Gå til innhold

Servo som går tregt - Defender 110 2001 TD5


tigergutt

Anbefalte innlegg

Er det ikke typisk:

Fisket tuta, dynamo skar seg.

Fikset dynamo - nedre reimhjul delte seg

Fikset nedre reimhjul - blinklys kaputt

Fikset blinklys - servostyring kødder:

 

Fungerte helt strålende både opp og nesten helt ned igjen en svingete fjellveg.

I siste svingen, som er en skarp høyresving så var det akkurat som om servopumpa ga opp og den ble veldig tung på rattet ved stort rattutslag til høyre.

 

Kjørte hjem og testet ut flere forskjellig utslag. Til venstre fungerer den helt fint, fungere helt fint helt til det nærmere seg mye rattutslag til høyre - da blir den tung på rattet igjen...

Svinger tilbake så er den helt fin igjen...

 

Nok olje og reima er hel og fin. Ingen ulyder fra pumpa eller bobler i olja...

 

Litt skummelt å kjøre med.

 

Det eneste jeg har gjort med bilen rett ført dette var å fylle opp høyre pokal med oneshot og bytte olje og filtre...

Endret av tigergutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intern hydraulikkfeil i styresnekka? Akkurat det at den fungerer ein retning kan tyde på det. Med kunn generell kjennskap til hydraulikk servosystem, pilotventil eller kva den no heiter i dette systemet opnar som den skal. Eller invendig lekasje forbi kraftsylindr når utslaget kjem eit stykke ut til sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det jeg fryktet.

Det som er rart er at den fungerer helt topp 1/3 av utslaget til høyre så går det tungt...

 

Må jeg bytte alt sammen eller kan den overhales, tro?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tigergutt said:

Akkurat det jeg fryktet.

Det som er rart er at den fungerer helt topp 1/3 av utslaget til høyre så går det tungt...

 

Må jeg bytte alt sammen eller kan den overhales, tro?

 

Takk for svar!

Kan som lafterolf seier nok overhalast, men det enklaste er å bytte.

At den ikkje fungerer på 1/3 av utslag til høgre kan tyde på skade og lekasje i sylinder om det ikkje er ventilen som jukser i ein posisjoner. Gjer og ein grundig visuell sjekk av korleis alle komponent i styringa beveger seg når rattet blir dreiea frå ytterpunkt til ytterpunkt. Det kan vere noko henger eller butter ein stad.

 

Før bytte, sjekk grundig for lekasje ut og nivå på hydraulikkolje. (Hydraulikkolje, det er eit hydraulisk servosystem. Instruksjonsbok fortel kva type olje det er.:D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...