Gå til innhold

Maling, Jepp


Theo

Anbefalte innlegg

Stroppen er rullemalt hvit, men det er elendig arbeid og ting må gjøres en eller annen gang i fremtiden. Jeg tenker også å rullemale den, men er det noen som har tips i denne forbindelse ? Type maling, pussing, rulle mv. Dette er fremtidstanker, men man må få drømme litt også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, min Lucy blir aldri noen skjønnhet og det er kun fordi: Manglende forarbeid!. Legg 90% av tiden i det som er kjedelig (det gadd ikke jeg) og puss ned til alt er jevnt og fint. Ikke nødvendig å fjerne maling som sitter som f... bare flatene er helt jevne. Begynn med 120 og gå dertter over til 400 smergel, ennå finere igjen senere avhengig av hvor fint du skal gjøre det. Der du kommer inn på metallet må du bruke en etseprimer først. Er det bra med gammel cellulosemaling under derimot er det verdens beste underlag. Vask og sørg for at det helt støvfritt, jeg brukte svak eddikvann som er avfettende og ikke trengs å skylles av. Jeg har brukt bengalakk på alt og det funker!. Bra kvalitets pensel rundt alt som er at detaljer og liten lakkrulle (skumgummi) på de store flatene. Renner er din store fiende, tynn derfor ut lakken noe og legg på flere strøk, ikke et tykt. Mellom strøkene, oppbevar pensel og rulle i lufttett plastpose. Å legge de i whitesprit funker det også, men da har du problemer med at whitespriten renner ut av pensel og rulle (uansett hvor mye du klemmer ut) den første tiden du legger neste strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istemmer; Bengalack funker -og Quicklakk også.

Disse kan blandes til ønsket kulør i Jotun Multicolour-systemet!

 

Bruk en liten skumgummi-rulle. Kost på lakk i kroker og kriker, og jevn det ut med rullen.

 

 

Forarbeide:

Puss / slip vekk den malinga du klarer å få vekk uten å ofre helgefreden i heimen :)

Grunn felter med bart metall med syregrunning / / etsegrunning / etch-primer.

Avfett med rødsprit på klut som du gnir på med klut, evt pensler på.

La spriten fordampe, og du er klar til fargelegging!

 

 

 

Jeg ville lakket i minst tre strøk med Benga-/Quicklakk. Den legger seg i såpass tynne lag, at det

har litt for lett å ripe igjennom. Et døgn (med plussgrader) tørketid mellom strøkene...

Det er ikke nødvendig å mellomslipe (les: Jeg hadde ikke giddet å mellomslipe, lakken blir jevn nok...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å bruke kortbustrulle? Jeg synes de skumgummirullene drar med sg mye luft. Enig? Ellers så istemmer jeg i Bengalacens fortreffelighet. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det Jordsøkeren sier, om ikke Bengalakken har riktig viskositet. Er den tynnet ut for mye kan det gjerne bli små luftperler. Men jeg holder nå likevel en knapp på skumgummi rulle.

Endret av Ezzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips, er å ikke bruke smergelpapir til matting før lakkering, men slik stålull rørleggerene bruker til å pusse vekk oksisbellegget på kobberrør før lodding. Det gir en veldug fin matt flate, med godt feste, uten å ripe!

 

Bare som et tips til de med fine flater! En gammer ex-mil med 16 lag camo, funker det ikke så bra på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i de seinere år malt et par-tre rullende klenodier, og brukt skumgummirull hver gang. Kan ikke si at jeg har erfart problemer med luftbobler, selv om jeg til og med tynnet bengalacken med owatrol.

Så jeg går for skumgummi!

 

(Når sant skal sies så har jeg ikke prøvd pelsrull av noe slag på metall, så om den er bedre kan jeg ikke uttale meg om...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips, er å ikke bruke smergelpapir til matting før lakkering, men slik stålull rørleggerene bruker til å pusse vekk oksisbellegget på kobberrør før lodding. Det gir en veldug fin matt flate, med godt feste, uten å ripe!

Når du skal kjøpe den, spør etter matteduk, etter hvert også benyttet av lakkerere. Fåes i forskjellige korninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...