Gå til innhold

Erfaring med taktelt?


HICO

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe taktelt (forbereder Afrikaturen til sommeren :D ) og lurer på hvilke erfaringer andre har med ulike typer taktelt (til 110). Fordeler og ulemper? :blink:

 

Er det ikke mer praktisk å innrede bilen med senger innvendig? Tenker bare at det må være upraktisk å rigge ned hele campingutstyret hver gang man tar seg en svipptur til kiosken, stranden el.l.

Eller tenk på søvngjengere som plutselig får seg et fritt fall på vel to meter... :rolleyes:

 

Extremmobil

 

Expeditionlandrover

 

IPB Image

 

IPB Image

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Hannibal taktelt til Islandsturen i fjor sommer. Nå har jeg ikke testet noen andre typer, men kan ikke annet enn å si meg strålende fornøyd med teltet. Duken er såpass tykk at den sperrer for alt lys og gir gode og mørke soveforhold. Det var også overraskende stille selv i brukbart sterk vind. Opp og nedmontering av teltet tok etter hvert cirka 5 minutter når rutinen var innarbeidet.

 

Noen invendige lommer til bøker og andre småsaker øker bokomforten. Alt i alt virker det som en konstruksjon av høy kvalitet med gode materialvalg.

 

Når det gjelder monteringsretningen, tror jeg kanskje jeg ville ha valgt å gjøre det slik som HC og Bente hadde gjort det. Det gir en sitteplass under tak, og mulighet for å spenne opp et dusjforheng. Man får også en regnfri inngang til bagasjen bak.

 

IPB Image

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et Maggiolina telt kjøpt av campingsport. Er godt fornøyd med det 5 år senere. Jeg har kjørt endel med teltet på taket (hadde ikke andre steder å ha det) og glassfiberskallet gjør at madreasser, dyner m.m. alltid er tørt selv om vi kjører i styrtregn.

 

IPB Image

 

P.S. Vi fikk laget en ekstra lang sveiv slik at sveiven stakk ut av takstativet når vi skulle sveive teltet opp/ned.

Endret av cepe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPB Image

 

Vi har hatt vårt Magiolina taktelt i snart 6 år og er meget fornøyd med det. Vi har også prøv det i storm og regn og kan konkludere med at det er helt tett :) . http://www.liveeasy.no/

 

Dersom dere skal til Afrika Kan det hende at det teltet Thomas beskriver kanskje har en fordel med at det er to duker. slik at det blir en viss "safaritak" efekt. Det blir da et lag mellom dukene som hele tiden er skyggelagt. Eezi Awn er et annet telt som har denne efekten. Jeg tror Offroad butikken er rimligst på disse i norden. http://www.offroadbutikk.com/

 

Mitt er helt flott til en varm nordisk sommer, men kanskje det blir ekstremt varmt i de områdene dere skal besøke.

 

Dere kan også bruke søkefunksjonen på forsiden. Søker dere på taktelt, så kommer det mange tråder som er relatert til dette emne.

 

God tur og del opplevelsene med oss andre etter turen :) .

 

Mvh Sven Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi er i markedet for et taktelt. Noen som vet om engelske butikker som selger Eezi-Awn teltene? Frog Island er den eneste jeg fant og de hadde ikke priser på siden sin.

Noen som kan si litt om 120 cm kontra 140 cm bredde(jada vet det er 20 cm forskjell)

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :D

Hannibal ser jo fristende ut med overhenget bakover. Mens Maggiolina utvilsomt ser lettest ut å sveive opp + at tørre sengeklær nok også høres forlokkende ut...

Vi står foran et vanskelig valg skjønner jeg. :rolleyes: Senger inni er lite aktuelt siden vi til vanlig har to søte hunder som bor der...

 

Tom: Fant Eezi taktelt hos http://www.scorpionracing.co.uk/ (så ikke noe pris der, men de svarer sikkert på epost)

 

Og selvsagt skal vi dele Safari-opplevelsene med dere :D

(Men før den tid kommer det sikkert flere spørsmål - har planer om å gjøre en hel del med bilen på forhånd :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med fuktighet når man legger sammen teltet etter en regnfull natt. Er madrasser og alt gjennomfuktig når man tar det opp kvelden etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det kan skje! Men da snakker du skikkelig regnvær også. Opplevde det på nattsafrien i fjor. Da regnet det gaske så sidelengs, og dermed ble det fuktig i teltet. Dersom det regner rett ned er det nok ikke så stort problem da teltet (Hanibal) har regntrekk, som også fungerer som et slgas safari-tak.

 

mvh

HC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en forhandler av Maggiolina taktelt et sted i UK:

 

http://www.boab.biz/Pages/Autohome%20vehic...from%20BOAB.htm

 

Et maggiolina extreme small vil komme på 14.150,- mot over 20 laken som det koster her i Norge. Det kan kanskje være verdt å ta turen?

 

Har sendt dem en liten mail om hvor mye det koster å få sendt dette over til Norge (eller sverige, da man slipper unna med 7% VAT fra UK - siden sverige er innen EF (Tja.. heter vel EU nå men..))

 

:) Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mest lyst på et Eezi-awn jeg tror jeg. Dette virker som et vel gjennomtenkt produkt og er vel det som har vært lengst på markedet. Jeg skal montere det på en Front runner takgrind, denne har sånn høy kant bak noen som vet hvor mye styr det er å bygge opp for å komme over kanten? Har mest lyst til at det skal "slå" bakover for å få tak over når en tar ut ting bak. Synspunkter eller erfaring noen?

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med mitt Eezi-awn, til sommeren skal det opp på taket av Loppa og bli et ekte taktelt etter et prøveår i litt lavere høyder :rolleyes:

 

her forsøkte jeg å legge in et bilde av teltet mitt, men det gikk jo som vanlig ikke :angry: , men det ligger i galleriet under forumbilder. Alt var så mye lettere før...................da klarte til og med jeg å legge opp bilder på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk TT, godt noen kan, prøvde det samme men fikk kun opp feilmeldinger....................må vel øve meg på å klistre vanlige bilder inn i fotoalbumet mitt i noen år før jeg slipper meg løs her igjen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er et stk Eezi-Avn taktelt med bredde 140 cm bestilt. Nå gjennstår bare spørsmålet om det skal monteres framme eller om jeg kanskje skal snu grinda(Front runner) slik at de høye bøylene havner foran. Gleder meg som en unge til første overnatting i høyden og med det flotte været vi har så kanskje det ikke trenger å bli så lenge til.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fordeler å vende teltet bakover (brette det ut bakover). Du kan f.eks. stå under halvparten av teltet å pusle bak i bilen. Du kan også kjøpe et telt med tre vegger som du fester under takteltet for å få et flott skifte/matlagingstelt. Du kan ha jerrykanner og annen type bagasje foran, og nå det ved å gå på forskjermene og panseret.

Jeg kommer i farten ikke på noen fordeler med å vende det fremover. Men det blir vel kanskje til syvende og sist en smakssak.

 

Hvor har du bestillt det fra? Er det lov til å spørre hva du måtte betale for det, og evt. hvordan du får det hjem til Norge, (hvis det er bestillt utenlands?).

God tur - hver gang.

Mvh Sven Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nå gjennstår bare spørsmålet om det skal monteres framme eller om jeg kanskje skal snu grinda(Front runner) slik at de høye bøylene havner foran."

 

Og jeg som trodde den høye kanten skulle være foran , telt eller ikke. Da har du noe til å ta i mot lasten når du bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...har også bare bra erfaring med Maggiolina. Alltid tørt, og det tar ETT MIN. å sveive opp! (greit hvis styrtregn...) ...men om det er så vakkert (?!), er vel en smakssak.... ;):) ...

gallery_424_9_21327.jpg

 

 

Det ser så til de grader ut som dere er på tur med verdens største kjøleboks på taket. :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nå gjennstår bare spørsmålet om det skal monteres framme eller om jeg kanskje skal snu grinda(Front runner) slik at de høye bøylene havner foran."

 

Og jeg som trodde den høye kanten skulle være foran , telt eller ikke. Da har du noe til å ta i mot lasten når du bremser.

Har selv en Eezi Awn (120cm bredde - den minste) med Frontrunner Expedition takgrind. Når montert vender takteltet forover. Men det er ingen fysisk hindring for å snu takgrinda. Om du ikke allerede har kjøpt grind kan Frontrunner Wind-Cheetah kanskje være løsningen, denne har ikke bøyle i det hele tatt. Ellers finns det også muligheter for å heve monteringen av teltet slik at den kan brettes ut bakover, selv med bøylen på plass der bak.

 

Bilder:

IPB Image

 

IPB Image

 

Oppå Martins tidligere LtWt:

 

IPB Image

 

IPB Image

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer i farten ikke på noen fordeler med å vende det fremover. Men det blir vel kanskje til syvende og sist en smakssak.

 

Den ekstra vekten på taket (50-60kg) vil vel med en fremovervendt plassering bli bedre fordelt på bilens akslinger. I fjor hadde jeg teltet montert bakover og ved litt frisk(!) kjøring på svingede veier føltes det noen ganger som om det var for lite luft i bakdekka. :o

 

Dette skal forskes litt mer rundt i år......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fullblods Wannabe har jeg selvsagt diverse brochures liggende (i en kåk det er visning på torsdagen) og i dem kan jeg bl.a lese at takets belastning er 75 kg.

 

Da har jeg et spyrgesmål - hur i H får dere smekka på telt og stativ/rammer som veier 60+ kg da ? Bikkja mi kunne ikke engang ha vært i et telt på et slikt takstativ om totalvekta er bare 75 kg...

-Og skulle jeg oppi telt på tak, som jeg finner må være en ultimat måte å campe på, så havner vi fort på 140 kg. Med madammen og sove-ting så er vi nært det dobbelte...

 

Og det dobbelte minus 60 kg er ikke en dritt igjen...

 

Gir slike ånklie rammer på taket bedre vektfordeling for lasten på taket og man da kan øke/overskride tålbar belastning på taket ??

 

Undrer bare, jeg.

 

mvh,

Yngve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...