Gå til innhold

kjørelys virker ikke..


davidbirger

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaring med om kjørelys foran og bak henger sammen. Jeg får ikke lysene på venstre side til å fungere! Det er bare kjørelyset som ikke fungerer. Er det noen som vet hvordan disse er koblet sammen, slik at det blir enklere å feilsøke?

 

mvh

David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du omtaler som "kjørelys" ? Det brukes jo ofte som betegnelse på det lys som må være på når man kjører, dvs nærlys, parklys, baklys.

Parklys og baklys er koplett sammen på hver side, mens nærlysene ikke har seperate kretser for høyre og venstre lykt - i alle fall ikke originalt ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være 2 kretser til parklysene.

Venstre for og bak og høyre for og bak.

For hovedlys er det en sikring per nær/fjernlys.

Dvs. 4 sikringer.

Nå snakker vi om nyere biler,bare så det er sagt.

 

Hvis du får alle parklys til å virke ved bruk av lysbryter

bør kjørelysrele og kontakter sjekkes.

 

EDIT:Der var jaggu Ketil raskere på tastaturet

enn meg gitt blush .

Ikke at det var noen bombe!

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette var jammen kjapt levert. Jeg må vel rette på at det er parklyset foran og kjørelyset bak som ikke virker på den ene siden. har testet og sett at det blir lys i pæra for bremselys, som er en av to funksjoner på denne bakpæra. Det er den nederste og minste lykta foran som ikke lyser - så konklusjonen er vel at det er sikring eller noe kontaktfeil for parklys/kjørelys som må sjekkes!

 

Tusen takk for all hjelp!

 

David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremselysene er koplet i parallell og over samme sikring.

 

Hvis det er parklys/baklys som ikke virker på den ene siden av bilen, får du begynne med å sjekke sikringen ;)

 

På noen nyere RRC er der forresten seperate sikringer for frontlyktene, 4 til sammen (høyre/venstre nær/fjern).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette hengesikringer eller sitter det i sikringsboksen? Jeg har nemlig sjekket at alle sikringene i boksen er hele og det er de! Det blir vel kanskje til at jeg må sjekke der ledningene kommer inn gjennom torpedovegg for å finne en hengesikring?!

 

David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være i sikringsboksen - men hvis noen har "fikset" på el-anlegget, er det jo ikke godt å si hva som er blitt gjort ;)

Du har selvfølgelig sjekket at pærene er OK :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket pærene også Ketil, og jeg har prøvd å bytte hele frontlys satsen fra den siden som fungerer, men det vil fortsatt ikke fungere. Jeg tenker jeg skal ta en titt på disse jordingene til baklykta i morgen! Jeg får vel komme med et avklarende svar i morgen tenker jeg!

 

David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten jording blir der ikke mye lys, nei - men der er vel flere ting som tilsier at det ikke er det som er galt her :

- Jording er (selvfølgelig) ikke felles foran og bak, og hvis begge lysene sluttet å virke samtidig, er det mer sannsynlig at det er et problem på tilførsels-siden.

- Bremselys og baklys har felles jording hele veien fra pære til jord, så hvis bremselyset virker, er jordingen sannsynligvis OK

- Ved dårlig jording tar strømmen ofte andre veier "tilbake", og man får da gjerne "rar" oppførsel i nærliggende lys - f.eks. at baklys og bremselys begge lyser svakt i stedet for at et av dem lyser sterkt.

 

Hvordan oppfører sideblinklyset seg ?

 

Finn frem multimeteret og gå på jakt etter feilen ;) Begyn med å sjekke at der er spenning inn til sikringen, og fortsett så utover mot lyktene (eller innover mot lysbryteren dersom der ikke er spenning på sikringen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Finn frem multimeteret og gå på jakt etter feilen ;)

 

Eller du kan rett å slett bruke en liten prøvelampe. Da er det lettere å måle seg frem for en som ikke er spesialist i tolking av volt som spretter opp og ned på displayet. En prøvelampe koster heller ikke mange kronene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hvor lysreleet for kjørelys befinner seg? Er det på torpedoveggen på passasjersiden eller er det et annet sted. Har til nå ikke funnet en eneste sikring som er ødelagt, bryteren er helt ok, så nå er det bare å jakte etter et eller annet relee!

 

David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelysautomatikk koples vanligvis i parallell med bryteren - og ikke slik at en feil der vil føre til at heller ikke den manuelle bryteren virker. Men er det koplet inn med strømtyver i ledningsnettet, kan jo mye rart ha skjedd likevel :(

 

Har du målt at der er spenning fra bryter, til sikringsboks, fra sikringsboks, osv osv... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 år senere...
  • 5 måneder senere...

Hiver meg på her da parklys fremme venstre og ‘kjørelys/parklys’ venstre bak ikke lyser uten at det er koblet på en tilhenger :o :blink:

 

Litt upraktisk å dra på EU kontroll med henger for å unngå en 2’er feil :rolleyes:

 

Freelander 1, 2002, 2,5 V6 for å være modellspesifikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2020 den 15.04, EiRRik 4.6HSE skrev:

Hiver meg på her da parklys fremme venstre og ‘kjørelys/parklys’ venstre bak ikke lyser uten at det er koblet på en tilhenger :o :blink:

 

Litt upraktisk å dra på EU kontroll med henger for å unngå en 2’er feil :rolleyes:

 

Freelander 1, 2002, 2,5 V6 for å være modellspesifikk. 

 

Dette ordnet seg overraskende greit og kjapt:

1. bud: Finn, sjekk og bytt den rette sikringen :D:P:blink:  For ordens skyld nr. 28 under rattstammen.

 

Hengeren tar tydeligvis strøm fra høyresiden og forgrener ut til venstre side, som så forer bilens Parklys og baklys med strøm 'fra andre siden' av sikringen…

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...