Gå til innhold

K&N luftfilter trenger rens


Stig

Anbefalte innlegg

Luftfilteret trenger rens. Fikk tips om å bruke bensin. Er det da bare å bade det i bensin, og henge det til tørk?

 

Hvilken olje kan jeg bruke for å olje det inn etter vask? Og hvilken mengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det. Men jeg fikk som sagt tips om at vanlig bensin var like godt til å rense med.

 

Holder det da med et "bad". Og så var det det med olje da. Hvilken olje (bortsett fra K&N sin egen) går an å bruke, og hvor mye?

 

K&N sine produkter er vel ikke akkurat gratis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det. Men jeg fikk som sagt tips om at vanlig bensin var like godt til å rense med.

 

Holder det da med et "bad". Og så var det det med olje da. Hvilken olje (bortsett fra K&N sin egen) går an å bruke, og hvor mye?

 

K&N sine produkter er vel ikke akkurat gratis...

 

koster ikke allverden for et kit med rens og olje.....

kjøpte hos ews og syntes det var overraskende billig...........

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå sjekket jeg prisen på en av disse nettbutikkene. blush Var jo ikke så dyrt som jeg ble fortalt. :huh: Omtrent 150,- penger høres jo greit ut.

 

Men hadde jo allikevel vært artig å høre hvordan man gjør det uten dette service-kit'et. :) For noe fornuftig ;) må jeg jo få gjort på fridagen i morgen, er litt lei av å montere "ventelister" rundt vinduene nå... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VASK IKKE I BENSIN excl

Det tåler de ikke.

Har hørt flere som har gjort det

med innkjøp av nytt som resultat. :(

 

De burde jo tåle bensin når det skal

sitte i en (bensin)bil.

 

Gauteskjønnerikkeheltdeleprodusenthjerner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som driver med rally fortalte meg at de vasket sine Green og K&N filtre med zalo, ble bedre renset og til billigere pris.. B)

Hadde ikke problemer med at ikke filtrene holder heller..... :rolleyes:

 

Jeg husker ikke hva slags olje de brukte.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmesiden til K&N fant jeg litt om dette under FAQ. Der står det nevnt løsemidler, bensin og såpe. Og de påpeker sterkt bakdelene med disse i forhold til deres eget renseprodukt (selvfølgelig <_< ).

 

Fikk også tips om at tynn motorolje kan brukes. På K&N sin hjemmeside nevner de også girolje. Men også her påpeker de bakdelene.

 

Tja, kanskje jeg skulle prøve med Zalo i morgen... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt mye motocross og enduro og der brukes skumfilter som vaskes og settes inn med olje. K&N filterene er vel konstruert i et noe mere papir/bomull basert materiale, men prosedyre for vask og innoling av disse er jo omtrent det samme.

 

Først: Det finnes vannbasert og oljebasert filterolje. De må vaskes med det vaskemiddlet som hører til, hvis ikke blir det bare klin.

 

Bensin er for kraftig vaskemiddel uansett og vil i mange tilfelle ta knekken på limet som holder filteret sammen. Kan brukes i nødstilfelle, men sørg i allefall for å få så mye som mulig av bensinen ut a filteret igjen så fort som mulig...!

 

Vannoppløslige filteroljer kan vanligvis vaskes ut igjen med Biotex eller salo eller noe lignende, og varmt vann. Men min erfaring er at de er dårligere en oljebaserte, og også vanskeligere å få renset. Hvis du prøver å vaske et filter med vannløslig olje på i parafin eller oljebasert rensemiddel så koagulerer/klumper oljen seg og du kan kaste filteret.

 

Oljebasert filterolje vaskes ut med parafin, Wite sprite eller aller helst renseveske fra de som har levert filteroljen. I det siste tilfelle så er det som oftest nok bare å dyppe filteret i renseveske så løsner "dritten" ;)

 

Olje: Filterolje er en skikkelig klebrig greie som vanligvis inneholder mye tynner som fordamper etter at du har hatt det på filteret, og så blir den klebrige oljen igjen på filteret :D

Motoroljer, gearolje ol er IKKE egnet på filter annet en i nødstilfelle! Det er ikke på langt nær så klebrig som filterolje, og har heller ikke den vedheft som filterolje har. Motor/gear olje vil sige ned mot bunnen av filteret i løpet av en dag eller to og etterlate et filter med minimal filtreringsevne!

 

Filterolje finnes å få kjøpt på spryboks, og det er sansynligvis den enkleste løsningen for å få en jevn innoljing av et flatt filter.

 

My 0.02£

 

PS: Vi bruker ikke K&N filter på offroad motorsykkel forde de slipper igjennom for mye av det fine sandstøvet.... Guess how i know :(

 

IPB Image

 

Endret av Odd_flock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...