Gå til innhold

Å bygge seg et verksted......


EHS

Anbefalte innlegg

I henhold til kinesisk mytologi er 2006 garasjens år.

 

Etter å ha grunnet og spart i noen år, ser det nå ut til at garasje/verkstedsdrømmen kan gå i oppfyllelse i 2006. Jeg har ikke bygget verksted før, og tar gjerne imot noen gode råd til både utforming og innhold.

 

Både på gården min og på gården vår i Sverige har vi "vognskjul" som benyttes som verksted, og det er vel og bra, men når jeg nå har mulighet til å starte fra "scratch", er det helt sikkert noen som har lure idéer.

 

Jeg har naturligvis lest vektøyguiden på hovedsiden og tråden med tilhørende kommentarer, og det er ikke valg av verktøy jeg lurer på.

 

Flatemålet er begrenset oppad til 15x18 meter, men det blir nok endel mindre.

 

Noen tips har jeg allerede samlet sammen:

 

1. VARME I GULVET der man mekker er MYE bedre enn varme i forma av vifteovn eller lignende som altså bare varmer opp luften. (Takk til Gaute for dette tipset).

 

2. Inngangsdør (så man slipper å lukke opp kjøreporten for å gå ut og inn, og dermed slippe all varmen ut).

 

3. Flere kjøreporter i edruelig størrelse istedenfor færre enorme.

 

4. Tilstrekkelig takhøyde for løftebukk.

 

5. Drenering i gulvet.

 

6. Tilstrekkelig med strøm for sveising.

 

7. Opplegg for luft.

7b. Kompressor i lydisolert skur/rom/avlukke.

 

Flere gode tips?

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tilstrekkelig fundamentering for løftebukk.

 

Hvor mange biler skal du ha inne? Det er greit at hver bil det jobbes med kan ha alle dørene åpne og det fremdeles er plass til å gå rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du ikke regner med inspeksjon fra oversjefsgrettenkontrollsjefsmyndighetene eller alt hans vesen, er smøregrav tingen. Grav et høl djupt nok, mur/støp opp, og så støyper du vinkeljern i 50x50 eller noe sånt inn langs kanten. Så kjøper du noen meter 50mm tjukk plank og bruker som golv når du ikke trenger grava.

 

Forøvrig er takhøyde så du kan bruke løftebukk antakelig et av de bedre forslagene...

 

EDITH: ...og der kom både harald og HC meg i forkjøpet...

Endret av Frode Haaland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... hver bil .... kan ha alle dørene åpne og det fremdeles er plass til å gå rundt.

 

LURT. nettopp slike tips er jeg ute etter.

 

Om ikke løftebukk, så kanskje smøregrav? Dersom det er skrått terreng slik at du kan ha en dør fra grava og rett ut, så er det ikke noe problem.

 

Har vært inne på tanken. Både vedlikeholdsmessig og kostnadsmessig er vel grav bedre enn bukk....

 

Problemet er at det er temmelig strengt dette med grav. Både med tanke på HMS og byggetillatelse.

 

Noen som har fått LOV TIL Å BYGGE smøregrav i Østfold her?

 

Er dette noe man ikke spør om?

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres flott ut med garasje i utgangspunktet. Verksted høres jo enda bedre ut. Men når du skal ha garasje/verksted som er 15x18, da blir jeg misunnelig! Det er jo x antall ganger større enn leiligheten min :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom man har varme i gulvet kan det hende man av økonomiske grunner velger å ikke ha varmen på hele vinteren. Da kan det være kjekt med en liten lukket krok med benk der man kan varme opp på kort tid, evt. alltid ha varme, og pusle med litt lettere arbeider. Bare det at verktøyet er varmt hjelper jo på en kald vinterdag.

Det forutsetter jo at man har plass å avse til denne "varmebua"

 

Jeg kjenner ikke til regler for å lage smøregrav, men for egen sikkerhet ville jeg sørget for tilstrekkelig ventilasjon i den. Er du heldig kan du kanskje legge et rør fra bunn av graven ut i friluft, men dette forutsetter jo at garasjen ligger på en eller annen høyde. Det er ikke stas å ende sine dager i en grøft, selv om man står under en flott bil i en flott garasje.

Endret av Magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kalle det 'grav' og ikke 'smøregrav' kanskje? ;)

I garasjen min (gammel sak) er det smøregrav, men her er det rømningsvei rett ut, og det var visst ett krav. Da er det heller ikke noe avsug eller noe sånnt, da all gass vil sive ut langs gulvet i grava.

 

Jeg funderte litt på å bygge garasje med dobbel lengde. Ga kan prosjektbilen (e) stå innerst og jobbes med, og så kan man parkere bruksbilen (e) rett innenfor porten.

En inngangsdør i tillegg til port er et must.

Jeg synes også det er på sin plass med et lite verksteds/verktøy-rom i tillegg til garasjerommet. Her kan man oppbevare verktøy, og kanskje ha en liten arbeidsbenk. Dette rommet bør være oppvarmet, og det er billigere å holde dette varmt enn å varme opp hele garasjen.

Her vil verktøyet alltid holde seg tørt og frostfritt.

 

mvh

HC

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres flott ut med garasje i utgangspunktet. Verksted høres jo enda bedre ut. Men når du skal ha garasje/verksted som er 15x18, da blir jeg misunnelig! Det er jo x antall ganger større enn leiligheten min :unsure:

 

OPPTIL 15x18. Det er så stort verksted det er plass til på den aktuelle tomta. Økonomien vil nok begrense dette målet, selv om renta fremdeles er lav.... blush

 

 

... "varmebua"...

Dette er lurt og ganske nødvendig. Selv om jeg bor i Østfold har jeg to-tre uker hvert år med temperaturer under 20 minus. Det er drøyt å holde 15x18x6 meter over nullstreken døgnet rundt da.....

 

....dobbel lengde....prosjekt..innerst...

 

DET vil nok la seg gjøre. Og det er en god idé.

 

Skal si det hagler inn her......Jeg som hadde tenkt å jobbe litt mer før jeg ga meg for dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatemålet er begrenset oppad til 15x18 meter, men det blir nok endel mindre.

Det blir for lite uansett hvor stort det er ;)

 

3. Flere kjøreporter i edruelig størrelse istedenfor færre enorme.

Pass på at portene er tilstrekkelig høye. (Min høyeste LR rager 3,5 meter over bakken, men de fleste er jo ikke fullt så høye)

 

5. Drenering i gulvet.

Drenering/avløp og verksted = rensekrav ?

Hva med en smøregrav ? Husk i så fall lufting/avtrekk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drenering/avløp og verksted = rensekrav ?

Hva med en smøregrav ? Husk i så fall lufting/avtrekk.

 

Her i Østfold er det enda strengere. Verksted=rensekrav.

 

Man omgår disse reglene ved å kalle bygget fro driftsbygning/oppvarmet garasje.

 

På den annen side: Jeg ønsker jo ikke å være miljøsvin, så dersom jeg mistenker at noe annet enn vaskevann og smeltet snø skal havne i dreneringen, bygger jeg rensing uansett.

 

Velger jeg å bygge grav, velger jeg nok en løsning med dør rett inn....

 

Det blir for lite uansett hvor stort det er ;)

 

I følge bildene av dine biler, ser det ut som om du disponerer en flyhangar....

 

Hvordan holder du varmen her?

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er krav om ventilasjonsvifte i smøregraver, når en slår på lysbryteren så kommer ikke det lys i graven med det første, viften starter og går et min. så kommer lyset på av seg selv (timer). Mine erfaringer med smøregrav er ikke så veldig gode, alle gravene jeg har ver i har jeg måttet gå med krommet rygg og hodet ned (det blir man sliten av etter en stund). Og noe stor rep. på grav er ikke mye å ambefale. Skifting av olje går greit.

 

Men det er vel en grunn til at graver nesten ikke finnest på dagens verksted. Man kan gjør "nesten" alt du kan gjør på en grav og mye mer på en løftebukk. Så er spørsmålet 2 søylers? 4 søylers? Saksebukk?

 

2 søylers bukker iriterer med med 1 ting, det er fryktelig trangt og komme seg inn og ut av bilen og det kan fort bli bukl på dørene vist en ikke tenker der og da når man lukker opp døren.

 

Det perfekte MÅ være to sylindera som er nedi gulver (typen stor) som har akkurat samme løftearmene som en 2 søylers bukk. Alt blir styrt med pfeumatikk og man slipper noen store søyler som er i vegen når bilen er nede, den løfter altså bilen opp ag alt blir stabilisert opp av selve sylinder stangene. (har sett slik bukk på discovery og den er mye brukt i USA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har nevnt lys? Kjempeviktig å se hva en holder på med.

Jeg villa ha hatt lys både i taket og litt høyt på veggene. Leier for tiden en garasje som har nettopp det!

Edit: og over arbeidsbenken.

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...om smøregraver: ....Skifting av olje går greit.....

På mine biler går oljeskift forholdsvis greit uten annet utstyr enn oppsamlerkar... :D

Men det er vel en grunn til at graver nesten ikke finnest på dagens verksted.

Godt poeng.

Det perfekte MÅ være to sylindera som er nedi gulver (typen stor) som har akkurat samme løftearmene som en 2 søylers bukk. Alt blir styrt med pfeumatikk og man slipper noen store søyler som er i vegen når bilen er nede, den løfter altså bilen opp ag alt blir stabilisert opp av selve sylinder stangene. (har sett slik bukk på discovery og den er mye brukt i USA)

DET hørtes ikke særlig billig ut.... :o

 

Fire-søylers løftebukk får man brukt for 30.000 kr. Det er overkommelig. Det som er dyrt er å måtte bygge huset 2 meter høyere enn ellers nødvendig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen pusset opp garasjen sin i høst, og da la han en type tokomponent epoxy på gulvet. Dette er hardt som fy og tåler masse juling. Gulvet er veldig lettstelt, det eneste han bruker er en nal.

 

Jeg tror nye bilverksteder bruker noe slikt i hele lokalet.

 

Han la det rett oppå det gamle betonggulvet han hadde i garasjen fra før.

Jeg tror han betalte ett par tusen kroner for ca 15 kvadrat.

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen pusset opp garasjen sin i høst, og da la han en type tokomponent epoxy på gulvet. Dette er hardt som fy og tåler masse juling. Gulvet er veldig lettstelt, det eneste han bruker er en nal.

 

Jeg tror nye bilverksteder bruker noe slikt i hele lokalet.

 

Han la det rett oppå det gamle betonggulvet han hadde i garasjen fra før.

Jeg tror han betalte ett par tusen kroner for ca 15 kvadrat.

 

Andreas

Høres fint ut. Vet du om det tåler traktor med skogkjetting?

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ainnerbataljonen har epoxy på gulvet B)

 

Den tåler mer enn bare traktorer, for å si det slik...

 

mvh,

Yngve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tåler mer enn bare traktorer, for å si det slik...

 

tåler gulvet leo2 med stålbelter, tåler det vel en traktor med kjetting, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine biler går oljeskift forholdsvis greit uten annet utstyr enn oppsamlerkar... :D

 

Godt poeng.

 

DET hørtes ikke særlig billig ut.... :o

 

Fire-søylers løftebukk får man brukt for 30.000 kr. Det er overkommelig. Det som er dyrt er å måtte bygge huset 2 meter høyere enn ellers nødvendig....

En 4 søyler er igrun en litt mer moderne grav, bilen står på hjulene sine, man har rampen bilen står på til å slå hode, armer, ALBUER nedi/oppi!

 

(jeg har klart siste månedene å slå albuen kraftig ned i plattformen så mange ganger at jeg ikke kan telle det på en hand, så nå bruker jeg så lite graven som det er mulig)

 

Leste i en bok at du som arbeider har krav på rett belysning på arbeidsplassen din (hva er rett da?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha et lite "kontor" med sofa du kan hvile i, pc til å poste spørsmål og svar med osv!

Som mangeårig LR-nisse,mekker,eier,you name it

er det fornuftig å ikke ha "kontor" sammen med verkstedet.

Når du har skrudd deg gjennom en oljesjekk er ikke en PC mm.

klar for dine fingre,langt mindre sofaen for kroppen din. :D

La verksted være verksted.

 

Løftebukk er definitivt det jeg ville hatt,med 4 søyler og kjøreskinner.

Når du kan bygge fra bunnen av er det lurt å tenke på at man etterhvert

når alderen tar deg ikke har kropp til å komme seg ned i grava uten stort tilløp. :(:(

 

Legg sluket som en synkekumstripe innenfor portrekka og

la gulvet ha litt fall ut.

Da blir renholdet så mye lettere.

Husk at det ofte er påbud om oljeutskiller ved avløp i garasjer mm.

 

Hvis du kan, legg ut en tegning/skisse så skal jeg prøve å gi mer av

min erfaring. :P

 

Gautelittmisunneligoveråkunnebyggeselvdetmanvil

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask og rennende varmtvann - med albuehendel, grovrensesåpe på stor boks, stativ til papir (kjemperull) og søplesekkstativ.

Plass til tralle el.l. for tungt søppel osv.

Brakett/bjelke i taket med vinsj eller bjelkeløper/talje.

Stereoanlegg!

Liten benk e.l. for LR-bøkene når du mekker

Avgassvifte for eksos

:D

 

:lol: Plass på veggene til diverse plakater..... av LR-produkter selvfølgelig :lol::lol:

Endret av CaspianBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksosavsug er en selvfølge egner jeg med, slike som går i skinner i taket er veldig grei. Du slipper å holde på å springe å ta av og sette på igjen avsuget hele tiden når en skal flytte litt på bilen.

 

Ha rikelig med lufttilkoblinger rund om, det og stikkontakter. Jo mindre man har stående på gulvet langs veggene jo lettere og fortere er det å holde verkstedet rent/vaske!

 

Et egent "miljø" rom med avtrekk som man har stående oljefat med spillolje/oljefilter, kjølevann, bensinkanner, vaskemiddel og andre "farglig" stoffer kan være greit å ha.

 

Egen oljetank og pumpe, man har et disply på veggen der du jubber, skriver inn et passord som er for deg, skriver inn hvor mye olje du skal ha så stopper pumpen selv når du har fått så mye olje du skrav inn, så går aljen selv inn på ordren du holder på med! (dette systemet koster nokk en del, så spørst det hvor "hi-teck" du skaø vær også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du skru litt, så er netto bredde på ca. 4 meter et must !

 

I tillegg kommer da hyller/benker på sidene som stjeler plass. Å lirke seg forbi en bil på 50 cm bredde er slitsomt og du forbanner det hver gang for at du ikke har bedre plass.

 

Å få på plass gulvmaling/behandlig FØR du flytter noe som helst inn i nybygget.

 

Luft og skjøteledning på ruller, eventuelt flere ruller foran og bak den naturlige mekkeplassen.

 

Hyller festes på vegg UTEN ben ned i bakken - gjør renhold under laveste hylle (som selvfølgelig er minst 20 cm fra gulvnivå) mye enklere.

 

Krok i veggen innerst (eventuelt liten vinsj), slik at du kan dra inn biler uten tilgjengelig motorkraft.

Alternativt kan det støpes ned rør, med mutter nederst, i gulvet, slik at du har mothold om du må jekke på bil men feste noe annet (hjuloppheng ell.) i gulvet. Kan og skrues ned krok i dette festet. Blindes med plugg når det ikke er i bruk så det ikke fylles opp med dritt.

 

Kroker i taket for å kunne heise opp en motor ell. (elefant funker også)

 

Vedovn/kjele med vannvarming for varme til rom og til gulv, eventuelt også for oppvarming av vannbåren gulvvarme i huset. se Solarnor.no bla.

 

Du får aldri nok "lagerplass" Eget rom for delelager slik at dette ikke blir så støvete er noe jeg ofte har ønsket meg. Da tenker jeg meg nok plass for langtidsoppbevaring av motorsykkelen som ble fraskrudd men ikke satt sammen igjen, de gamle delene som du "må" ta vare på dersom de nye går til pisas osv osv osv

(og kjelker, ski, sykler osv osv osv som likevel trenger seg inn på ditt hellige domene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...