Gå til innhold

Gjennom Tyskland


Jørn S

Anbefalte innlegg

Det ser ut som jeg er i ferd med å kjøpe brukt båt fra Sveits. Båten står på en henger som er uregistrert (men har tilstrekkelige papirer til å bli registrert i Sveits).

Hva må jeg ha av papirer / skilt på hengeren for å (lovlig) kunne kjøre den med last fra Sveits, gjennom Tyskland til Norge?

Norsk dagsprøvekjennemerke er utilstrekkelig for å kjøre lovlig med last. En eller annen sa noe om å kjøpe midlertidige tyske skilter, en vanlig prosedyre ved transport av bruktimportert bil.

 

Noen som vet noe?

 

ps Kiel - Bern - Travemunde - Son. Drøyt 2500 km på europeiske motorveier med Defender 130 og 1500 kg henger. Snadder, eller ? :unsure:B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som kreves hverken i Sveits eller Tyskland, men norske prøveskilt gjelder i alle fall ikke utenfor Norden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ikke bare ta type papirene, vognkort.. hvis det finnes og serienummer og registrere den i norge?..

Det går nok ikke - tilsynet vil helt sikkert ha en titt på tilhengeren før de kan registrere den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den kan registreres i Sveits, vil det ikke da være mulig å gjøre nettopp det, kjøre den hjem på sveitsiske skilt og omregistrere den her hjemme? Det er vel intet krav om at trekkvogn og henger må være registrert i samme land, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig! Gjorde akkurat det samme med en MC fra Tsjekkia. Registrerte på meg i Tsjekkia på EU-eksport skilt (begrenset levetid). Det er viktig at du forsikre hengern (EU Greencard Insurance) -da kan du kjøre gjennom EU fram til riksgrensen. Jeg kjørte hele veien hjem, for så å omreg (+mva) hos tollern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrering i Sveits kan jo være en mulighet, ja. Det er kanskje litt enklere med en bil enn med en tilhenger. Selve registreringen er grei nok for bil også, men fosikring kan by på visse problemer. De fleste forsikringsselskap er ikke så veldig lystne på å selge forsikring til kunder som ikke er bosatt i landet hvor forsikringen tegnes, samtidig som norske selskap ikke er villige til å forsikre utenlandskregistrerte kjøretøy...

 

Regner med at du skal ha forsikring på båten (og tilhengeren) når du frakter den hjem. Sjekk med forsikringsselskapet om de stiller noen krav til tilhenger/transportmiddel.

 

Husk også at du ikke har lov til å kjøre utenlandskregistrert kjøretøy i Norge - for å kjøre lovlig med tilhengeren her i landet, før den er godkjent og registrert, må du ha prøveskilt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at du ikke har lov til å kjøre utenlandskregistrert kjøretøy i Norge - for å kjøre lovlig med tilhengeren her i landet, før den er godkjent og registrert, må du ha prøveskilt på den.

 

 

Jeg kan..... :rolleyes::D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Norsk statsborger og har ikke norsk førerkort.

Det holder ikke <_< Bruk av utenlandskregistrert kjøretøy i Norge er kun tillatt for personer som ikke har "fast oppholdssted" her. (Visse unntak finnes, men dette er hovedregelen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp...

Er ikke Norsk statsborger og har ikke norsk førerkort.

 

for lovlig å kjøre bil i norge.. måtte du egentlig ha byttet inn sertifikatet ditt i et norsk ett 3 mnd etter at du kom hit.. med untak klasse B.. som ditt er gyldig for intil du bytter det inn.. dvs.. IKKE BE med henger tyngre en 750kg. meeen.. for å bytte koster det en legesjekk .. 500kr?.. og 178kr i bytteavgift.. ;)

.. jeg hadde tysk førerkort og måtte bytte.. nå har jeg BE C1E ..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, førerkort fra EØS-land er gyldige i Norge, men kan byttes inn om innehaver ønsker det.

Der er dog en begrensning for klasse C, C1, D, og D1 (med og uten E) : Førerrett i disse klassene gjelder kun i 10 år fra førerkortinnehaver tok fast opphold i Norge. Skal førerrett i disse klassene beholdes lenger, må førerkortet byttes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trekke utenlandsregistrert henger i Norge på Norsk registrert bil. ( Eks. Johs Lunde Transport bruker ofte semihengere fra andre land som de leaser, og bruker Norsk registrert trekkbil på disse) Det er bilens forsikring som også dekker hengeren hvis uhelle skulle være ute. Så hvis tidliger eier av hengeren vil, kan du registrer hengeren i hans navn og kjøre denne til Norge. Om registrer så hengeren i ditt navn og send skiltene ned til Sveits eller lever de inn til Toll stasjonen nær deg. Det bør leller ikke være noe problem på grensen mellom Tysklaand og Sveits, så lenge du har de nødvendige papirene i orden. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trekke utenlandsregistrert henger i Norge på Norsk registrert bil. ( Eks. Johs Lunde Transport bruker ofte semihengere fra andre land som de leaser, og bruker Norsk registrert trekkbil på disse)

Fullt så enkelt er det ikke. Dette unntaket gjelder kun for erhvervsmessig transport og forutsetter også at tilhengeren sendes ut av landet igjen senest 90 dager etter innførsel.

For privat transport og/eller når tilhengeren tas inn i landet for å bli værende her, er det ikke tillatt å kjøre den på utenlandske skilt. Da kreves norske skilt/prøveskilt på hengeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...