Gå til innhold

Sandblåsekabinett, review


svesol

Anbefalte innlegg

Jeg holder på og pusser opp 88'n og det er en del deler som skal friskes opp med lakk. Mange av dem er vanskelig å gjøre rene med stålbørste, sandpapir og slikt.

Sandblåsing er løsningen, men det er vel dyrt? Å sandblåse i fri luft er noe forferdelig søl i følge tidligere erfaringer. Eget sandblåsekabinett er drømmen, men de koster vel mange tusen kroner, 4-5000kr eller noe sånt. Det blir for dyrt til husbruk.

Etter litt søking fant jeg Biltemas sandblåsekabinett, kr. 1290,-. Det lar seg høre. Komplett med hansker, blåsepistol, lys, diverse luftsdyser og blåsedyser.

Kan dette være noe for meg?

Jeg vil prøve dette. Kabinett ble innkjøpt sammen med sand og tilkoplingsnippel. Kompressor har jeg, ikke den helt store, men det bør gå til mindre jobber.

 

Vel hjemme blir sakene pakket ut og montert sammen. Jeg bruker den minste luftdysen og blåsemunnstykket fordi jeg regner med at dette passer best til den kompressoren jeg har. Trykkluftslangen festes til gjennomføring i kabinettet og anskaffet nippel påmonteres. Strømadapter koples til og lyset tennes inne i kabinettet. Sand fylles på, og kompressor koples til. Noen rustne små deler finnes frem og legges inn i kabinettet.

Trykket reguleres til det som er spesifisert for kabinettet.

Så starter jeg opp, stikker hendene inn, plukker opp en del, blåsepistolen og starter blåsingen. Rusten blir borte på noen øyeblikk med rolige bevegelser blir delen matt grå¨og ren. Flott!

Men når jeg stopper, hører jeg mye suse-lyder. Som antatt må det strammes slangeklemmer i begge ender av trykkluftslangen inne i kabinettet. Men det suser fortsatt. Lokket over ventilen i blåsepistolen lekker, en o-ring tyter ut og det lekker luft. Det viser seg vanskelig å stramme lokket på grunn av billig støpeløsning og manglende bearbeiding av flater for tetting og etter noen forsøk ble løsningen silicon-tettemasse på gjengene. Nå er det tett.

Ved neste forsøk går det bedre og kompressoren får en og annen kort hvil under arbeidet.

Etterpå ser jeg at det er masse sandstøv ved diverse gjennomganger; lysbryter, lokket på toppet, et par plast blindlokk. Jeg observerte også at vinduet i plast bøyet seg mens arbeidet pågår. Det blir altså et overtrykk inne i kabinettet. Det skal evakuere gjennom en utlufting på baksiden. Det er et cirka 35mm hull og på innsiden er det et papirfilter med et skumgummifilter rundt. Det ser ut til at dette kanskje er litt underdimmensjonert og tettes litt for fort med sandstøvet. Her må det forskes litt. Jeg er mottakelig for tips.

Ser for meg en utlufting ut av garasjen via en slange gjennom veggen, kanskje med en støvsuger tilkoplet, kanskje se om det kan brukes et større filter med bedre luftgjennomgang. Det ble litt for mye sandstøv inne i garasjen. Det kan se ut til at det meste kom ut gjennom lekkasjene.

 

Totalt sett er dette slike små problemer som jeg forventet at ville oppstå ved å kjøpe et slikt billig produkt. Støvproblemene vil jeg trolig fått noen av med et dyrere kabinett også.

Det er herlig å kunne gjøre rent deler på en slik enkel måte, hvorfor har jeg ikke gjort det før? Kanskje fordi det er først de siste årene at verktøy har blitt tilgjengelig til slike billige priser og det er først nå jeg har en stor opppussingsjobb. Jeg tror jeg kommer til glede meg mer til rengjøringen fremover!

 

Min vurdering er basert på at dette er min første befatning med slikt utstyr og jeg kjenner ikke til hvordan andre og profesjonelle kabinetter er konstruert. Dette er ikke mitt fagområde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimmrende artikkel :)

 

Går også å vurderer et sånt kabinett som et hendig "inne kabinett" i hobbyboden, og da var det greit å høre dine innspill angående tettning og støvlekasjer...

 

Størrelsen har vært et moment for meg, for det ser veldig lite ut det kabinettet? Har du dannet deg noen formening om hvor store deler det er praktisk mulig å sandblåse i det kabinettet ?? Små braketter er greit, men går det å sandblåse en topp eller et gearkassehus tror du ??

 

Skulle jo gjerne hatt et stort proff kabinett jeg og selvfølgelig, men det var plassen og de penga da.........

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mål: 60*51.5*58.5 cm utvendig og 58*43*30 cm er oppgitt som innvendige mål.

 

Fjern filteret og koble til en støvsuger i stedet. Da holder du (forhåpentligvis)et lite indertrykk i kabinettet, og man slipper problemene med at det støver. Å tette med sikaflex e.l. der det er utett kan også med fordel gjøres :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor/liten kompressor har du?

Jeg har en sånn hobbysak med 25 liters tank..... ;)

Min kompressor er en mer enn tyve år gammel proffesjonell maskin med tyve liters tank. Men den klarer å mate på med luft så lenge jeg bruker den mest sparsomme luftdysa, oppgitt til 140liter i minuttet. Rengjøringen ser likevel ut til å gå raskere enn med vanlige mekaniske metoder

Ønsker meg en større kompressor med større luftleveransevolumpertidsenhet.

 

Størrelsen har vært et moment for meg, for det ser veldig lite ut det kabinettet? Har du dannet deg noen formening om hvor store deler det er praktisk mulig å sandblåse i det kabinettet ?? Små braketter er greit, men går det å sandblåse en topp eller et gearkassehus tror du ??

Gearkasser til LR kan du glemme. Jeg ser for meg deler opp til bremseskjold til seriebilen, pedal-husene til klutch og brems og den størrelsen rundt der som maksimal størrelse.

En luring som kikket på kabinettet hos meg, kom med forslag om å skjære ut et hull i den ene side og lage en luke slik at det kan stikkes inn lengre deler, jeg har ikke fundert så mye på det foreløpig.

 

Fjern filteret og koble til en støvsuger i stedet.

 

Vil ikke mye av sanda forsvinne inn i støvsugeren da? Ser for meg at et slags filter bør det være.

Endret av svesol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne løsningen er samme som finnes innebygd på dyrere sandblåsekabinett. Ikke gunstig at overtrykket fra trykkluft skal 'blåse' støvet ut av kabinettet... Bruk en rimelig støvsuger, og konstruer en mellomfilter/tankløsning for å fange opp de større støvpartikkelene. F.eks en askesuger med filter som kan renblåses.

Men skal en støvsuger gjøre jobben, så må det sørges for at det kan tilføres like mye luft til kabinettet som det suges ut..

eksempel på hjemmelaget kabinett her.

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal en støvsuger gjøre jobben, så må det sørges for at det kan tilføres like mye luft til kabinettet som det suges ut..

 

På baksiden av kabinettet er det et hull med en propp i og på innsiden er det en plate som står cirka 8mm ut fra bakveggen. Antar dette er noe som er beregnet på å slippe luft inn og hindre at sand kan sprute ut når et sugesystem koples til....

 

Her må det forskes litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det forskes litt.

Google på 'sand blaster (blasting) cabinet' Du finner utrolig mye litteratur. Og opplegget du beskriver har muligens noe med hva konstruktørene av kabinett kaller "baffle plate".. :huh:

Husk: Blåsemedie kan inneholde veldig skadelige stoffer såsom silikater, noe som er meget skadelig for lungene! Støver det i rommet når du sandblåser, så bruk støvmaske!

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke mye av sanda som forsvinner dersom støvsugeren er tilkoblet høyt oppe på kabinettet. Det som forsvinner ut er stort sett det aller fineste støvet.

 

Det kan noen ganger være forholdsvis dårlig sikt i sklike kabinetter pga alt svevestøvet, men dett problemet blir mye mindre med en støvsuger tilkoblet. Et askeavsug koblet melloom kabinett og støvsuger vil sikkert fungere fint.

 

Bytter man ut den vanlige sanden med f.eks aluminiunsoksid blir også støvproblematikken mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabinettet som omtales her er vel omtrent samme som du har kjøpt, Svein. Ikke så rosende omtale, og samme problem som du har med ditt kabinett. Legg merke til detaljen med filtrert utgang for overtrykk. Det kan du bygge videre på.. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter man ut den vanlige sanden med f.eks aluminiunsoksid blir også støvproblematikken mindre :)

 

Og skal du blåse f.x. svært ømfindtlige deler sånn som aluminium til karrosserier, så kan du bruke bakepulver, tar bort gammel lakk å smuss uten å ødelegge delen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabinettet som omtales her er vel omtrent samme som du har kjøpt, Svein. Ikke så rosende omtale, og samme problem som du har med ditt kabinett. Legg merke til detaljen med filtrert utgang for overtrykk. Det kan du bygge videre på.. B)

Det er svært mye likt. Eneste forskjellen jeg så, var at hullene for lufttilkopling og utlufting er plassert på sideveggene i stedet for front og bakvegg. Det kommer også jeg til å gjøre for å spare plass, har ikke for mye av det i garasjen.

Papirfilteret er eksakt det samme som jeg har.

Men jeg har vært heldig som ikke har lekkasje i bunnen slik at sanda renner ut!

Men nå skal jeg ut å teste støvsuger metoden...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvsuger metoden må til. Kanskje må den raffineres litt.

Det viser seg helt riktig av hullet til filteret passer perfekt til støvsuger slangen.

Plugget den inn og fjernet blindpluggen på luftinntaket.

Startet opp sandblåsing, med en gang så det lovende ut, men så ble støvsugeren mer asmatisk og sandstøvet kom ut av hullet som luft skal komme inn gjennom. Filteret va nå så tett at kunne vært erstattet med en tett plate.

 

Trakk da den konklusjon at filteret ikke har noen mening i den tilstand det er ved levering.

tok frem drillen, monterte et bor og boret meg gjennom filteret fra innsiden hele veien rundt langs midten av filteret. På denne måten får luften lov til å passere og filteret er redusert til en holder for skumgummifilteret. Monterte og forsøkte igjen.

Denne gangen låt støvsugeren friskere og det ble et kraftig sug ved luftinntaket. Under blåsingen forsvant støvskyen lettere enn før. Jeg blåste i flere minutter og merket ikke noe reduksjon i luftstrømmen i motsetning til forrige forsøk.

 

Jeg bruker en Karscher våt/tørr støvsuger og den har en primitiv form for syklon-filter og en sjekk etter blåsingen viste masse grått støv i tanken. Men jeg tror nok jeg kommer til å sette støvsugeren utenfor garasjen dersom det blir mye sandblåsing, for noe støv kommer i gjennom. Jeg tror nok at en vanlig støvsuger med pose vil ganske fort få tettet igjen posen med støv og vil bli ganske fort lite effektiv.

 

Og det ble mye støy, med kompressoren bak meg som duret og gikk, og støvsugeren som hylte på andre siden, burde jeg kanskje brukt hørselvern.

 

Så nå føler jeg at det skal være mulig å få gjort noe mer produktivt igjen.

Nå må det lages en plassering for kabinettet og få det på plass og ta det i bruk.

 

Jeg føler ikke at det er ubrukelig som det stod i artikkelen som TerrraTracker linket til. Men det har sine klare begrensninger. Men det er verdt pengene sine.

Men som det ofte er med slike Kina-produkter, de må fikses llitt før de taes i bruk.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at en vanlig støvsuger med pose vil ganske fort få tettet igjen posen med støv og vil bli ganske fort lite effektiv.

Som jeg nevnte tidligere, så ville jeg brukt et mellomfilter/oppsamler i form av en askesuger. Reduser vakumet på støvsugeren hvis mulig. Enten via trinnløs bryter til motoren, eller åpne for 'falsk luft' på støvsugerslangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da står det en slik en i detta verkstedet også! :D

 

Syntes den så fin ut jeg, har dog ikke fått prøvd den enda, skal se om jeg får sandblåst litt seinere utpå kvelden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tydeligvis litt forskjell på disse skapene...

 

Når jeg fyrte opp min, så hadde jeg litt vanskelig start, siden onkelen min fikk tak i en trykkluftsslange som var full av..... vann..... <_<

 

Men etter dette gikk alt ganske fint, og jeg hadde hverken problemer med at glasset bulte ut, at det ble mye støv i kabinettet, eller overtrykk...

 

Eneste problemet jeg fikk var at jeg stod såpass nærme glasset at det begynte å dugge.... :P

 

MEn det går treeeeeeeeeeeeeigt å blåse vekk tectyl sånn som det er nå, riktignok sliter kompressoren livet ut av seg, så blir nok bytte her ganske kjapt....

 

Men at det blir reint stål, det er det ingeng tvil om, såpass som jeg gadd å blåse, så blei iallefall sjakkelen fin! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før dere går helt bananas med sandblåsing, så husk at støvet som bl.a. Biltemas aluminiumsilikat avgir er ekstremt helsefarlig!! . Les NØYE teksten under: excl

IMPORTANT NOTE: SILICA SAND SHOULD NEVER BE USED FOR SANDBLASTING AS IT WILL CAUSE SILICOSIS; A SERIOUS DISEASE OF THE LUNGS. NEVER USE SILICA IN A BLAST CABINET. THIS WILL INCREASE YOUR EXPOSURE TO FREE SILICA. FREE SILICA CANNOT BE FILTERED OUT BY USING A RESPIRATOR AND SHOULD NEVER BE USED UNLESS USING AN AIR SUPPLIED HELMUT IN AN OUTDOOR AREA WITH GOOD VENTILATION. SILICA SAND BLASTING IS KNOWN TO CAUSE SILICOSIS AND IS LISTED AS A CLASS "A" CARCINOGEN. GET EDUCATED ABOUT SILICOSIS BEFORE ENGAGING IN SANDBLASTING ACTIVITIES.

OSHA SHOULD BE CONTACTED IF YOUR EMPLOYER IS USING SILICA SAND IN A BLAST CABINET OR OTHER EQUIPMENT WITHOUT PROPER AIR QUALITY TESTING, SAFETY EQUIPMENT AND EMPLOYEE EDUCATION ABOUT SILICOSIS. excl

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før dere går helt bananas med sandblåsing, så husk at støvet som bl.a. Biltemas aluminiumsilikat avgir er ekstremt helsefarlig!! . Les NØYE teksten under: excl

IMPORTANT NOTE: SILICA SAND SHOULD NEVER BE USED FOR SANDBLASTING AS IT WILL CAUSE SILICOSIS; A SERIOUS DISEASE OF THE LUNGS. NEVER USE SILICA IN A BLAST CABINET. THIS WILL INCREASE YOUR EXPOSURE TO FREE SILICA. FREE SILICA CANNOT BE FILTERED OUT BY USING A RESPIRATOR AND SHOULD NEVER BE USED UNLESS USING AN AIR SUPPLIED HELMUT IN AN OUTDOOR AREA WITH GOOD VENTILATION. SILICA SAND BLASTING IS KNOWN TO CAUSE SILICOSIS AND IS LISTED AS A CLASS "A" CARCINOGEN. GET EDUCATED ABOUT SILICOSIS BEFORE ENGAGING IN SANDBLASTING ACTIVITIES.

OSHA SHOULD BE CONTACTED IF YOUR EMPLOYER IS USING SILICA SAND IN A BLAST CABINET OR OTHER EQUIPMENT WITHOUT PROPER AIR QUALITY TESTING, SAFETY EQUIPMENT AND EMPLOYEE EDUCATION ABOUT SILICOSIS. excl

ADVARSEL: Rett ikke ladd våpen mot hodet og trekk av....!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Magnum til sandblåsepistol...

Denne sanden fra Biltema er brukbar i kabinett. Ikke så effektiv som alusilikat, men mindre helsefarlig..

50kr. for 25 kg.

IPB Image

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke så dumt å tenke litt på egen helse når du holder på med ting som dette her. Det hjelper lite å si at du "skulle bare" når du sitter der med ødelagte lunger...!

 

Spessielt når det gjelder hobby virksomhet så er det DU og bare DU som er ansvarlig for å ivareta din egen helse..!

 

Kort fortalt: BRUK ordentlig verneutstyr !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FREE SILICA CANNOT BE FILTERED OUT BY USING A RESPIRATOR
Det hjelper ikke med støvmaske hvis det er snakk om 'silica' støv...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hvis det "bare" er snakk om vanlig sand, kan en støvmaske være greit - i alle fall bittelitegrann bedre enn ingenting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...