Gå til innhold

Garasjevarmer/byggtørker


ADI

Anbefalte innlegg

 

Er det noen som har en garasjevarmer/byggtørker som går på diesel??

 

Bør nok være over 10Kw..

 

Evnt. vet hvor jeg får tak i noe slikt rimelig??

 

Er jævli kaldt i garasjen vår for tia, og kaldere blir det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En byggtørker som går på diesel forpester lufta med eksosen, og er etter min mening direkte helsefarlig. Finnes dyre utgaver med separat eksos som føres ut av lokalet via eget rør. Jeg ville mye heller valgt gassovn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovnen kan stå utenfor og blåse inn så det er ikke så stort problem..

Gass er vel ganske dyrt i forhold til diesel, tenker da på bruk..

Hjelper ikke det, Stefan. Eksosen kommer ut foran sammen med varmen. Etter en time sitter svovelsmaken i munnen... ;)

Varmt verksted om vinteren er kostbart.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ikke varmere med direkte fyring dvs uten varmeveksler legg i noen ekstra kroner å kjøp en med varmeveksler dvs at røykgassen ledes ut gjennom pipe. I ett verksted på ca 60m2 har jeg en dantherm ITA22 (22kw) den er termostatstyrt det tar maks 15min for å oppnå en behagelig arbeidstemp når jeg skrur opp termostaten.( på vinterstid)

Det finnes mange merker på markedet men pass på å kjøp en med pumpe isteden for kompressor dermed kan du putte en slange fra varmeren rett i ett 200l fat eller annen tank, dermed slipper du å fylle tanken på varmeren.

Dantherm er å anbefale de har samme brenner systemet som i vanlige fyrkjeler svært pålitelige, jeg har bygget ett lite rom på utsiden av verkstedet til min varmer og jeg tror det er 3 år siden jeg sist innspiserte den.som røykrør bruker jeg spiro. Pris ca 12-14000.-

Litt dyr i innkjøp men svært rimelig i drift bruker diesel eller fyringsolje.

Alle type varmer hvor røykgassen ikke ledes ut gir hodepine dessuten helt sikkert ikke heldig for helsa:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye varme i denne tråden. Legg spesiellt merke til Zibro ovnen jeg endte opp med. Er kjempefornøyd med den. B)

 

Kjøpte same ovn i haust til å bruke i lavvoen. Fungerar kjempebra.

Men den bør ha god tilgang på friskluft. Alt som brenn lagar avgass.

Endret av Odd Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte same ovn i haust til å bruke i lavvoen. Fungerar kjempebra.

Men den bør ha god tilgang på friskluft. Alt som brenn lagar avgass.

Kjører du ovnen på fullt, så 'oser' den litt i 10 minutter for så å brenne renere. Jeg lufter derfor verkstedet godt de første minuttene. Du får spesialolje til Zibro ovnene som gir ren avgass. Rundt 500 kr. for 20 liter... :ninja: :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du ovnen på fullt, så 'oser' den litt i 10 minutter for så å brenne renere. Jeg lufter derfor verkstedet godt de første minuttene. Du får spesialolje til Zibro ovnene som gir ren avgass. Rundt 500 kr. for 20 liter... :ninja: :o

 

Eg har berre brukt den i lavvoen, og er berre litt bekymra for bruk i lukka rom. Lavvoen er jo ikkje akkurat tett. :D Er litt forsiktig eg då. blush:lol: Vi er nok enige. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du ovnen på fullt, så 'oser' den litt i 10 minutter for så å brenne renere. Jeg lufter derfor verkstedet godt de første minuttene. Du får spesialolje til Zibro ovnene som gir ren avgass. Rundt 500 kr. for 20 liter... :ninja: :o

 

Som blir ca 2,50 pr Kw.... vs diesel til mellom 60 og 80 øre. Og strøm til 60??

 

Gass brenner mye renere, trenger ingen pipe og gassovner er lette å få tak på brukt, og koster vel ca 200 for 11 kg flaske

CO er farligere enn CO2, man tåler godt en firedobling av CO2 nivået fra vanlig luft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som blir ca 2,50 pr Kw.... vs diesel til mellom 60 og 80 øre. Og strøm til 60??

 

Det må nevnes at det nærmeste jeg har vært Zibros parafin, er å lese om den i brosjyren.. Her brukes 'vanlig' parafin i varmeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass er ikke særlig gunstig å fyre med, med en pris på kr 412.50.- for 11kg dvs kr 37.50 pr.kg.( dagens pris på TESS) vil prisen bli Kr 2.65 pr kw. Det er 500% dyrere enn å fyre med diesel :)

 

Med litt konkurranse som her i rogaland koster gass 225 pr flaske. Eller i rør til 28,50 øre pr kw :D:D

 

Edit:

 

Industri flaske med gass

Kr. 680,- / 1350,- / 1495,- inkl. mva

 

11 Kg : kun 680,- inkl.mva.

17 Kg : kun 1350,- inkl.mva.

33 Kg : kun 1495,- inkl.mva.

Pluss event. frakttillegg.

 

Flaskene leveres inklusive gass.

 

 

 

Påfylling

Kr. 225,- / 400,- / 485,- inkl. mva

 

Påfylling:11 kg - 225,- inkl.mva

Påfylling:17 kg - 400,- inkl.mva

Påfylling:33 kg - 485,- inkl.mva

 

Vil si ca kr 14,70 pr kg eller kr 1,- pr kw

 

 

 

Endret av M3rcutio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt konkurranse som her i rogaland koster gass 225 pr flaske. Eller i rør til 28,50 øre pr kw :D:D

 

Edit:

 

Industri flaske med gass

Kr. 680,- / 1350,- / 1495,- inkl. mva

 

11 Kg : kun 680,- inkl.mva.

17 Kg : kun 1350,- inkl.mva.

33 Kg : kun 1495,- inkl.mva.

Pluss event. frakttillegg.

 

Flaskene leveres inklusive gass.

Påfylling

Kr. 225,- / 400,- / 485,- inkl. mva

 

Påfylling:11 kg - 225,- inkl.mva

Påfylling:17 kg - 400,- inkl.mva

Påfylling:33 kg - 485,- inkl.mva

 

Vil si ca kr 14,70 pr kg eller kr 1,- pr kw

 

 

Kr 1.- pr kw er fortsatt svært dyrt omtrent det dobbelte av diesel.

De prisene på gass er nok ikke mulig å oppdrive her på Østlandet, trodde også at kjeder som Tess oppererte med samme priser overalt. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du får en brukt gassvarmer til 1500, bare å plugge i. Dieselvarmere koster litt mer, og behøver pipe. Kan brenne en del kw for de pengene. Prisen er ikke fra Tess, men Rpt.no. Vet at det er konkurranse om gass andre steder enn Rogaland og, men forhandlere vet jeg ikke.

Jeg sparer ca 20 øre pr kw på å bruke naturgass vs diesel. Propan i bulk koster vel en 4.50 pr kg. Til mer energi du bruker, dess billigere blir det med gass

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodorløsningen er følgende:

Webastovarmer kobles direkte på en radiator fra et LR-produkt. Stor vifte bak radiatoren.

Vips: 4,6kw eller mer rett i trynet :D

 

PS: Hvis noen har en brukt propanbrenner så er jeg på jakt etter dette. Garasjen er litt glissen nå i småkulda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...