Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
davidbirger

kjørelys virker ikke..

Recommended Posts

Hei,

Er det noen som har erfaring med om kjørelys foran og bak henger sammen. Jeg får ikke lysene på venstre side til å fungere! Det er bare kjørelyset som ikke fungerer. Er det noen som vet hvordan disse er koblet sammen, slik at det blir enklere å feilsøke?

 

mvh

David

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parkeringslys/baklys er vel koblet sammen med parkeringslys forran, men nærlys er en egen krets ...

Det er gjerne en sikring for hver framlykt når det gjelder nærlys ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva er det du omtaler som "kjørelys" ? Det brukes jo ofte som betegnelse på det lys som må være på når man kjører, dvs nærlys, parklys, baklys.

Parklys og baklys er koplett sammen på hver side, mens nærlysene ikke har seperate kretser for høyre og venstre lykt - i alle fall ikke originalt ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skal være 2 kretser til parklysene.

Venstre for og bak og høyre for og bak.

For hovedlys er det en sikring per nær/fjernlys.

Dvs. 4 sikringer.

Nå snakker vi om nyere biler,bare så det er sagt.

 

Hvis du får alle parklys til å virke ved bruk av lysbryter

bør kjørelysrele og kontakter sjekkes.

 

EDIT:Der var jaggu Ketil raskere på tastaturet

enn meg gitt blush .

Ikke at det var noen bombe!

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, dette var jammen kjapt levert. Jeg må vel rette på at det er parklyset foran og kjørelyset bak som ikke virker på den ene siden. har testet og sett at det blir lys i pæra for bremselys, som er en av to funksjoner på denne bakpæra. Det er den nederste og minste lykta foran som ikke lyser - så konklusjonen er vel at det er sikring eller noe kontaktfeil for parklys/kjørelys som må sjekkes!

 

Tusen takk for all hjelp!

 

David

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bremselysene er koplet i parallell og over samme sikring.

 

Hvis det er parklys/baklys som ikke virker på den ene siden av bilen, får du begynne med å sjekke sikringen ;)

 

På noen nyere RRC er der forresten seperate sikringer for frontlyktene, 4 til sammen (høyre/venstre nær/fjern).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er dette hengesikringer eller sitter det i sikringsboksen? Jeg har nemlig sjekket at alle sikringene i boksen er hele og det er de! Det blir vel kanskje til at jeg må sjekke der ledningene kommer inn gjennom torpedovegg for å finne en hengesikring?!

 

David

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal være i sikringsboksen - men hvis noen har "fikset" på el-anlegget, er det jo ikke godt å si hva som er blitt gjort ;)

Du har selvfølgelig sjekket at pærene er OK :ninja:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis sikringene er hele ville jeg sjekket jordingspunktene, spesielt de i baklyktene er noen skikkelige luringer :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har sjekket pærene også Ketil, og jeg har prøvd å bytte hele frontlys satsen fra den siden som fungerer, men det vil fortsatt ikke fungere. Jeg tenker jeg skal ta en titt på disse jordingene til baklykta i morgen! Jeg får vel komme med et avklarende svar i morgen tenker jeg!

 

David

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uten jording blir der ikke mye lys, nei - men der er vel flere ting som tilsier at det ikke er det som er galt her :

- Jording er (selvfølgelig) ikke felles foran og bak, og hvis begge lysene sluttet å virke samtidig, er det mer sannsynlig at det er et problem på tilførsels-siden.

- Bremselys og baklys har felles jording hele veien fra pære til jord, så hvis bremselyset virker, er jordingen sannsynligvis OK

- Ved dårlig jording tar strømmen ofte andre veier "tilbake", og man får da gjerne "rar" oppførsel i nærliggende lys - f.eks. at baklys og bremselys begge lyser svakt i stedet for at et av dem lyser sterkt.

 

Hvordan oppfører sideblinklyset seg ?

 

Finn frem multimeteret og gå på jakt etter feilen ;) Begyn med å sjekke at der er spenning inn til sikringen, og fortsett så utover mot lyktene (eller innover mot lysbryteren dersom der ikke er spenning på sikringen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Finn frem multimeteret og gå på jakt etter feilen ;)

 

Eller du kan rett å slett bruke en liten prøvelampe. Da er det lettere å måle seg frem for en som ikke er spesialist i tolking av volt som spretter opp og ned på displayet. En prøvelampe koster heller ikke mange kronene ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet dere hvor lysreleet for kjørelys befinner seg? Er det på torpedoveggen på passasjersiden eller er det et annet sted. Har til nå ikke funnet en eneste sikring som er ødelagt, bryteren er helt ok, så nå er det bare å jakte etter et eller annet relee!

 

David

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjørelysautomatikk koples vanligvis i parallell med bryteren - og ikke slik at en feil der vil føre til at heller ikke den manuelle bryteren virker. Men er det koplet inn med strømtyver i ledningsnettet, kan jo mye rart ha skjedd likevel :(

 

Har du målt at der er spenning fra bryter, til sikringsboks, fra sikringsboks, osv osv... ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiver meg på her da parklys fremme venstre og ‘kjørelys/parklys’ venstre bak ikke lyser uten at det er koblet på en tilhenger :o :blink:

 

Litt upraktisk å dra på EU kontroll med henger for å unngå en 2’er feil :rolleyes:

 

Freelander 1, 2002, 2,5 V6 for å være modellspesifikk. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 1.2.2020 den 15.04, EiRRik 4.6HSE skrev:

Hiver meg på her da parklys fremme venstre og ‘kjørelys/parklys’ venstre bak ikke lyser uten at det er koblet på en tilhenger :o :blink:

 

Litt upraktisk å dra på EU kontroll med henger for å unngå en 2’er feil :rolleyes:

 

Freelander 1, 2002, 2,5 V6 for å være modellspesifikk. 

 

Dette ordnet seg overraskende greit og kjapt:

1. bud: Finn, sjekk og bytt den rette sikringen :D:P:blink:  For ordens skyld nr. 28 under rattstammen.

 

Hengeren tar tydeligvis strøm fra høyresiden og forgrener ut til venstre side, som så forer bilens Parklys og baklys med strøm 'fra andre siden' av sikringen…

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Henger er koblet på gammel måte med en-krets parklyssystem.

Da bilene kom med to-krets ble ofte kontakten koblet opp med sløyfe mellom kretsene .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...