Gå til innhold

Veteranforsikring


Cornelis

Anbefalte innlegg

Hallo alle på forumet!

 

Jeg har noen spørsmål angående forsikring av veterankjøretøy.

 

Lurte på om det er noen her på forumet som vet noe om dette, har selv en Land Rover Serie III Ex- Mil 1975 mod som nylig er blitt veteran.

 

Lurte på om det er noen fordeler eller ulemper med å skifte til veteranforsikring?

 

Er det noen km begrensninger? Eller andre regler som jeg må forholde meg til?

 

Vil være svært takknemlig hvis noen kunne hjelpe meg med litt info angående veteranforsikring!

 

Mvh Cornelis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betingelsene varierer mellom selskapene og blir også endret/oppdatert av og til, så du må nesten undersøke litt.

I tillegg til veternaforsikring som du tegner selv direkte hos forsikringsselskapene, kan man tegne veteranforsikring via LMK-tilsluttede klubber (f.eks. NLRK). For LMK-forsikring gjelder bl.a. ganske strenge krav til originalitet, og så er der en del andre krav/betingelse også.

 

De fleste forsikringsselskap stiller krav om at "veteranbilen" ikke skal være til daglig bruk (dvs. at man eier/disponerer en annen bil i tillegg) og der er ofte begrensninger i kjørelengde.

En annen ting å tenke på er at man på en veteranforsikring ikke opparbeider bonus - og heller ikke "vedlikeholder" allerede opptjent bonus. Det betyr at man etter noen år med veteranforsikring kan ha mistet den bonus man hadde tjent opp. Bestemmelsene rundt dette kan det også være lurt å sjekke på forhånd (det kan muligens også variere mellom serskapene) slik at man ikke sitter der med skjegget fullt av postkasser den dag man trenger en vanlig bilforsikring igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også hvilke årlige kjørelengder de ulike forsikringsselskapene tilbyr på deres veteranforsikringer.

 

Jeg tror Vesta fremdeles tilbyr høyeste antall km: 8000.

 

I tillegg til at du er utenom bonussystemer, så har selskapene ulike begrensninger mht hvem som kan kjøre bilen. For min Triumph Stag gjelder det kun medlemmer av mitt hushold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Skjønner ikke hvilke andre krav/betingelser angående LMK som Ketil skriver om?

 

LMK tilbyr helforsikring til under tusenlappen. Ingen begrensninger på kjørelengde, såfremt kjøretøyet brukes i motorhistorisk øyemed. Kjøretøyet må være originalt, evt med påmontert tidsriktig tilbehør. Kjøretøyet må være restaurert, eller i så god stand at restarering ikke er nødvendig.

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvilke andre krav/betingelser angående LMK som Ketil skriver om?

 

LMK tilbyr helforsikring til under tusenlappen. Ingen begrensninger på kjørelengde, såfremt kjøretøyet brukes i motorhistorisk øyemed. Kjøretøyet må være originalt, evt med påmontert tidsriktig tilbehør. Kjøretøyet må være restaurert, eller i så god stand at restarering ikke er nødvendig.

109479[/snapback]

... og der har du nevnt andre krav enn kravet til originalitet som jeg trakk frem i mitt innlegg rolleyes.gifbiggrin.gifwink.gif

Dessuten kreves vel fortsatt at man har vært medlem i en LMK-tilsluttet klubb i minst ett år før man kan tegne forsikring unsure.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan godt si det. Men du kunne også skrevet det samme, jeg tror at du kjente til dette fra før. Jeg synes det er bedre med konkrete opplysninger istedefor uttalelser i "Se og hør"-stil som jeg liker å kalle det.

 

Det er riktig, man må ha vært medlem av en LMK-tilsluttet klubb i minimum ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kenner ikke alle detaljer når det gjelder LMK-forsikring, blant annet fordi jeg ike har slik forsikring for noen av mine biler biggrin.gif

Derfor valgte jeg å nevne kravet til originalitet spesifikt, og informere om at der også fantes andre krav - i stedet for å forsøke å presentere noe som kunne se ut som eller oppfattes en komplett liste men som likevel kunne mangle noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Ketil.

 

Neste gang spørsmålet kommer opp (ser at det er et gjentagende spørsmål) så kan det bare referes til meg. Jeg er NLRK's LMK-kontakt og prøver etter beste evne å få forsikret alle de kjøretøy som kan få LMK-forsikring. Gjennom årenes løp har det blitt en del kjøretøy, på to eller fler hjul, som jeg har behandlet og som deretter har passert LMK's forsikringskomité og eierne har fått en gunstig forsikring.

 

Når det gjelder Land-Rover-produkter er det dessverre alt for få som har en slik forsikring. Til det er det to hovedgrunner:

1. Noen søker om forsikring på biler som er bulkete eller i en skikkelig shabby forfatning.

2. Mange av oss LR/RR-eiere ønsker å modifisere kjøretøyene våre og dermed søker vi forsikring på en "Hot Rod" med ofte "hjemmesmidde" produkter.

 

Det som er helt klart er at mange LR/RR-eiere kunne fått LMK-forsikring, men så har de blitt fortalt av velmenende meningsfeller fra LR/RR-menigheten at "de folka i LMK godtar aldri noe slikt, så du trenger ikke søke en gang". Til de som likevel tør å ta kontakt så sier jeg at de får fylle ut et søknadsskjema og sende med bildene som kreves, så skal jeg kontakte dem når jeg har sett igjennom bildene. Ser jeg at mulighetene for LMK-forsikring er tilstede besiktiges kjøretøyet og alle papirer sendes LMK. I andre tilfeller ender det opp med råd om at et eller annet bør utbedres. Når dette er gjort får jeg nye bilder, besiktigelse blir utført og papirer oversendes LMK. I noen tilfeller blir eier gjort oppmerksom på at det må en grundigere jobb til for å få en forsikring og da er det jo forskjellige løsninger utfra eierens ønsker, behov og interesse for hvordan kjøretøyet skal bli og hvordan det skal forsikres.

 

Dersom noen har spørsmål om LMK-forsikring kan jeg kontaktes på: henryav@halden.net eller 91168202.

hilsen

Henry Arnfinn Vangseng

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel legge til en 3. grunn også : De fleste ønsker vel å bruke bilene sine litt mer enn kun i motorhistorisk øyemed :unsure:

Kanskje du kan utdype litt om hva som egentlig ligger i dette begrepet, og hvordan det praktiseres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bruk i motorhistorisk øyemed" er ikke lett å definere. Men som det er nevnt tidligere i denne topic så kan ikke kjøretøyene være i daglig bruk som nyttekjøretøy. Dette kravet er det flere selskap som har, dette er ingen særordning for LMK.

 

Så er det skjønn ute og går, og dette problemet oppstår når det blir snakk om skader. Og som flere selskap da har sagt: Om det oppstår en skade og det viser seg at kjøretøyet har kjørt mange tusen kilometer, eksempelvis 25000 km på et år, da er dette greit dersom det kan legges fram dokumentasjon om deltakelse på treff og arrangementer rundt omkring i verden. (Mange motorentusiaster reiser faktisk veldig langt med sine kjøretøy.) Da har selskapet ingen grunn til å avkorte utbetalingene, evt. kreve regress. Men hvis slik dukomentasjon ikke kan framvises, da vurderer selskapene dette til at kjøretøyet er brukt som daglig nyttekjøretøy for eieren. Dette godtar de ikke, for det er ikke slik forsikringsordningen med veteranforsikring er tiltenkt.

 

Utfra skadens omfang og beløpets størrelse avgjør selskapet hvor mye ressurser de vil bruke på dette. Dersom de mistenker svindel brukes det ekstra mye ressurser. Dette problemet vil de absolutt til livs, fordi ikke bare taper selskapet penger. Men det går igjen utover alle selskapets kunder i form av høyere premier.

 

En reaksjonsform flere selskap opererer med er svartelisting: Det finnes folk rundt omkring som ikke lengre får forsikring pga at selskapene ikke har tillit til dem. Og dette hører menigmann ikke så mye om, fordi ingen går rundt og skryter av at de ikke lengre får tegnet forsikring på kjøretøy. Jeg kjenner et par som ikke lengre kan ha kjøretøy registrert i eget navn pga slike ting. Og jeg vet om noen flere tilfeller. Og dette er IKKE innenfor LMK-forsikringen.

 

Innenfor LMK-forsikringsordningen skjer dette: Når det kan bevises noe snusk, mister man LMK-forsikringen og får tilbud om vanlig forsikring.

 

Man mister også den gunstige LMK-forsikringen når det viser seg at en som tidligere har fått godkjent et kjøretøy ikke tar vare på kjøretøyet, eller modifiserer kjøretøyet veldig etter at forsikring er tegnet. Derfor er det innført re-besiktning hvert 10. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...