Gå til innhold

Serie 3 blinklys og bremselys problemer.


R.A.Aas

Anbefalte innlegg

Har blinklys problem og bremselys problem ingen av dem virker. Har byttet releet i i dashbordet og blinklys hendelen har også byttet den trykkbryteren til bremselyset. Alle sikkringer er også hele og fine ut. Tuta virker for øvrig heller ikke. Kjøpte deler fra lr parts i danmark om det har noe og si. Noen tips til feilsøking?Bilen er en ex mil 24v. Vært bedre om motoren datt ut da kunne man sett hva feilen var.

Endret av R.A.Aas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du justert bremselysbryteren? Bruk prøvelampe, ledning inn til bryter har konstant pluss, tenning på, og juster til du får pluss ut når pedal såvidt trampes. 

 

Jeg mener å huske at blinklysrele ligger midt i dashbordet bak den trekantete konsollen. Den får strøm fra omkring området blinklyshendel. Mål om du har pluss inn på den når tenning er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd og trykke inn den lille tappen før jeg satte den inn ikke noe bremselys da heller. Skal kjøpe ett rele fra biltema å prøve det. Den store boksen i dashbordet med masse ledninger jeg bytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varselblinkbryteren kan være et problem.

Ikke ukjent med dårlig kontakt der.

Men ville anbefalt bruk av prøvelampe for feilsøking fremfor å kjøpe et lass nye deler på måfå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sørge for strøm inn på bremselys.

Har du prøvelampe? Det er det billigste og beste måleinstrument å bruke. Start med sikringer. Mål på begge sider av sikringer for å være sikker på at du har, ikke bare hel sikring, men også at du har god kontakt.

 

 

Om du tenker på blinklysrele vil ikke rele fra Biltema passe. Du må kjøpe et som har vært på eksmill. De er unike.

Men mål først om du har strøm inn på rele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gaute og Rolf, prøvelampe er undervurdert i feilsøking på bilelektrisk. Husker vi fikk utlevert prøvelampe da æ tok første bilelektrokurset midt på 70-tallet.

 

Noe annet som er viktig ved feilsøking på bremselys er å sjekke begge pærer om de er røket. Mange har opplevd at begge er røket, man legger ikke merke til at en slutter å virke og blir først klar over dette når det ikke lyser i det hele tatt ved bremsing.

 

Ønsker alle en fin dag og trådstarter lykke til med feilsøking

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er X-mil du har, ikke opplyst om det, det jeg kan se, styrer lysbryter endel av lysene i stridsstilling.

Har du sjekket baklyktene for kontaktfeil ?

Tror jeg skal ha loggende ganske mye elektrisk til X-mil, men det blir ikke sjekket før etter S,DK,NL og GB-tur nå.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel gå til anskaffelse av prøvelampe. Nødblink virker mangler kun bremselys å blinklys å tute. Mener alle pærene så hele ut å alle pærene blinker ved bruk av nødblink. Men skal sjekke over sikkringsholder att er strøm på begge sider osv. Takker og bukker for mange gode svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....mener bremselys "raskt" kan testes om du bare tar av kabelskoen på fremme på "kontakten" og "kortslutter".

Jeg har måttet bytte denne giveren/kontakten flere ganger på min ex.mil pga at den har feilet....  ;-)

 

Frode

 - Brutus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du må bremse/kjøre mer Frode...

 

Vedr. blinklys pleier varselblinkbryter å lage krøll.

Skru av og på varselblinken 30-40-50 ganger og sjekk så blinklys.

Husk at hvis du lar tenninga stå på en stund uten at motoren går svir du lett deler i tenningssystemet.

Jeg kobler alltid av kabelen til anlegget i motorrommet når jeg jobber slik. Enkel flatstikker i plasttrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, R.A.Aas skrev:

Da må jeg ut og prøve det!

Det hjalp ikke. Må jo være en eller annen liten feil en plass alt virka ene dagen og ingenting dagen etter. Kjøpte også blinklys/tute/ og fultlyshendel hos vestfold ships siden den fra lrparts ikke var helt lik. Kunnfor å være sikker. Prøvd litt ”ledningsmetoden” får da tuta til og virke å blinklysene til og lyse. Så tenker må være en jording en plass. En blinklyspære var rusta fast tatt den ut og gjort reint huset. Men resten skal vel røvirke selv om det mangler en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyser blinklyset , alle pærer (3) til ene siden og så til andre kan det være releet.

MEN feil wattstyrke i pærene eller en manglende pære/ikke virker kan også gi konstant lys eller veldig raskt blinkintervall.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinklys relet er å nytt fra vestfold ships. Det gammle reagerer heller ikke når flytter på hendelen. Alle sikkringer er nye mangler en pære på skjermen på fører side. Men den fåes vel på biltema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel te med ei lampe da. Får det til å blinke ved å sette strøm på hendelen. Strømledning rett fra batteriet, litt russisk roulette, men er vel ikke strøm inn på hendelen på di rette plassene da vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...