Gå til innhold

Erfaring med taktelt?


HICO

Anbefalte innlegg

..... takets belastning er 75 kg.

 

 

Det er I FART. Årsaken er at med mer vekt på taket blir bilen så topptung at det påvirker kjøreegenskapene for mye.

 

Selv etter en skikkelig krangel med kona blir iallfall ikke JEG forvist til en tur på taket mens hun kjører.

 

Eivind

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har takgrind, innkjøpt i Engeland på LROI show og behøring montert på campingplassen(tror jammen det er bildet av det i 4WD eller var det vinsjen blush ) med høy kant bak(eller kanskje nå foran) er absolutt et poeng dette med at ting har noe å stoppe i ved en bråbrems(selv om det vel egentlig skal være surret slik at dette er unødvendig) men det med vektfordeling som Rolf var inne på er jo også noe å tenke på. Jammen ikke lett dette da.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser så til de grader ut som dere er på tur med verdens største kjøleboks på taket. :P

..... :D ..jo da, enig i det (særlig når oppsveivet..), MEN, vi har også sveivet sammen boksen etter ei regnværsnatt, hvor stoffteltgjengen ved siden av, nødvendigvis har bretta sammen litt av ei våt lørje ;) ...vet ikke hvor deilig DET er når man skal inn og legge seg om kvelden heller .....men det finnes vel overtelt å ha over....men da blir det jo litt mer jobb og prakk igjen...? Det er vel nettopp værfastheten og at det at er så innmari kjapt å få opp, som er Magg. sitt fortrinn....så får man evt. venne seg til looken...

..men det er klart, men får ikke tak over bakdøra i samme slengen...det er sant nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke tvil, skal jeg ha taktelt skal jeg ha Maggiolina, liker sveiveløsningen og hardt tak....

 

Men prisen er jo mildt sagt avskrekkende.... :rolleyes:

 

Men må vel finne på noe før neste sommer, så hvis noen vet om et pent brukt så er jeg veeeldig interessert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nene overland gir en meget god pris på Maggiolina levert på døre hjemme i Norge. Ellers så er jo Knut ved Campingsport.no en grei kar og kan jo være at han har prutningsmonn. Han gir bla rabatt for nlrk medlemmer.

 

Har selv Maggiolina og er meget god fornøyd, null støy i sterk vind, lav luftmotstand underkjøring, rask og få opp/ned. Senga kan være ferdig oppredd, 2 voksne kan sitte oppreist inni å lese, spille kort etc..

 

Man kan ha inntil 40-50 kg på taket av de fleste modellene.

 

mvh

 

ksskaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet hjem fra Harry tur. Taktelt ble montert. Posetivt overasket over at det ikke bråket mer. Det ble montering foran så for vi se hva som skjer i løpet av sommeren. Kjempestor takk til Rolf for all mulig hjelp.

Tom, nå med bolig på taket :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har hatt taktelt noen år. Tenkte jeg skulle la teltet sitte på fra nå og til jeg hadde vært på fjellsafarien og jeg har ikke garasje desverre. Imprignering, burde jeg imprignere teltet allerede nå mens det var nytt? tenker mest på at møkk og sånn ikke fester seg så godt, tett er det vel. Synspunkter mottas med takk.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger ett Magginola (?) Original under Til Salgs for h.b.o. 8 laken, så dere kan skynde dere dit og myse på annonsa.

 

-I would if I only could, story of my life :lol:

 

mvh,

Yngve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom,

 

Duken som tältet är tillverkat av (om det är ett Eezi-Awn) är impregnerat från början. Den känns lite gummiaktigt "seg" om man känner på den. Jag har för mig att ha sett att man inte ska impregnera extra eftersom man riskerar att förstöra den ursprungliga behandlingen. Jag kan ju ha fel förstås...

 

Hur som, helt tätt är det inte! Vid slagregn från sidan blir madrassen och annat som ligger utefter sidorna blöta. Men om det regnar normalt är det inget problem, dock bör man fälla upp tältet så det torkar så snart man kan om man fällt ihop det vått. Dessutom är inte sömmarna i det lösa extrataket täta utan det droppar vatten genom hålen. De kanske man skulle kunna täta med någon lämplig guffe. :unsure:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Truls. Jupp det er et Eezi-Awn og overflaten kjennes gummiaktig. Seam sealer heter den guffa til sømmene tror jeg. Dere som har brukt et slik lenge da, tar dere det av taket og oppevarer dere det inne mellom hver tur?

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg kjøpte mitt autocamp telt fra en hyggelig kar fra Bergen. Betalte det han hadde betalt; 1.500,- NOK.

Det var litt ødelagt i hjørnene, så det ble ca 3 timer med å reparere med glassfiber.

Så litt maling og Voila, godt som nytt;

 

gallery_4878_9_206577.jpg

 

Jeg har også helt tett taktelt. Kjører rundt med dobbeltseng i andre etasje hele tiden.

Til og med på Wolfroad. Var gjennom Madsenmyra med det på også. Var ikke noe problem. Smalt litt i takboksen når greiner traff, men kjøreegenskapene var ikke så veldig merkbart dårligere, selv om jeg var litt mer forsiktig ved skråhelninger.

 

Jeg har ingen garasje og bor i blokk i Oslo. Teltet er på hele tiden. Den mest merkbare forskjellen er at bilen ikke lenger har 145 kmt som toppfart, nå er den 140 kmt med takteltet.

5 km toppfartstap kan jeg leve med.

 

Alltid tørt og godt og et deilig sted å sove.

 

Liker å le av folk som bor i mennesketelt på bakken når det regner.

Tørt og deilig oppe i andre etasje;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Columbus taktelt. Det er det samme (produsent, Zifer, Autohome) som Maggiolina, men er hengslet i forkant, og derfor blir takhøyden ca halvannen meter over nesa mi. Så nå kan jeg nesten stå og kle meg. Åpner jeg "bakdøra" på teltet kan jeg reise meg helt opp og nyte morgenens utsikt.

Men den aller største fordelen med Columbus er at jeg kan sette den isolerte taksiden mot soloppangen, og dermed slippe å bli stekt på morgenen. Har hatt et par opplevelser med dette når jeg har vært på tur med folk i Maggiolina eller "brette-og-styre-noe-voldsomt-telt".

Tdiligerer hadde jeg et Maggiolina Airland, og i dette bodde vi to stk i ca 5 uker i strekk. For det meste under Marokkos varme sol, og det gikk ganske bra det og, men det merkes fort at sola står opp.

Columbus'en er 230cm lang og 145 bred. Altså som ei meget stor dobbelseng. Innvendige lommer på sidene, oppbevaringsnett i taket. Myggnett i alle åpninger, og utgang på tre sider. (Hvorfor måtte velge utgang ved montering av teltet??? Slikt gjøres når bilen er plassert riktig)

I hele vinter lå mitt telt nedsnødd på plenen, med sengetøy, toalettmappe og et håndkle inni. Da jeg fikk måkt det frem rett over påske var alt tørt, og ingen tegn på skader, fuktighet eller jordslag.

Så skulle jeg bytte, så blir det evt til det nye Maggiolina Air Top som snart er på markedet. Sannsynligvis like raskt å sette opp og ta ned som min Culumbus. Det tar 20-30 sekunder å sette opp, og ca halvannet minutt å pakke ned. Vått eller tørt spiler ingen rolle.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Columbus'en er 230cm lang og 145 bred. Altså som ei meget stor dobbelseng.

 

Ronny S

 

 

Da har du erfaring av meget små dobbeltsenger. :rolleyes::lol: :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...