Gå til innhold

Å bygge seg et verksted......


EHS

Anbefalte innlegg

med alt det stæsjet som du (og vi) gjerne vil putte inn der så kan du vel likegodt flytte litt på deg...

lille rygge er jo til salgs... og det ser ut til å bli billigere enn dette verkstedet vi snakker om her.. :P

0_-1979580548.jpg

62 mål tomt (les trialløype i hagen) og 7,5 mål "diverse bygg" B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

....lille Rygge.....

 

joda. det er fint der. en kompis skrudde på sin mustang der.

 

det kan se ut som denne tråden pådrar seg noen vidløftige planer.

 

og før det diskuteres videre om automatisk digital dosering og fakturering av motorolje, vil jeg påpeke at dette verkstedet skal romme én traktor, tre biler og et prosjekt + verkøy etc. jeg skal ikke reparere andres biler her.

 

eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda. det er fint der. en kompis skrudde på sin mustang der.

 

det kan se ut som denne tråden pådrar seg noen vidløftige planer.

 

og før det diskuteres videre om automatisk digital dosering og fakturering av motorolje, vil jeg påpeke at dette verkstedet skal romme én traktor, tre biler og et prosjekt + verkøy etc. jeg skal ikke reparere andres biler her.

 

eivind

HOBBY verksted ja, da kan det vel bli litt i meste laget med automatisk dosering av olje :P

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ville ikke brukt epoxy. På de garasjene jeg har bygd har vi pusset golvet med "helikopter." Dette utstyret kan man få lånt hos lokale entreprenører. Gulvet blir helt glatt og slett, kjempelett å holde rent. Hora ruller som en formel-1 bil på gulvet..

 

Ellers god takhøyde. Traktorene blir ikke mindre etter hvert.

 

Mange deler av ett mekkerom som isoleres med brannhemmende plater slik at man slipper å varme opp hele bygget.

 

Ellers lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Lafterolf, jeg ville heller ikke brukt epoxy på gulvet. Du kan bruke olje (det var Oxan for betonggulv, produsert av Jotun), det binder sementstøvet slik at gulvet ikke avgir støv. Du trenger ikke bekymre deg for hva slags mekanisk slitasje gulvet blir utsatt for da det bare er flekke med oljen på de sedene det evt er slitt bort. Dessuten er det mye billigere. Du ruller det på og dagen etter er det tørt nok til å gå på. Gjennomherdet tar noen fler dager.

Jeg gleder meg allerede til å komme på garasjetreff hos deg, Eivind. :D

 

Mvh Sven Erik

Endret av sv1 erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man heldig, kan man finne restepariter av "industrifliser" veeelig billig. Disse tåler det meste, og er lette å holde rene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......epoxy......

........"helikopter."........Gulvet blir helt glatt og slett.......

 

Epoxy blir vurdert.

 

Polert betong er sikkert pent, men hvordan går det med oljesøl etc? Evigvarende flekk?

 

....oxan for betonggulv.......

 

Dette har jeg også vurdert, men jeg er skeptisk til hvordan denne overflaten takler traktor med kjetting. Har oxan på vaskerom og boder her på gården, malt umiddelbart etter at jeg overtok i 2001. Ser ikke svært pent ut i dag.

 

For øvrig hører jeg mye pent om verkstedet ditt. Tenkte jeg skulle drive litt industrispionasje neste gang Nils skal oppover.....

 

Er man heldig, kan man finne restepariter av "industrifliser" veeelig billig. Disse tåler det meste, og er lette å holde rene ;)

 

Fliser har jeg også vurdert. Har slike fliser på et par gulv i et uthus. Dette er bra. Men jeg er igjen skeptsik til traktor og kjetting.

 

Jeg har tenkt på å ha fliser over det hele, med unntak av innkjøringssporene til traktoren. Her legger jeg epoxy. Det blir antakeligvis både økonomisk forsvarlig og samtidig hensiktsmessig.

 

Er det lov å spørre hva budsjettet ditt for en så stor garasje er, selve bygget?

 

ca 300k + løftebukk og rikelig med dugnad og egeninnsats.

 

Eivind

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er igjen skeptsik til traktor og kjetting.

Skikkelige industrifliser tåler utrolig mye - forutsatt at de er skikkelig lagt, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelige industrifliser tåler utrolig mye - forutsatt at de er skikkelig lagt, selvfølgelig.

 

Det er klart at dersom fliser tåler kjetting, er saken temmelig avgjort.

 

Må få sjekket dette 100%. Fliser og vannbåren varme = lekkert.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannbåren varme er supert, men... ,det er alltid et men :)

 

Hvis du ikke skal ha en konstant arbeidstemperatur der inne vil du måtte planlegge mekkekveldene godt. Responstiden på gulvet er forholdsvis lang og med tykkelsen som kreves på et gulv som skal tåle en traktor vil jeg tro den blir enda lenger. Avhengig av hvor høy temp du tør å kjøre inn på rørene og tykkelsen/cc-avstanden/takhøyde/isportykkelse/isolasjon/basistemperatur etc etc vil jeg tippe du ryker på 3-12timer før du har skikkelig varme i gulvet og dermed verkstedet.

 

Jeg tror jeg ville satset på vannbåren gulvvarme for å holde en basistemp på feks 5 grader. For å oppnå feks 20 grader til mekking/tining ville jeg hatt viftekonvektorer hengene på veggen (altså en varmeveksler med vifte koblet til samme varmekilde).

 

Hva som er den smarteste varmekilden vil jeg ikke spekulere i, men har du skog er det jo utrolig frekt med flisfyring. Da kan du jo også lage et skikkelig fyrhus som forsyner hovedhus og andre bygninger på godset med "fjernvarme"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....flisfyring......

 

Flisfyring? Ja.

 

Vannbåren varme under traktoren? Nei.

 

Vannbåren varme under "mekkeplassen"? Ja.

 

Radiator med vifte på veggen: Ja.

 

Termostatstyring med stillbart innslag fra 5-20 grader? Ja.

 

Gods? Nei, småbruk.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljesøl på betonggulv som er stålpusset er vel enklere å få opp enn et grovt pusset golv. Vi kjører traktor med kjetting og beltegraver inn og ut på golvet ofte, dette har ikke ødelagt gulvet noe.

 

Gulvet støver ingenting, og når vi rengjør bruker vi det vi i Trøndelag kaller for "sleik." Dette er en gummiskrape som muligens er beregnet for fjøs..

 

En kjenning har en varmekanon der en lastebilradiator er montert foran slik at vannet blir oppvarmet. Gulvet har vannbåren varme som sirkulerer ved hjelp av en liten vannpumpe fra biltema.

Dette fungerer faktisk kjempebra men levetiden på dette er jeg usikker på.

 

Uansett, lykke til med bygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fatter har ett lite verksted hvor de har lakkert betongen med noe granulatstoff oppi. så du ikke sklir altså. lurt ? dette kan du også få til epoxy.. de har forresten vannbåren gulvvarme som grunnvarme og varmebatteri i ventilasjonen som spissvarmer.

 

så tenker du sikkert "lite" verksted ? ja han sier så, men jeg måper hver gang jeg kommer inn døra der. B)

de har:

CNC Maskiner: Quaser MV 204 Maskineringssenter:

Bevegelse X,Y og Z -1020, 600 og 560 10.000 o/min - 15KW spindelmotor. Maskinen er utstyrt med 4. akse Matsumoto rundmatingsbord.Bemato 2473 Maskineringssenter:Bevegelse X,Y og Z -1520, 720, 700. 8.000 o/min. Masturn 40 CNC:Max diameter Ø400, lengde 1500, boring spindel Ø61.Andre fresemaskiner og dreiebenker: Stor russerfres med Sony digital:Bevegelse X,Y og Z - 1250, 400, 420Lagun fres med Anilam digital: Bevegelse X, Y og Z - 700, 350, 400Nieles dreiebenk med Sony digital:Max diameter Ø500, lengde 1700, boring spindel Ø41Liten russerdreiebenk:Max diameter Ø280, lengde 500, boring spindel Ø26 Plateutstyr:Haco platesaks - ved st. 37 6x2050 Jørg platesaks - ved st. 37 2x1000 Platevalse - ved st. 37 5x1000 Donewell kantpresse type: 65-2550 Simasv hjørneklipper m/stanseenhet - ved st37 6mm Cidan knekke - ved st. 37 2x1000 Båndsager: Carlif 320:

Ø270 og 320x230 firkant Bomar TG 120: Ø120 og 120x150 firkant Sveiseutstyr: Migatronic TIG - AC/DC 200A Kemppi MIG - AC 230A Norweld MIG - AC 300A Tilbehør/ elektroder for sveising av stål, aluminium og syrefast Annet: Radial boremaskin: Utlegg 1000, høyde 700 LMB kilesportrekker: Høyde spor 250, fra 5-32mm og 3/16 til 7/8 Båndsliper - Bånd 75x2500 Compac 40t presse - 40 tonn, max høyde 800 Løftebord - 1000 kg Komatsu truck - 630 kg løftekapasitet Kjettingtaljer og løfteutstyr - fra 250 kg til 1500 kg Vinkelsliper/ driller - alt innen elektroverktøy Håndverktøy luftdrevet - stort utvalg av luftverktøy Atlas Copco trykkluftanlegg - kapasitet ved 7,5 kg trykk 1,5 m/min Håndverktøy - godt utstyrt med håndverktøy for de fleste oppdrag Måleverktøy - innvendig og utvendig mikrometer, passbiter osv. Jigger og maler - merker og oppbevarer jigger og maler Delehode - frese tannhjul etter spesifikasjoner.

ikke langt fra deg heller (skiptvet) , hvis det er noe du skal ha spesiallaget :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man heldig, kan man finne restepariter av "industrifliser" veeelig billig. Disse tåler det meste, og er lette å holde rene ;)

1 Hvor skal man se etter slike restepartier?

Jeg har selv et betonggolv i uthuset(løa) og har fått en fin oljeflekk etter min ex RRC. Golvet var stålpusset men jeg er ikkje fornøyd (spesielt når jeg skal lakere noe for golvet støver!!!) så tenkte kanskje ideen med industriflis kunne være redningen.

2 Hva må jeg gjøre med flekken for det blir vell vanskelig å få noe til å feste der?

Endret av Harmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er noe du skal ha spesiallaget :rolleyes:

 

Og det sier du nå? Tre uker etter at jeg fikk et mekanisk verksted til å lage massevis av deler til min luftdrevne korkpåskruingsmaskin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 Hva må jeg gjøre med flekken for det blir vell vanskelig å få noe til å feste der?

syrevask, vannbasert epoxyprimer og epoxymaling hvis du vil ha farge. (primeren er transparent)

 

Og det sier du nå? Tre uker etter at jeg fikk et mekanisk verksted til å lage massevis av deler til min luftdrevne korkpåskruingsmaskin....

ble litt skeptisk her nå :o , korkpåskruingsmaskin, det har bryggerier... og hjemmebrennere som driver stort :lol::lol:

til neste gang, smv as spør etter tore. de er spesialister innen maskiner/roboter til næringsmiddelindustri.

 

edit: er ikke helt enig i det med fliser, de gir en vemmlig lyd og knasende følelse med "diverse" på gulvet, rust, metallspon etc,etc. og så suger flisefuger olje og dritt..

 

edit igjen: fikk pm ang syrevask og epoxymaling, syrevask er saltsyre ( excl les bruksanvisning svært nøye excl ) og epoxymaling har de på biltema, ja.

Endret av j_wold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble litt skeptisk her nå :o , korkpåskruingsmaskin, det har bryggerier... og hjemmebrennere som driver stort :lol::lol:

 

 

Og dem som skal skru hundrevis av små korker på små flasker i en feil.....

 

og innholdet er IKKE alkoholholdig......

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører dette med bukker og grav---men er det behov for garasjejekk ol.innimellom er vel ikke disse stålhjulene best til å "forsere"flisefuger heller....Ellers er det mye bra forslag her...Epoxy"liker" ikke skjærebrenner slagg,sprut noe særlig;na vet jeg jo ikke hvor aktuellt det blir å bruke det,men med traktorer og grov redskap er vel slikt å foretreekke ofte fremfor kutteskiver,og liknende.Hmmm ser ut til at jeg må prøve å få tak i noe selv snart,med Ex.mil og en 1920 mod FORD traktor med jernhjul som skulle vært restaurert...Denne er en spesiell doning,og trolig den første som ankom landet her av sitt slag!!Lagret i alt for mange år..Klør i fingrene jeg---en 88"softtop hadde heller ikke vært å forrakte som sommerbil,i srtøken stand..Men da trengs det STORT VERKSTED!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dem som skal skru hundrevis av små korker på små flasker i en feil.....

 

og innholdet er IKKE alkoholholdig......

 

Eivind

jeg ble vel egentlig mer nysjerrig enn skeptisk :) har jobbet med maskin montering/service litt, så jeg skjønte det var noe automatisert morro her.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dem som skal skru hundrevis av små korker på små flasker i en feil.....

 

Hmmm det er vanskelig nokk for noen å skru korken på en stor flaske ;)

 

Men seriøst: Forslaget til Christoffere

Hva med å ha et lite "kontor" med pc til å poste spørsmål og svar med osv!

Det er et "must", har selv (med god grunn) blitt nesten drept på vei inn i huset for å sjekke noen deler på nettet. Det er bedre med oljesøl i et verkstedkontor enn i hele huset. <_<

å ha en gammel pc i garagen som klarer det mest påkrevde og med internett tilkobling har reddet meg for mykkje juling :blink: (verbal) og spart meg for mange turer at og fram mellom hus og uthus.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dem som skal skru hundrevis av små korker på små flasker i en feil.....

 

og innholdet er IKKE alkoholholdig......

Nei, hadde det vært det, ville vel det vel vært mer nærliggende med en løsning for å få korkene av i en fei :P:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innredningstips.. Ved bruk av vinkelslipar støvar det veldig, og det fyker metallspon og gnistar. Støvet legger seg over alt i verkstedet, og gnistane kan lett ødelegge glasruter, eller sette fyr i bosspannet.

 

Lag ein krok med forheng framfor og gjerne med avtrekk. Sett inn eit solid arbeidsbord med ei god skrustikke. Då kan du "styre på" inni der med diverse konstruksjonsarbeid uten å tenke på kor gnistane fyk. Og alle dei magnetiske skrujerna vil ikkje sjå ut som pinnsvin:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...