Gå til innhold

Fysiske mål, bolter og muttere


springer

Anbefalte innlegg

Finnes det en oversikt over dimensjoner og slikt på de forskjellige M-betegnelsene?

Dersom jeg skal skru en M8-bolt med mutter bruker jeg da en 8mm fastnøkkel, eller?

Dette burde jeg vel strengt tatt visst fra før, men ikke filler'n om jeg klarer å hente det frem fra harddisken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt standarden, men her er ca:

 

M6 = 10mm

M8 = 13mm

M10 = 17/16mm

M12 = 19/18mm

 

På den gamle standarden var det likt på mutter og bolt, men på den nye er det mer og mer vanlig med forskjell på mutter og bolt slik at du i prinsippet skal klare deg med en av hver nøkkel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For metriske bolter og UNC/UNF tommedim er det slik at boltdiameter og hodestørrelse "henger sammen" og måles i samme målenhet - og verktøyet er merket direkte med dim. på mutter/bolthode det passer til. En 13mm fastnøkkel passer altså til et bolthode (eller en mutter) på 13mm. Tilsvarende gjelder for UNC og UNF gjenger, men der er målene oppgitt i tommer. En 1/2" nøkkel passer til bolthode/mutter på 1/2".

Denne måten å oppgi bolthode-størrelse på omtales ofte som AF, Across Flats - altså avstanden mellom sidene på bolthodet.

 

MEN når alt ser så greit ut, er der selvfølgelig noe som ikke følger samme prinsipp :rolleyes:

Whitworth ( eller var det Witless? ;) ) bolthoder, muttere og tilhørende verktøy er noe for seg selv. Dimensjonen på bolter og muttere er oppgitt i deler av tommer - en 1/2" bolt har selvfølgelig boltdiameter 1/2" - men størrelsen på bolthodet er ikke oppgitt i "tomme-deler", og verktøyet er heller ikke merket med hodestørrelse. Til en Whitworth-bolt (BSW) med (bolt)diameter 1/2" brukes altså verktøy merket 1/2" - selv om bolthodet er 0,920". For å skape ytterliger forvirring er bolthodene mindre på fingjengede bolter (BSF), der brukes bolthode og mutterstørrelse som er lik BSW bolt som er "ett nummer mindre". Bolthodet på en 1/2" BSF-bolt er altså like stort som hodet på en 7/16" BSW-bolt. Dermed må man til en 1/2" BSF bolt finne frem Whitworth-verktøy merket 7/16" som passer til bolthodet på 0,820". Og for å bidra ytterligere til forvirringen, og for å spare stål, gikk man omkring 1941 over til å bruke "små" hoder på BSW-bolter også. Og nyere verktøy er vanligvis merket etter "ny standard".

Confused ? :rolleyes: Ingen grunn til det. Det er så enkelt, så <_< Til en gammel 1/2" BSW bolt brukes gammelt 1/2" Whitworth verktøy, eller nyere 9/16" verktøy, som også passer til alle 9/16" BSF bolter; mens gammelt 9/16" verktøy passer til nyere 5/8" BSW og 5/8" BSF... og gamle 9/16" BSW bolter ... og ingen av disse tilsvarer 1/2"AF, 9/16"AF eller 5/8"AF...

Still confused? :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For metriske bolter og UNC/UNF tommedim er det slik at boltdiameter og hodestørrelse "henger sammen" og måles i samme målenhet - og verktøyet er merket direkte med dim. på mutter/bolthode det passer til. En 13mm fastnøkkel passer altså til et bolthode (eller en mutter) på 13mm. Tilsvarende gjelder for UNC og UNF gjenger, men der er målene oppgitt i tommer. En 1/2" nøkkel passer til bolthode/mutter på 1/2".

Denne måten å oppgi bolthode-størrelse på omtales ofte som AF, Across Flats - altså avstanden mellom sidene på bolthodet.

 

MEN når alt ser så greit ut, er der selvfølgelig noe som ikke følger samme prinsipp :rolleyes:

Whitworth ( eller var det Witless? ;) ) bolthoder, muttere og tilhørende verktøy er noe for seg selv. Dimensjonen på bolter og muttere er oppgitt i deler av tommer - en 1/2" bolt har selvfølgelig boltdiameter 1/2" - men størrelsen på bolthodet er ikke oppgitt i "tomme-deler", og verktøyet er heller ikke merket med hodestørrelse. Til en Whitworth-bolt (BSW) med (bolt)diameter 1/2" brukes altså verktøy merket 1/2" - selv om bolthodet er 0,920". For å skape ytterliger forvirring er bolthodene mindre på fingjengede bolter (BSF), der brukes bolthode og mutterstørrelse som er lik BSW bolt som er "ett nummer mindre". Bolthodet på en 1/2" BSF-bolt er altså like stort som hodet på en 7/16" BSW-bolt. Dermed må man til en 1/2" BSF bolt finne frem Whitworth-verktøy merket 7/16" som passer til bolthodet på 0,820". Og for å bidra ytterligere til forvirringen, og for å spare stål, gikk man omkring 1941 over til å bruke "små" hoder på BSW-bolter også. Og nyere verktøy er vanligvis merket etter "ny standard".

Confused ? :rolleyes: Ingen grunn til det. Det er så enkelt, så <_< Til en gammel 1/2" BSW bolt brukes gammelt 1/2" Whitworth verktøy, eller nyere 9/16" verktøy, som også passer til alle 9/16" BSF bolter; mens gammelt 9/16" verktøy passer til nyere 5/8" BSW og 5/8" BSF... og gamle 9/16" BSW bolter ... og ingen av disse tilsvarer 1/2"AF, 9/16"AF eller 5/8"AF...

Still confused? :wacko:

 

 

Tøfft!! :lol::lol::blink:

 

Man bør ha et par sett av forskjellig type, tomme, mm og withworth, også hiver man alt dette i en haug og blander godt.

Også prøver man seg fram til hvem som passer best, og den bruker man!!

:D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøfft!! :lol::lol::blink:

 

Man bør ha et par sett av forskjellig type, tomme, mm og withworth, også hiver man alt dette i en haug og blander godt.

Også prøver man seg fram til hvem som passer best, og den bruker man!!

:D:P

 

Det minner meg om da jeg byttet termostat forrige helg på RRCen...

Den ene bolten datt ned og kilte seg bak servopumpa og den fikk jeg ikke ut.

Fant noen ny bolter men de var selvfølgelig i M-gjenger og passet ikke.

Brukte nesten 1 time på demontering av diverse deler, og med stang med kraftig magnet og diverse stålbiter fikk jeg lirket bolten løs og ut. Vurderte nesten å vælve hele bilen på hodet :blink:

Lesson learned: ha alltid en rikt utvalg av bolter/muttere osv. og begynn ikke noe på en søndag ettermiddag kl 1400 utendørs. Det ble både kaldt og mørkt før bilen var i orden igjen :blink: :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ha et par sett av forskjellig type, tomme, mm og withworth, også hiver man alt dette i en haug og blander godt.

Også prøver man seg fram til hvem som passer best, og den bruker man!!

:D:P

Hm, sånn ser diverse-bolter-og-muttere-kassen min ut - permanent... :blink:

M7 er favoritten.

Og da er spørsmålet; hva er den logiske størrelsen på hodet da?

 

Knud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skikkelig irriterende. Og den dag i dag selges bolter og muttere f.eks 10mm. med både 16 og 17 mm. tverrsnitt på bolthodet. Har opplevd å kjøpe inn storparti av 10mm. bolter/muttere for montasjejobber der det faktisk har vært blanding av de 2 bolthodedimensjonene. Fryktelig irriterende... :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M7 er favoritten.

Og da er spørsmålet; hva er den logiske størrelsen på hodet da?

Er ikke 11mm standard på M7 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel vi kan si at standarden er død!

 

Hvis noen tror at LR noensinne har fulgt

eller vil følge den tror jeg de tar skammelig feil.

På to like bolter , eldre biler, er det ofte så store

toleranser at forskjellige størrelse nøkler bør benyttes

for å ikke runde hodene hvis de sitter godt.

 

8 mm hode på 8 mm bolt er ikke uvanlig

på nyere biler,les LR,men de vil vel kanskje

kalle dem for spesialbolter?????

 

Gauteskrurlrmedtommerogmillimeterogannetiskjønnblanding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 11mm standard på M7 ?

Yes, Sir! :)

 

Størrelsen synes jeg er helt perfekt i mange sammenhenger. Sterkere enn M6, men ikke så klumpete og stor som M8. Meeen, nesten umulig å oppdrive, så den bør glemmes hvis mulig.

 

Knud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...