Gå til innhold

300Tdi, 2.8, dårlig trekk kraft etter å ha stått stille i 7 måneder.


Atle G

Anbefalte innlegg

Da er Hercules ute av kjelleren - nybygget og så godt som ferdig. Den ble kjørt inn i desember i fjor og motor har ikke vært rørt siden da. Motoren startet umiddelbart og går fint på tomgang. Ingen ulyder eller røyk. Ved prøvekjøring så trekker motoren dårlig / sliter med å kommer over 3000 omdreininger / hører at en eller flere sylindre kutter ut. Men ingen røyk og ladetrykket er normalt. EGT er derimot lav - under 300.  Jeg har i løpet av vinteren montert en ny og større bakre driftstofftank med dypere pickup. Tanken er nå helt full med diesel (halvparten er ny diesel halvparten er fra jeg tømte den gamle tanken. Jeg har skiftet dieselfilter uten at det endret noe (og der kom ikke noe rusk ut av det "gamle").    Et mulig hint: Vi har en ekstra dieseltank foran med elektrisk pumpe som mater inn på slangen fra tanken bak og frem til motoren. Det betyr at denne både mater til motor og fyller opp bakre tank. Da jeg startet denne pumpen så gikk turtallet litt opp men det løste ikke problemet.  Forslag til løsninger mottas med takk - skal jeg f.eks. skifte den mekaniske pumpen med en elektrisk?  Er der filtre på dieselpumpen som kan ha gått tett? Eller ???

Endret av Atle G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR på 300? Hva er det, og hvorfor har du EGR på 300tdi? 

 

Min første tanke er rust i dieselpumpe. Dieselpumper tåler ikke å stå uten å bli brukt lenger fordi dieselen har for mye tilsetninger. Den blir som graut. Men litt over halvåret burde den tålt.

 

 

Men to tanker og elpumpe, det har ikke blitt sånn at pumpa leverer letteste vei, den andre tanken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, lafterolf skrev:

EGR på 300? Hva er det, og hvorfor har du EGR på 300tdi? 

 

Min første tanke er rust i dieselpumpe. Dieselpumper tåler ikke å stå uten å bli brukt lenger fordi dieselen har for mye tilsetninger. Den blir som graut. Men litt over halvåret burde den tålt.

 

 

Men to tanker og elpumpe, det har ikke blitt sånn at pumpa leverer letteste vei, den andre tanken? 

Diesel pumpen ble skiftet for bare et par år siden - og enig med deg i at den bør tåle å stå i 7 måneder. vi har kjørt med 2 tanker og elpumpen noe slikt som 20.000. km før jeg startet nybygget i høst. Glemte å nevne at der er montert enveisventiler for å hindre at diesel går i "feil retning". Men dette var på plass minst 2 år før den ble parkert.  Beklager - skriveleif - EGT ...  Da skjønner du ;-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, SveinHa skrev:

Boost pin kan ha satt seg men det kan også være silen i dieselretur som er tett, den sitter i bolten i banjonippelen på pumpa. Tett retur kan gi alskens merkelige symptomer...

Gode innspill - nå husker jeg den silen ;-).  Skal demontere og sjekke begge disse. Ny tank + diesel oppbevart på gamle jerrykanner betyr rusk - derfor skiftet jeg dieselfilteret. 

2 minutter siden, lafterolf skrev:

Da skjønner jeg, eksostemperatur. 

 

Det kan jo tenkes at membranen øverst på pumpa har sprukket, da vil den ikke gi diesel fordi den ikke skjønner at det er trykk i turboen. 

Akkurat - skal plukke av å sjekke membranen - skjønner hva du beskriver.   

1 minutt siden, Atle G skrev:

Gode innspill - nå husker jeg den silen ;-).  Skal demontere og sjekke begge disse. Ny tank + diesel oppbevart på gamle jerrykanner betyr rusk - derfor skiftet jeg dieselfilteret. 

Akkurat - skal plukke av å sjekke membranen - skjønner hva du beskriver.   

For det virker som om motoren ikke får nok diesel når trykk og turtall øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lafterolf skrev:

Se over slangen fra turbo til dieselpumpe. Har den sprekk vil heller ikke pumpa gi diesel.

Skjønner - men siden instrumentet inne i bilen viser fullt trykk så kommer dette nede på listen - men jeg har det på listen.  Ble opptatt med å montere teltet på det nye løftetaket nå i ettermiddag - tilbake på motoren i morgen tidlig.

4 timer siden, lafterolf skrev:

Denne bilen har sikkert ikke vannutskiller bak over bakaksel?

Det stemmer - ikke noe slikt der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klipper av slangen fra turbo til dieselpumpe vil turbotrykksmåleren likevel vise turbotrykk, ivertfall litt. Den tynne slangen til dieselpumpa stjeler så lite luft at måleren inne i bilen ikke vil registrere forskjell i turbotrykk.

 

Men har du fullt turbotrykk betyr det at pumpa gir diesel, så det er litt merkelig. 

 

Sjekk tidspunkt på registerreim. 

Skru av dieselrøret inn på dyse nr1. 

Drei motoren rundt til tenningsmerket på nederste reimhjul, altså det på veiva, kommer til merket, pil, på registerdekselet. Sett forfra blir det omtrent kl. fem på tolv.

Følg med på røret, så fort du ser dråpen utvider seg i enden burde tenningsmerket stemme på reimhjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Om du klipper av slangen fra turbo til dieselpumpe vil turbotrykksmåleren likevel vise turbotrykk, ivertfall litt. Den tynne slangen til dieselpumpa stjeler så lite luft at måleren inne i bilen ikke vil registrere forskjell i turbotrykk.

 

Men har du fullt turbotrykk betyr det at pumpa gir diesel, så det er litt merkelig. 

 

Sjekk tidspunkt på registerreim. 

Skru av dieselrøret inn på dyse nr1. 

Drei motoren rundt til tenningsmerket på nederste reimhjul, altså det på veiva, kommer til merket, pil, på registerdekselet. Sett forfra blir det omtrent kl. fem på tolv.

Følg med på røret, så fort du ser dråpen utvider seg i enden burde tenningsmerket stemme på reimhjul.

Takker igjen Lafterolf for gode innspill - jeg er straks i gang med motoren.  Tilbakemelding kommer senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvekjørt ennå - men oppdatering pr nå: Der var rust på boostpin men bare overflaterust. Gjorde rent med ulik spray / filler / trykkluft - smurte opp pinnen med grease og monterte sammen. Membran var / ny / fin / hel.  Sjekket / blåste rent filteret på banjokoblingen / retur. Ingen synlige partikler og konstaterte at det lille hullet ikke var blokkert.  Skiftet (for sikkerhets skyld) slange (rør) fra klokken på innsprøytningspumpen til insugningsmanifold.  Startet opp - turtallet ville ikke over ca 2000.  Demonterte boost pin igjen - nå passerte turtallet 3000 og ladetrykk var normalt og motor hørtes fin ut. Men etter 15 - sekunder så sank turtallet og ville ikke opp igjen.  Lot motor roe seg ned / stoppet den og etter litt startet igjen. Igjen ok en kort periode før den igjen reduserte turtall.  Blir prøvetur igjen i ettermiddag (etter at hevetaket er ferdig montert) - så får vi se.  Må gruble litt i mellomtiden...  noe har utvilsomt blitt bedre - så det nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her. Mern sjekk hvor mye disel det er i dieselfilteret. Er det halvfult med luft betyr det at det kommer inn luft et sted. Jeg nevner dette siden du nevner at du har byttet tank. (Jeg opplevde noe lignende i Marokko etter at en stein (antagelig) hadde slått hull i gumipakningen der diesel slangen går inn i tanken. Det resulterete i lignende problemer gikk helt fint på tomgang turbotrykk en liten stund, nokk til at jeg klarte å få bilen i 3 gir og så nesten ingen ting.

Akkurat nå, Mr. Croft skrev:

Mange gode tips her. Mern sjekk hvor mye disel det er i dieselfilteret. Er det halvfult med luft betyr det at det kommer inn luft et sted. Jeg nevner dette siden du nevner at du har byttet tank. (Jeg opplevde noe lignende i Marokko etter at en stein (antagelig) hadde slått hull i gumipakningen der diesel slangen går inn i tanken. Det resulterete i lignende problemer gikk helt fint på tomgang turbotrykk en liten stund, nokk til at jeg klarte å få bilen i 3 gir og så nesten ingen ting. Kan nevne at før vi klarte å lokalisere problemet hadde vi byttet liftpump og sjekket fuelline cm for cm hele veien fra motorrom til dieseltank. Det var ikke lekasje å se noe sted og alt var dekket med fint Sahara støv. (Vi hadde vel ca halv tank når problemet oppsto, med full tank kanskje vi kunne ha sett lekasje. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Du mangler diesel inn. Eller luft suges inn

 

Tenker det samme - forsøker å montere en elektrisk drivstoffpumpe helt bak på tanken. Hvis det er den mekaniske pumpen som har sviktet så skal det løse problemet - og hvis det er hull på et rør/slange så begynner det å lekke ;-).  Ny stor dieseltank bak ble montert og hele rammen har vært kledd naken og nålepikket..  så selvsagt en mulighet for at jeg har laget et hull i røret/slangen.  Oppdatering kommer ...  takker så mye.

8 minutter siden, Kurt Gustafsson skrev:

Kan det være at dette er en luftlekkasje som påvirkes av temperaturen på mororen i og med at den går pent ei stund???

går pent veldig kort ...  ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mr. Croft skrev:

Mange gode tips her. Mern sjekk hvor mye disel det er i dieselfilteret. Er det halvfult med luft betyr det at det kommer inn luft et sted. Jeg nevner dette siden du nevner at du har byttet tank. (Jeg opplevde noe lignende i Marokko etter at en stein (antagelig) hadde slått hull i gumipakningen der diesel slangen går inn i tanken. Det resulterete i lignende problemer gikk helt fint på tomgang turbotrykk en liten stund, nokk til at jeg klarte å få bilen i 3 gir og så nesten ingen ting.

 

Jeg leste det dere skrev fra Sahara - og har hatt det i bakhodet. Så ja - det er hovedteori nå. Men bra å få vekk rust fra boostpin og smørre den opp !!  Mitt problem nå ligner veldig på det dere hadde.  Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg rimelig sikker på at feilen er funnet og problemet løst. Husk at alt fungerte før jeg parkerte Hercules for en stor oppgradering for 7 måneder siden - og at motor ikke har vært rørt. Veldig bra at jeg har fått fjernet rust på boostpin og smurt denne opp / sjekket membran og filter på diesel pumpen. Har også montert elektrisk diesel pumpe bak ved den nye 125 liters tanken.  Men hva var feilen?  Undertrykk i den nye diesel tanken!!  Avluftingen fra tanken ender høyt oppe i nakken på påfyllingsrøret - men med nytt tanklok som tydeligvis ikke har fungerende lufting så ble der så mye vakuum i tanken at verken standard pumpen eller den nye el.pumpen klarte å trekke frem nok diesel. Løsningen ble å borre et lite hull i toppen av nakken på påfyllingsrøret (noe jeg mener at den gamle tanken også hadde...). Med forbehold om at jeg ikke har hatt en skikkelig kjøretur - men nå kommer der diesel frem til motoren + at den holder jevnt høyt turtall ..  Takker for alle innspill. Nå er det bare å gjøre siste innsats med å feste nedre del av løftetaket + litt ulikt annet plukk. Planlegger første tur 19. mai !! God 17. mai til alle.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...