Gå til innhold

1968 88" Serie 2a


erljev

Anbefalte innlegg

Vår Serie 2a har vært her på gården siden før min tid. Min bestefar kjøpte den i 1990, førerkort hadde han aldri så det var ment som en bil å komme seg opp og ned fra fjellet med. Den var fortsatt registrert så hans sønner brukte den fra tid til annen når det var behov for noe mer rudimentert å frakte ting med, eller med god høyde opp til luftinntaket som under flommen i 1995 da den gikk med vann til midten på frontlyktene der "alle andre" brukte robåt for å komme seg til hovedveien.:lol:

Bilen var i hele min oppvekst bare brukt opp og ned fra hytta. Ble en gang forsøkt erstattet av en Lada Niva til det formålet, men Roveren er fortsatt i tjeneste. Nivaen er for lengst borte. Noe av årsaken til erstatnings forsøket var resultatet av manglende vedlikehold og hardt terreng, bilen var kort sagt oppbrukt og ble stående ett par år på midten av 2000 tallet. Etter min bestefars bortgang ble den dratt fram fra glemselen og plukket ned. Da ble ALT av slitedeler byttet eller overhalt. Rust i ramme og torpedovegg ble reparert, og bilen fikk tilslutt en ny farge. Det skimtes spor etter gulfargen den hadde som ny under Nord Trøndelag E-verks eie under det blå. Men bestefars ønske var alltid att den skulle være svart. Så nå er den svart. Bildene ble tatt mellom 3 Juni og 3 Juli 2008. Ett par år senere ble dette bilen jeg lærte meg the basics av å kjøre i. Og bilen jeg lærte meg å rygge med henger med. Dette er den ultimate bilen å lære seg å rygge med henger med, kort akselavstand og stort ratt. :lol:

De siste 15årene har den fortsatt å være gårdsbil/hyttebil, men nå er vi på vei til å registrere den igjen etter att jeg har mast nok på min far om att denne må ut på veien igjen. (Jeg vil kjøre takløs seriebil til jobb på varme sommerdager). Og har tatt på med det generelle vedlikeholds ansvaret de siste årene, og har nå i vår fått luket ut de siste små feilene den har hatt i noen år. :D

Land Rover.JPG

Land Rover6.jpg

Land Rover8.JPG

Land Rover18.JPG

Land Rover21.JPG

Land Rover26.JPG

Land Rover28.JPG

Land Rover31.JPG

Land Rover35.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

I 2021 ble clutch og bremsemaster byttet da de aldri ble helt bra og ble overhalt ett par ganger mellom 2008 og 2021.  Clutchen ble da bra, men slet med luft i bremsene. Som ble forsøkt luftet gjentatte ganger og på diverse måter. Høsten 2022 var cluchen igjen litt vond, den måtte pumpes opp for å virke, men med hytte sesongen over ble den satt bort for vinteren før det ble sett på. Ved vårens anmarsj ble det påvist lekkasje og det var visst veldig vanskelig å skaffe riktig slange. Så mens muligheter ble undersøkt ble det ett par flere reparasjoner og oppgraderinger. Ny 70A dynamo  egt. til Ford V6, men da den originale dynamoen gav opp på for 20 år siden ble det lagd braketter til Ford V6 dynamo. Så fikk den også nye akseltetninger rundt om. Ny clutchslange fikk jeg til slutt den lokale Tools avdelingen til å lage. 

 

20230416_131627.jpg

20230509_073644.jpg

20230423_152220.jpg

20230423_172727.jpg

20230423_152233.jpg

20230504_183641.jpg

20230416_173431.jpg

20230514_110742.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet ble å rekke å få den ut av garasjen og få kjørt den til Vårmønstringen til den lokale Motorhistoriske foreningen. Det gikk så akkurat som det kunne, den aiste skruen satt på plass kvelden før og bilen kom seg fram. Etter noen timer på vårmønstrings i Museumsparken. Tok vi bilen inn på jobb og fikk justert forstilling litt mer nøyaktig enn med målebånd, det skal dog sies att den var ikke langt unna rett. Etter annskaffelse av dekk i tilnærmet riktig størrelse bar det på EU kontroll. Bilens første sådan. Det ble en ufortjent mangel da den ble kjørt i bremseprøveren med tranferkassa i lavserie. Men en ny sjanse fikk den på timen, denne gang med transfer i nøytral. Og godkjent ble den. :D

20230520_094154.jpg

20230520_140354.jpg

20230520_144054.jpg

20230610_131446.jpg

20230610_162232.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...