Gå til innhold

..to schnapsglass i servoen....


Anbefalte innlegg

Kom over en tråd på et tysk LR-forum (Blacklandy..), hvor noens løsning på lekk servopumpe var å fylle på et par schnapsglass med bremsevæske (!?!!) ...skulle få pakningene til å ese ut litt.... Noen som kjenner til dette..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stiller nok i samme klasse som å fylle på sagmugg for å "reparere" lekkasjer :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje bedre å benytte noe som er ment for dette formålet? Vi hadde veldig gode erfaringer med 'lurium' på hydraulikksystemene på et sagbruk hvor jeg jobbet for mange år siden. Husker ikke produsent, men det var noe sånn Omega eller QMI eller noe. Det kosta ganske mange kroner, men sparte oss for noen hundre tusen i demontering, reparasjon og montering på hydraulikksylinderene (mange stooore synlindre).

 

mvh

HC

 

edit:

 

Det stiller nok i samme klasse som å fylle på sagmugg for å "reparere" lekkasjer

Hehe, eller banan for å dempe støyen i differensialer...

 

Endret av HansChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...vedkommende påstod (etter hva jeg husker..) og ha kjørt på halvårsvis med plutselig tett pumpe...

(hvem vet, kanskje omegavæsken og bremsevæsken er likere enn man tror? ..bortsett fra prisen... :blink:;) ) ....neida :rolleyes: , som man spør får man svar.....det er vel en sånn kanel-på-radiatoren-ting......? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ett vondt ord om kanel på radiatoren, det virker!!! :angry::D;)

Potet kan også være effektivt til nødrep. av radiatorer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega, funker!

Har du testet det ? I så fall er der sikkert mange som vil høre hvilke erfaringer du har gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet det ? I så fall er der sikkert mange som vil høre hvilke erfaringer du har gjort :)

Våres Freelander begynnte å svette litt i mellom motor og girkasse. Samme med servopumpen, den også svettet litt. Fyldte på noen dråper i motoroljen og i servo oljen. Vasket servoen og motorlekasjen helt ren og etter en ukes tid tok jeg en titt og alt var POTTE tett. Ikke antydninger til svetting noen plass.

 

Så jeg vi si at der det er plast pakninger funker det, står på boksen at det mjukner opp igjen gamle og harde pakninger. Og min erfaring er at den faktisk gjør det.

 

En flase på ca.2 dl koster litt over 300 kr men den flasken har en i flere tiår, og det er absolutt vert et forsøk!

Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og så litt på Mythbusters i forrige uke da de skulle prøve å drepe en bilmotor, samt teste noen andre myter.

 

Blant annet lagde de et relativt stort hull i radiatoren, og helte oppi et rått egg i radiatoren - og det ble tett!

 

(sukker i tanken gikk greit, men blekemiddel i olja førte til at den skjærte seg :D )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

For å puste liv i en gammel tråd: Jeg helte opp i litt QMI pakningsfornyer/lekkasjestopper i servoolja her i oktober. Den lakk sånn måtelig, kanskje en desiliter eller to i måneden. Nå er den tett... Om det er noen bivirkninger vil tiden vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega 917 pakningsfornyer virker bra! Har omtalt det stoffet i en tidligere tråd. Hadde lekkasje i servopumpe og styresnekka, samt i forkant av motoren på min andre hobbybil - BMW 735. Etter jeg fylte Omega har det vært tett og kommentaren på PKK hos Naf var at det var uvanlig å se en slik gammel bil (1984) uten de vanlige oljelekkasjene.

 

Skal prøve samme behandling på RRC min når jeg er ferdig med motoren, kommer til å bruke omega i servoen og motoren. Virker det der og - så kurerer det alt. Kan ta bilder for å dokumentere forskjellen før og etter. (og da må nok også jeg lære meg å laste opp bilder.)

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega 917 pakningsfornyer har blandingsforhold 3 prosent. Solgt mye av den,med gode tilbakemeldinger.Brukes også mye på verksteder.

Tetter der lekasjen ikke er for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tetter og tetter.....

 

Den går igang og mjukner opp alle simringer og tetninger slik at de ike harskner (mjukner opp) og gjør at motoren ikke vil svete igjenom slike pakninger. er der et hull så tatter den ikke noe som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan den - har fylt Omega 917 på 735 BMW motoren og det stanset lekkasjen i simmeringen foran på blokka. Men som nevnt det tetter ikke huller men mykner opp simmeringer og pakninger slik at de tetter bedre. Skal fylle på motoren og servoen på RR etterhvert.

 

Jan

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svorske nettbutikken selger omega 3.

 

QMI finnes på Torshov Rekvisita, eller kan kjøpes på nettet..

 

QMI har innvendig motorvask med påfølgende telefonbehandling. Videre har de girkassebehandling.

 

Slik behandling er vel varianter over det kjente tema som streetracere bruker der motordeler gis coating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selges av Norsk Industriolje - se http://www.norskindustriolje.no - er importør tror jeg. Du kan sende mail til: salg@norskindustriolje.no og spørre hvor nærmeste forhandler for Omega holder til. Det gjorde jeg og da fikk jeg de nærmeste stedene ut i fra postnummeret mitt.

Men kort sagt så har mange bilverksteder Omega produkter: i mitt nærområde: Korsvik Bilverksted ved Korsvik marina i Randesund, samt Volvo forhandler og et verksted til ved Sørlandssenteret (muligens BMW). Vil tro at du får kjapt svar hvis du spør - oppgi postnummeret ditt så finner de nærmeste forhandler.

 

Jan

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Selges av Norsk Industriolje - se http://www.norskindustriolje.no - er importør tror jeg. Du kan sende mail til: salg@norskindustriolje.no og spørre hvor nærmeste forhandler for Omega holder til. Det gjorde jeg og da fikk jeg de nærmeste stedene ut i fra postnummeret mitt.

Men kort sagt så har mange bilverksteder Omega produkter: i mitt nærområde: Korsvik Bilverksted ved Korsvik marina i Randesund, samt Volvo forhandler og et verksted til ved Sørlandssenteret (muligens BMW). Vil tro at du får kjapt svar hvis du spør - oppgi postnummeret ditt så finner de nærmeste forhandler.

 

Jan

 

Fant dette på OBS jeg, der de selger et slikt sett med 3 forskjellige typer Omega - 917, 909E og en annen som jeg ikke husker navnet på. Dette kostet kr 50,- pr sett. Den var på OBS løren/Hasle i Oslo...

 

David

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...