Gå til innhold

Slark i girkasse


Anbefalte innlegg

Første mistenkte må vel bli et (ut)slitt lager.

Hva slags slark er det snakk om ? På tvers av akslingen eller i akslingens lengderetning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge vært på jakt etter en ulyd jeg har hatt i drivverket. Jeg har skiftet alle hjullagrene og kryssene på mellomakslingen. Det har hjulpet betraktelig, men det er fortsatt noe lyd som ikke skal være der. I tillegg har jeg noe vibrasjoner som ikke er motoravhengige. Det er ikke mye, men nok til at jeg ønsker å finne årsaken.

 

Den slarken jeg nå så er der akslingen går inn i girboksen. Når jeg tar tak i mellomakslingen kan jeg bevege akslingen på tvers av lengderetningen. Slarket er ikke i mellomkaslingen men i gir boksen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hlres ut som det er fremre lager i transferkassen som er slitent, ja. Skal du skifte det, er det lurt å skifte simmerringen samtidig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruktioner för lagerbyte finner du här: Discoweb

Et par kommentarer til delenr som er oppgitt på den siden :

 

LR delenr for lageret er STC1130. 6207 er et standard "lager-produsent-nummer" for kulelager med inerdiameter 35 mm, ytterdiameter 72 mm, og bredde 17 mm.

Simmerringen har delenr FRC7043 for transferkasser t.o.m. nr 34D526134F, og FTC4939 f.o.m. transferkasse nr 34D526135F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig komplisert, og du trenger ikke demontere hele kassen.

Beskrivelsen Lars L henviste til sier vel det meste... men vær forsiktig når det nye lageret skal på plass, det er fort gjort å skade det ved å banke for hardt på det.

Pass også på at der ikke følger med skitt inn langs kanten av lager eller simmerring. Det lønner seg å gjøre skikkelig rent før du begynner å demontere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Arbeidet ser greit ut, men krever tydeligvis noe verktøy jeg ikke har. Hva er en "slide hammer". Utfordringen må være å få lageret ut. Finnes det verktøy som kan brukes, og har de det på Biltema?

 

Ser av delekatalogen at det finnes et "kit" for denne jobben. Det er tydeligvis et servicepunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Slide hammer" kalles "glidehammer" hos Biltema. Varenr er/var 19-906 iflg siste katalog, men varen finnes visst ikke i katalogen på biltema.no :o

 

Tror jeg ville ha skrudd av "front output housing" slik at jeg kunne stått inne i varmen og byttet lageret. Da kommer du også til "fra innsiden" slik at det er enklere å presse ut det gamle lageret ;)

 

Jeg nevnte simmerringen tidligere - sjekk også at overflaten på drivflensen som ringen skal gli mot, er uskadet. Er den ikke det varer ikke den nye ringen lenge, og da er det bare spørsmål om tid før lageret også må byttes igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...