liten testtur med nytt speedometer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 (endret) Et spørsmål... Jeg har endelig fått kjøpt meg delekatalogen til ex-mil'en min. Det er den militære grå. Hvilke nummer bruker jeg på delene her når jeg skal bestille noe? F.eks Pakning til bunnpanne: GEG537 (J1030) og et NATO-katalognummer... Er disse tallene til noen hjelp? Edit: Det ble visst to spørsmål: Det lekker fra bakakselen. Ut foran mot mellomakselen. Hvilken del trenger jeg av de på bildet under? Nr 6 er delt i 6A og 6B, hhv "Tetningsring, innkap" og "Tetningsring". 7 er "Washer, nonmetallic", 8 er "Oil slinger, pinion". Håper noen kan hjelpe meg. Endret 14. mai 2006 av @le Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 F.eks Pakning til bunnpanne: GEG537 (J1030) og et NATO-katalognummer... Er disse tallene til noen hjelp? GEG537 er et gammelt LR-nr på pakningen. Noen deleleverandører vet dette, andre vil nok dessverre se ut som noen spørsmålstegn, helt til du forteller dem at det nye nr på pakningen er 546841 Nato-nr kan nok være til hjelp hos deleselgere som har spesialisert seg på deler til militære kjøretøy, men "vanlige" LR-delepushere vil nok foretrekke LRs delenr fremfor et nato-nr Det lekker fra bakakselen. Ut foran mot mellomakselen. Hvilken del trenger jeg av de på bildet under? Nr 6 er delt i 6A og 6B, hhv "Tetningsring, innkap" og "Tetningsring". 7 er "Washer, nonmetallic", 8 er "Oil slinger, pinion". Bytt nr 6 og 7 på tegning, du. Delenr hhv AEU2515 (pinion oil seal) og 607183 (oil seal gasket) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 Ja da har jeg fått røsket av de to bakerste delene av eksosanlegget...ufattelig hvor mye rust det er plass til i bare to øyne! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Godt munnen var lukket! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2006 (endret) Nå ble jeg lei av å finne nye hull i RR-en, og da det begynte å regne på owatrolen min var det nok. Jeg begynte på noe jeg hadde planlagt å vente litt med, nemlig å prøve å få vekk camo-malinga fra ex-mil'en. Fant ut her på forumet at flere hadde brukt Duxola malingfjerner med stort hell, så jeg kjørte ned og handlet det. Det virket jo...men dette kan ta lang tid. Iallefall hvis det fortsetter med dagens tempo. Kan være at det var yr og ikke så veldig høy temperatur som hadde skylden? Sånn ble det iallefall etter 1,5 times arbeid (venting og mye bruk av høyttrykksspyler): Som dere kan se så kom jeg ned til aluminiumen noen steder på bakdøra. Det boblet og sydet ganske bra, men det ble allikavel en del flekker med maling igjen. Er det gule forresten grunning? Det er mye igjen... Endret 27. mai 2006 av @le Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j_wold Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 kom på en ting jeg så i en annen tråd.. vanlig bremsvæske Og der er du jo inne på en grei måte å teste om det er silikonbremsevæske eller vanlig. Tøm ut litt på en fin lakkert overflate - går lakken i oppløsning er det "vanlig" bremsevæske :ninja: fra denne tråden om silikon/ikke silikon. aner ikke om det funker, men har ketil sagt det så er det vel sånn . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2006 Jan-Einar: Du må bare komme med litt bremsevæske og prøve Kan rett og slett være du trenger endel... Bilen står der og venter på deler mens jeg er i Flekkefjord i ukene, så den hadde sikkert satt pris på litt selskap Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j_wold Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 gjerrigknark-trikset er som følger. 1 L kaustisk soda 1 L tapetklister-pulver sånn passe mengde vann bland det sammen til en gørre som ikke renner av bilen (cirka som pannekakerøre) OBS må ikke blandes i plastbeholder, den smelter :ninja: . vernehansker, regnjakke, regnbukse, vernebriller,vernestøvler og ellers alt du måtte finne med fornavnet VERNE.. smør på.. .. .. vent.. .. .. helt til det nesten tørker.. .. spyl av med høyttrykkspyler. noen ganger bedre enn duxola, alltid MYE billigere, duxola mener jeg å huske at er dyrere enn vin. vin i tilsvarende mengde som spart duxola mottas med takk har forøvrig noen bremsevæske flasker stående, hvis du vil prøve.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragev Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 ................. ellers alt du måtte finne med fornavnet VERNE.. Vernerunde Vernepleier Vernesko Verneombud Verneskilt Vernes lufthavn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j_wold Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 whatever it takes. men det er klart hvis du er nysjerrig på hvordan utsiden av hånda di ser ut fra innsiden så la det være med alt vernegreiene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pederover Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Holdt på å si, hvorfor skal bilen pusses ned til aluminiumen? Det er jo et vanvittig arbeid! Vanlig smergelpapir og armkraft/maskin gjør jo susen. Pusser man ned til den olivengrønne nato-malinga og spruter på med grunning og så lakk, så må vel det holde i massevis..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffere Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Etter å ha sett hvor mye slit det er å få av malingen, er jeg glad for at jeg valgte RRC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 Vernepleier Gjerne det... Holdt på å si, hvorfor skal bilen pusses ned til aluminiumen? Det er jo et vanvittig arbeid! Vanlig smergelpapir og armkraft/maskin gjør jo susen. Pusser man ned til den olivengrønne nato-malinga og spruter på med grunning og så lakk, så må vel det holde i massevis..? Malinga mi er omtrent 14 lag tykk...noen steder, og flasser veldig. Pussing tar uhorvelig lang tid, og jeg regner med at det bare vil flasse etterhvert. Det var ikke meningen å komme helt ned til aluen, det bare skjedde på døra På siden kom jeg ned til grunninga. Døra var ikke grunnet. Etter å ha sett hvor mye slit det er å få av malingen, er jeg glad for at jeg valgte RRC Jeg har RRC også...og det er MINST like mye arbeid. Kanskje det bare føles slik fordi den skal liksom være bruksbilen, og den ikke oppfører seg slik for tiden Neeii...2,5 liter Duxola koster litt over 400,- Det er jo litt...men det blir jo fint og jevnt etterhvert, og så skjer det ikke noe med Birmabrighten (er det ikke det det heter?). Kaustisk soda spiser jo alu til frokost. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Ser dere snakker om malingsfjærner og når jeg var sta å handle manlingfjærner sist så hoppet jeg glatt over den røde boksen som det sto duxola (noe slikt) og tok med meg en liters boks med Chem Malingsfjærner (www.chemsupply.no) Den malingsfjærneren er skummel, du HØRER at den virker, det knket og krafslet i hele taket mitt når jeg smurte den på. Kostet 199kr for 1 liter og en liter holder til mye. Etter påføring bilde HER Etter spyling bilder HER Endret 28. mai 2006 av Mads SL Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 Hvordan er den mot aluminium? Den var jo ganske billig i forhold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Hvordan er den mot aluminium? Den var jo ganske billig i forhold. Den ble utvikler for en ting, den skulle spise opp maling på båten UTEN å skade alu`et! Og aluet mitt er skinnende blankt uten noe form for sår! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 Glimrende det! Takk for tipset. Er det slik du fikk av skjiten av din bil? Forsvant grunninga også da? Den henger faktisk igjen hos meg. Får se om jeg finner noen som har det her nede, fant det ikke på nettsidene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Glimrende det! Takk for tipset. Er det slik du fikk av skjiten av din bil? Forsvant grunninga også da? Den henger faktisk igjen hos meg. Får se om jeg finner noen som har det her nede, fant det ikke på nettsidene. Med meg forsvinner ALT, kun aluet som er igjen! Kan ta et bilde av boksen så dere får se hvordan den ser ut. (jeg sendte en mail til de og spurte hvem som hadde produktet demmes her i byen og dagen etter fikk jeg svar) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ole jacob Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 gjerrigknark-trikset er som følger. 1 L kaustisk soda 1 L tapetklister-pulver sånn passe mengde vann bland det sammen til en gørre som ikke renner av bilen (cirka som pannekakerøre) OBS må ikke blandes i plastbeholder, den smelter :ninja: . vernehansker, regnjakke, regnbukse, vernebriller,vernestøvler og ellers alt du måtte finne med fornavnet VERNE.. smør på.. .. .. vent.. .. .. helt til det nesten tørker.. .. spyl av med høyttrykkspyler. noen ganger bedre enn duxola, alltid MYE billigere, duxola mener jeg å huske at er dyrere enn vin. vin i tilsvarende mengde som spart duxola mottas med takk har forøvrig noen bremsevæske flasker stående, hvis du vil prøve.. Eller så kan du gjøre som oss andre voksne, og la være å grise altfor mye. Du klarer deg lenge med etpar oppvaskhansker. Mener det også skal være litt Zalo i miksturen, for å holde på fuktigheten. Det er en fordel å fukte/dusje blandingen etter påføring. Jo lenger den får sitte på, jo bedre virker den. Clouet er at den ikke skal tørke på plass...! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j_wold Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 jeg har bare gjort det under trebåt, derav erfaringen med vernepleier og andre verneting samt stor uvitenhet mht aluminium . hvis det er sånn at kaustisk soda spiser aluminium så burde det fulgt med en advarsel .... i mine poster, om at jeg aner ikke hva jeg snakker om . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 Hurra! Nå har jeg fått en haug med deler! Har skrudd og skrudd på RR-en for å få den ferdig, og nå skulle jeg gjøre litt på ex-mil'en også... Eksosen gikk som en lek å montere, måtte bare finne på noe lurt til festet over potta. Så kom turen til bunnpanne-pakningen. Skruene løsnet selvfølgelig lett, de har jo vært oljet i flere år nå. Verre var (er) det med selve bunnpanna... Den rikker seg ikke. Har prøvd å slå, pirke og godsnakke med, uten resultat. Hva er trikset her? Samme som med hjullagerne på RR, mer brutalitet? Jeg syntes det er så skummelt.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Hurra! Nå har jeg fått en haug med deler! Har skrudd og skrudd på RR-en for å få den ferdig, og nå skulle jeg gjøre litt på ex-mil'en også... Eksosen gikk som en lek å montere, måtte bare finne på noe lurt til festet over potta. Så kom turen til bunnpanne-pakningen. Skruene løsnet selvfølgelig lett, de har jo vært oljet i flere år nå. Verre var (er) det med selve bunnpanna... Den rikker seg ikke. Har prøvd å slå, pirke og godsnakke med, uten resultat. Hva er trikset her? Samme som med hjullagerne på RR, mer brutalitet? Jeg syntes det er så skummelt.... Gjør som meg, ta en fjølbit og hold den til siden av bunnpannen og SLÅ! Det funket ikke med meg (1.omgang) så tok jeg en liten pustepause etter all slåingen. Så høre jeg "svup" og "BOOOOONG", ja jeg fikk bunnpannen rett i hode! Men ned kom jo den! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.