Gå til innhold

Vurderer kjøp av P38 4.6 - tips til kjøp?


Andbaug

Anbefalte innlegg

Hei LRforum

Har tidligere eid en D3 2009 modell. En av de beste bilene jeg har hatt. Nå er familiebilen blitt elektrisk, men lysten på LR har meldt seg igjen og jeg (tror) jeg har lyst på en P38 V8 som turbil. Virker som man kan få relativt mye bil for pengene, men det er sikkert mange fallgruver her.

 

Så langt har jeg forstått at det er "Bosch modellen" som kom i 99 og senere som gjelder, da disse har litt bedre kvalitet en de yngre.
Er det noen andre do`s and dont`s som gjelder når man ser på disse bilene? Noe utstyr de "må" ha?

Har bare kikket på finn så langt, ikke vært ute å prøvekjørte noe enda.. har merket meg de to bilene under her. 

Det er jo et lire miljø.. noen på forumet som kjenner til disse?

 

99 modell med en god del utbedringer, men gåen toppakning.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=299919390
 

97 modell, omtales som norges peneste, noe som egentlig gjør meg litt skeptsik :)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=303833197
 

 

Legger ved et bilde av D3en på toppen av Grossglockner :) 

image.png

Endret av Andbaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Som selger :) vil jeg anbefale at du også vurderer denne P38

Land Rover Range Rover | FINN.no

Den har Bosch innsprøytning og de andre endringene som kom i 99 (TC på fram aksling og airbag i forsetene)

 

Når det gjelder P38 får du i dag svært godt utrustet SUV for veldig lite penger.  Som turbil er den ypperlig og i og med at du kjenner D3 så har du allerede kjent på fordeler som lavgir og luftfjærer kan gi. Største forskjell når det gjelder å kjøre P38 isteden for D3 kommer av at det er stive akslinger på P38. Ikke så presis som uavhengig understell men når du har kjørt noen mil og hjernen har innstilt seg på stive akslinger så spiser den mil mens du koser deg på tur.

 

Lykke til i søken etter ny turbil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største fallgruvene på P38 er vel rust i kanaler, sprekk i blokk på 4.6. (Som egentlig er mer vanlig enn toppakning...) og ombygging til spiralfjærer. Det finnes ikke godkjente kit. Så dette vil bli en 3'er feil (bruksforbud) ved pkk pm kontrolløren gjør jobben rett og følger boka. 

 

Vannlekkasjer via kupéfilterene (ja det er 2 stk) eller takluka gir elektrisk tull i a-stolpene. Da samme gir lekkasje fra varmeapparatet... 

 

V8'er motoren er i bunn en buick motor fra midt 50-tallet med små justeringer som rover gjorde da de kjøpte motoren på slutten av 60-tallet. Utover ny type oljepumpe på 80-tallet og større borring til 3.9 og videre stroking til 4.2 og 4.6 er det gjort lite for modernisering. Det er med andre ord en gammel motor som er laget for mineralolje og korte serviceintervaller. 

Er ikke servicer gjort årlig, eller ved kort km-intervall eller feil olje kan du regne med at motoren er godt slitt og kanskje utslitt ved 200 000 km...

Men fungere gjør den nok... 

 

Dieselmotoren har sine ting, men det trenger vi ikke ta nå ettersom du ser på bensin. 

 

Automatkasse er bra. Men også her skal olja skiftes hvert 3. år... Er det blitt fulgt? Tvilsomt...?  

 

Andre ting er at bilen er designet på 80-tallet og bygget på 90-tallet - lenge før wifi og de greiene der. De kan derfor være ekstremt følsomme for wifi, radiosignaler, trafostasjoner og butikkdører. Du vil da slite med at batteriet går flatt, sentrallås ikke virker eller startsperre slås inn... Dette løses med ny generasjon antenne, bytte slitte dørlåser og aktivt bruk av diagnoseapparat. Går helt fint å leve med, men ny eier bør være obs. 

 

Jeg har eid 2 stk p38. Én diesel og én bensin. En var 1999, altså nytypen med de fordelene det har, og en var 1996... 

Begge bilene bar stort preg av at de kun var blitt kjørt mellom eu-kontroll i sikkert 10 år allerede og ikke sett fortløpende vedlikehold eller forefallende arbeid. Jeg endte med å legge hele kjøpesummen på nytt i servicedeler, slitedeler, oljer, diagnose og reparasjoner. Hadd ikke verkstedkostnader og gjorde alt selb. Sånn sett ble det ikke billig turbil for pengene, men på papiret virket det slik. 

1999-modellen jeg kjøpte betalte jeg godt over markedspris for og, i god tro på at den var bedre av de andre, men virkeligheten var det motsatte, og jeg hadde mindre penger til å følge den opp.

 

"Norges fineste.." er skummel setning og skremmer meg. Ble heller ikke imponert over bildene. 

Den første annonsen viser i hvert fall til mye som er blitt gjort på bildene. Det er pluss! :)

 

Luftfjæringen fungerer godt når reparert skikkelig. Det samme gjør HEVAC. Men begge deler skaper ekstrem hodebry når feilene ikke blir reparert fortløpende og ting hoper seg opp.

 

Men de er utrolig flotte biler! Kunne godt tenke meg en igjen, men jeg har dessverre ikke tid til vedlikeholdet. Hadde jeg fått tak i en som var ferdig "restaurert" så kunne det gått an :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier av P38 bifalles det Erik skriver, spot on! Begynner å bli gamle biler så vær klar over at alt er gammelt og kan gå i stykker når du begynner å skru. Bilen er dog mye mer driftsikker en det man kan få inntrykk av. Enkel å skru på og det finnes stort sett gode arbeidsbeskrivelser og YouTube video av de fleste vanlige problemer. 

 

P38 er en bil man blir veldig glad i tross noen utfordringer. Den har masse sjarm og byr på en annerledes kjøreopplevelse. 


ps
Mantra om at millionbil fortsatt har vedlikeholdskostnader som en millionbil selv om bruktprisen kun er en tiendedel. 
 

 

 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør kansje legge til at det er ett stykke mellom verksteder som har kompetanse på p38 her til lands?

 

Mao det er enklest å holde en p38 for de som kan og gidder å sette seg inn i ting på egenhånd?

 

Forøvrig finnes det jo my hjelp å få både her og diverse andre internasjonale forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...